Többet vártunk a találkozótól, de annyit sikerült elérnünk, hogy kiderült: a tárca és mi körülbelül azonos állásponton vagyunk. Azt szeretnénk elérni, hogy mindenki tartsa be a rá vonatkozó szabályokat – mondta lapunknak a Magyar Taxisok Szakszervezetének elnöke. Czifery Csaba és a sok vitát kiváltó közösségi személyszállító, az Uber ellen múlt héten tüntetést szervezők csütörtökön találkoztak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) képviselőivel, hogy tárgyaljanak a továbbiakról. – Közöltük javaslatainkat azzal kapcsolatban, hogy az illetékes hatóságoknak milyen eszközöket kellene bevetniük ahhoz, hogy az Uber-sofőrök betartsák a szabályokat. Azt az ígéretet kaptuk, hogy ezeket mindenkinek továbbítja a tárca – tudtuk meg szakszervezet elnökétől.
Azt Czifery Csaba nem árulta el, melyek ezek a konkrét elképzelések. Korábban már elmondta, hogy a személyszállítással foglalkozó autósok (így a taxisok és az uberesek is) ellenőrizhetők legyenek. Ha valakinek problémája adódik az Uber-szolgáltatással, akkor a fogyasztóvédelmi hatóságnál, a Budapesti Közlekedési Központnál vagy az adóhatóságnál reklamálhat. A Magyar Nemzetnek tegnap úgy nyilatkozott, jövő hétre érdekegyeztetésre hívta őket a tárca, amelyen minden szakmai érdekképviselet részt vesz majd. Kiemelte, szívesebben tárgyalnának magával a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel, szerinte Lázár János jobban tudná képviselni a taxisok érdekeit.
– A közlekedéspolitikáért felelős államtitkárság az egy héttel korábbi tárgyaláson elhangzottaknak megfelelően csütörtökön ismét egyeztetett a demonstráló taxisokkal. A találkozó célja az volt, hogy a sofőrök igazolják, kollégáikat elfogadható felhatalmazással képviselik. A szervezők megfogalmazták intézkedési javaslataikat. A tárgyaló felek megállapodtak abban, hogy a soron következő egyeztetésre a stratégiai partnerek, szakmai érdekképviseletek mellett meghívást kapnak a demonstrálók képviselői is – közölte lapunkkal az NFM.
Mint megírtuk, az Uber-sofőrök úgy tudnak eleget tenni a közteher fizetésének, ha egyéni vállalkozói igazolványt váltanak ki, adószámot kapnak, és fizetik a kisvállalkozói adót (katát). Főállású vállalkozóknál ez havi 50 ezer forintot jelent, ami a személyi jövedelemadó mellett a nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékot is tartalmazza. Aki félállásban uberezik, annak havi 25 ezer forint adót kell fizetnie. Miután a szolgáltatásért kizárólag mobilapplikáción keresztül lehet fizetni, a sofőr csak számlát adhat, de azt kötelező. Az adóhatóság ellenőrzi a sofőröket, és a holland központtól elkérték a magyar szolgáltatók adatait. Utóbbiakat a cég elvileg rendelkezésre bocsátja, és kizárja soraiból a szabálytalankodókat.
Az Uber magyar cége, az Uber Hungary Kft. korábbi vezetőit egyébként tavaly májusig a jó nevű Nagy és Trócsányi Ügyvédi Iroda képviselte, amelynek egyik alapítója a jelenlegi igazságügyi miniszter, Trócsányi László – emelte ki a Figyelő. Azóta már másik megbízott jár el, a Regus Business Centres Hungary Kft., amely elsősorban az irodabérlet-piacon ismert. Mindez azért érdekes, mert a kormány múlt héten bejelentette, hogy a taxisvitában a hagyományos személyszállítók pártjára áll.