A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nevében Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, a Nemzetgazdasági Minisztérium nevében Banai Péter Benő államháztartásért felelős államtitkár, míg a MÁV Zrt. részéről Dávid Ilona elnök-vezérigazgató, a GYSEV nevében pedig Kövesdi Szilárd vezérigazgató írta alá szerződést.
A pályavasút működtetése – az idén törvénybe foglalt uniós irányelv szerint – magában foglalja az üzemeltetést, a vagyonkezelést és a környezetvédelmet is. A bevételekkel és a ráfordításokkal évente számolnak el, és a bevétellel nem fedezett költséget az állam megtéríti – ismertette a részleteket Dávid Ilona.
A szerződésekben – mivel külön kontraktus tartalmazza a MÁV-val és a GYSEV-vel kötött megállapodást – szó esik az állami megtérítésről, de ennek pontos összegét évente határozzák meg. Az elmúlt 5 évben és várhatóan a következő 10 évben is évi 75 milliárd forint körüli összeggel lehet kalkulálni a két cégnél együtt – válaszolta Banai Péter Benő, az MTI kérdésére.
Amikor 2011 szeptemberében megkötötték az 5 éves pályaműködtetési szerződést, arra az évre 23 milliárd forinttal számoltak, ez emelkedett a következő években 70-75 milliárd forint közötti összegre. Emellett az állam átvállalta – szintén 2011-től – több részletben a MÁV csoport több mint 100 milliárd forintos adósságát. A személyszállítás támogatása pedig – amelyre szintén az idén kötött az állam szerződést a két vasúti céggel – évi 200 milliárd forint – ismertette az államtitkár.
Banai Péter Benő jelezte, hogy az uniós támogatásokból megvalósuló fejlesztések kívül esnek a mostani megállapodáson.