Tájékoztatásuk szerint a családok jövedelmi szintjüktől, koruktól és lakóhelyüktől függetlenül a napi fogyasztási cikkekre fordított éves kiadásaik 10 százalékát decemberben költik el.
A jövedelem alapján a legmagasabb és a legalacsonyabb 20 százalékba sorolt csoportok nominális decemberi költése között viszont jelentős az eltérés: 97 ezer forintot, azaz csaknem a dupláját fordítják a magas jövedelmű háztartások decemberben élelmiszerre és háztartási vegyi árura a legalacsonyabb jövedelműeknél mért 52 ezer forinttal szemben.
Az élelmiszer és háztartási vegyiáru-piacon az üzletek decemberben bonyolítják le az éves forgalom 10 százalékát.
Kiemelten nagy arányban költenek a háztartások a karácsonyi sütés-főzés alapanyagaira, csokoládéra, majonézre, hagyományos kakaóporra, sütőporra, vaníliacukorra, mustárra és tejszínhabra. Magas az ajándéknak szánt testápolási termékek, illetve csokoládék, szeszes italok és borok decemberre eső értékesítési aránya is.
A költések alapján a 2011-ben regisztrált visszaesést követően évről évre nő a háztartások által megvásárolt szaloncukor mennyisége. A növekedést általában az olcsóbb kimért termékek generálják, míg a csomagolt szaloncukrok piaca fokozatosan csökkent az elmúlt évek során.
Tavaly a vásárlók átlagosan 1405 forintot fizettek egy kiló szaloncukorért, a kimért szaloncukrok átlagára 980 forint volt kilónként, míg a csomagolt termékeké ennek több mint két és félszerese, 2578 forint.