A gyermekekre és az idősekre figyelnek leginkább

Az új ellenőrzési program kiemelt területei közé tartoznak a termékbemutatók.

Horváth Attila
2016. 01. 13. 17:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megjelent a 2016-os ellenőrzési terv, amely meghatározza a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a kormányhivatalok fogyasztóvédelemért felelős egységeire vonatkozó menetrendet. A vizsgálatok során előtérbe kerülnek a korábbi években gyakran kifogásolt területek is. Így az árfeltüntetést, az árfelszámítást, a szavatossági és jótállási kifogások intézését, a termékbemutatókon tapasztalt visszaéléseket, illetve a szén-monoxid-riasztókat is kiemelten ellenőrzik.

A hatóság azután adott ki közleményt, hogy Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter jóváhagyta az idei fogyasztóvédelmi ellenőrzési programot. Az NFH közölte, továbbra is a fogyasztók védelme a fő szempont számukra, ugyanakkor az ellenőrzések kiterjednek a közelmúltban elfogadott jogszabályi változások betartására is.

A hivatal munkáját az idén egy speciálisan az online kereskedelem jogsértéseit kiszűrő úgynevezett internetes labor segíti majd. A hatóság ellenőrzi a digitális tartalmakat, az alkalmazáson belüli vásárlásokat, az ingyenes kipróbálásra kínált lehetőségeket és a kuponokat értékesítő oldalakat is. Az NFH közleménye szerint a weboldalak ellenőrzése egész évben, folyamatosan zajlik majd.

A januárban életbe lépett jogszabályi szigorítások nyomán a felügyelők vizsgálják majd a személyes, írásbeli, telefonos és elektronikus elérhetőségeken az ügyfélszolgálatok működését, valamint azt, hogy a rendezvényekre, állapotfelmérésekre és egészségügyi szűrésre invitáló meghívókon szerepel-e tiltott árengedmény, kedvezmény, vagyoni előny vagy más csalogató ajándék. Szintén jogkövetkezményekre számíthat az a kereskedő, aki az árubemutatón pénzügyi szolgáltatást nyújt, például áruhitelt köt. A termékbemutatók ezen a három ponton módosulnak, a KDNP még nyáron nyújtott be előterjesztést a szigorítással kapcsolatban. A párt elképzelése szerint az ügyfélszolgálati iroda miatt a fogyasztók ezentúl élhetnek az elállási jogukkal, tehát 14 napon belül vissza tudják kérni az áruért adott pénzt, ha elégedetlenek vele. A reklámtevékenységről szóló törvényt pedig úgy változtatták meg, hogy a termékbemutatóval egybekötött értékesítésnél tilos a megtévesztő kedvezmények használata: nem lehet ajándéksorsolást tartani, és nem mondhatják egy termékre, hogy ingyen van, ha kiderül, hogy fizetni kell érte. Hitelt pedig azért nem lehet nyújtani, mert szigorodott a pénzügyi vállalkozásról szóló törvény.

A fogyasztóvédelmi hatóság szerint a szigorítások legfőképpen a koruk, hiszékenységük miatt különösen kiszolgáltatott fogyasztókat védik. A gyermekek, fiatalkorúak, valamint az idősek kiemelt védelmet élveznek. A testi épségre, egészségre veszélyes játékok, csecsemő- és kisgyermek-ruházati termékek, rágók vizsgálatára külön figyelmet fordítanak. Vizsgálják még a fiatalkorúak alkohollal és dohánnyal való kiszolgálási tilalmának betartását is.

Hozzátették, az NFH Élelmiszer- és Vegyipari, illetve a Mechanikai és Villamos Laboratóriumában a különböző termékek összetételét, a címkéjükön szereplő tájékoztatók hitelességét, a szabályoknak és szabványoknak való megfelelőségét vizsgálják. Kiemelt ellenőrzési terület lesz többek között az utazóadapterek, a hajkezelő készülékek, a szén-monoxid-riasztók, a különböző építőanyagok és a szezonális finomságok vizsgálata.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.