A Volkswagen emissziós botránya nemcsak az érintett vállalattal szemben ingatta meg az ügyfelek bizalmát, hanem az egész ágazattal, valamint a dízeltechnológiával szemben is – jelentette ki Matthias Wissmann, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) elnöke, hangsúlyozva, hogy a szervezet mindent meg fog tenni az iparággal és a dízeltechnológiával szembeni kételyek eloszlatása érdekében. Rámutatott, hogy a Volkswagen a maga részéről a bizalmi válság transzparens és gyors rendezésére tett ígéretet.
Az elnök külön kiemelte, hogy a dízeltechnológiát nem lehet idejétmúltnak tekinteni, hanem éppen ellenkezőleg, az egyik legfontosabb eleme lehet a kitűzött szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célok elérésének. A dízelmotorok 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a benzinesek, szén-dioxid-kibocsátásuk pedig 10 százalékkal alacsonyabb – jegyezte meg.
Az viszont tény, hogy az NEDC (New European Driving Cycle) emissziómérési szabvány felett eljárt az idő. A VDA ezért is szorgalmazza a valós járműhasználati körülményeket jobban tükröző WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) mérési eljárás bevezetését – mondta. A laboratóriumi mérések és a tényleges utcai kibocsátási értékek közötti eltérést azonban fizikai és technikai okokból soha nem lehet majd teljes mértékben kiküszöbölni – hangsúlyozta.
Matthias Wissmann üdvözölte az Európai Bizottság döntését az RDE (Real Driving Emissions) teszteljárás bevezetéséről, amelynek keretében 2017-től laboratóriumi mérések mellett utcai körülmények között is ellenőriznék a járművek emissziós értékeit. Hangsúlyozta azonban, hogy fontos a keretfeltételek megfelelő meghatározása, mivel kissé ambiciózusnak tűnnek.
A német autóipar piacvezető a dízeltechnológiában – mutatott rá. A nyugat-európai piacon eladott autókból minden második dízelüzemű, és minden második eladott dízelmotor német gyártótól származik. A dízelmotoroknál alkalmazott legmodernebb károsanyag-kibocsátás-csökkentő technológia a legszigorúbb előírásoknak is megfelel.
Környezetvédelmi és klímapolitikai szempontból tehát nagy hiba lenne tétlenül szemlélni a dízelmotorok hitelrontását. Klímavédelmi szempontból éppen az Euro 6-besorolású dízelmotorok mihamarabbi elterjesztése az egyik legjobb megoldás – mutatott rá a VDA elnöke.