A szlovák kormány és a Jaguar Land Rover vezető képviselői pénteken aláírták Pozsonyban azt a beruházási szerződést, amelynek alapján a brit márka új autógyárat épít Nyitrán. Az új üzem gyártósorairól a tervek szerint 2018-ban gördülhet le az első gépkocsi.
A Jaguar várhatóan 1,1 milliárd fontot (482 milliárd forint) ruház be a Nyitra mellett megépülő új autógyárába, amelyben 2018-ban indulhat meg a gyártás – jelentette be a szerződés aláírását követően Ralf Speth vezérigazgató. Hozzátette: terveik szerint az üzem gyártósorain már az első évben 150 ezer gépkocsi készül és a beruházásnak köszönhetően 2800 új munkahely létesül.
A 2008-tól az indiai Tata Group tulajdonában lévő Jaguarnak a nyitrai lesz az első európai gyára a brit szigeteken kívül. Arról, hogy a vállalat hová telepíti új gyártóüzemét, idén februárban kezdődtek meg a tárgyalások a szűkebb válogatásba jutott országokkal. Az MTI szerint akkor Szlovákia mellett még Mexikó és Lengyelország is versenyben volt a befektetés megszerzéséért, ám a Financial Times még májusban is azt írta: Csehország és Magyarország is befutó lehet. Néhány nappal később a Magyar Nemzet azt is megtudta, hogy a Nemzeti Befektetési Ügynökség és a Tata-csoport között több iparágra kiterjedő egyeztetések zajlanak.
Júniusban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az indiai konszern beruházási terveivel kapcsolatban arra emlékeztetett, hogy a közelmúltban Mumbaiban tárgyalt a cég vezetőivel. Az biztosnak látszik, hogy a Tata Consulting – amely már jelen van hazánkban – bővíti tevékenységét, a Jaguar Land Rover térségünkben létesítendő autógyáráról azonban nem árult el akkor részleteket a tárcavezető. Ekkor már mindenki elhitte, hogy jön a Jaguar, Benda László például ennek szellemében írt portrét a Tata-cégcsoport vezetőjéről a Figyelőbe.
Végül úgy tűnt, Graz szerzi meg magának a projektet, ám augusztusban bejelentették, hogy Nyitrán nyitja meg gyárát a Jaguar Land Rover.
A Jaguar Land Rover vezérigazgatója Szlovákia kiválasztását az ország autóiparának bejáratottságával, Szlovákia jó földrajzi helyzetével, valamint azzal indokolta, hogy a pozsonyi kormány jó körülményeket teremtett számukra. A vállalat globális expanziójának részeként jellemzett beruházást „mérhetetlenül fontos lépésnek” és egy erős partnerség kezdetének nevezte a vezérigazgató az MTI szerint.
Robert Fico a szerződés aláírása után elmondta: kormánya 130 millió euró (41,2 milliárd forint) értékű – kedvezmények és ingatlanátruházás formájában megvalósuló – állami támogatással vesz részt a beruházásban. Hangsúlyozta: bár nem kis összegű állami szerepvállalásról van szó, a 9 százalékos aránya nem magas, tekintve hogy az autógyár megépítése az elmúlt hét év legnagyobb európai beruházásának számít. Fico kijelentette:
„Azt hiszem, jogosan nevezhetjük hatalmas sikernek mindkét fél számára.”
A nyitrai egység – a pozsonyi VW-, a nagyszombati PSA- (Peugeot-Citroen) és a zsolnai Kia-üzem után – már a negyedik autógyár lesz Szlovákiában, amely már most is a világelsőnek számít az egy főre eső gépkocsigyártásban. Tavaly csaknem egymillió autót gyártottak Szlovákiában, ez már súrolta a meglévő autógyárak kibocsátókapacitásainak határát.