A külföldi autósok háromszor annyit fizetnek, ha nincs e-matricájuk, mint a magyarok – írja a Totalcar, amely utánajárt, minek tulajdonítható ez a hatalmas különbség.
Mint írják, ha egy külföldi autós matrica nélkül hajt rá egy díjköteles útszakaszra, akkor neki is kiküldik a bírságot. 2013 óta azonban a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) külföldi behajtócégek segítségével szedi be a nem magyar autókra kiszabott, alapesetben 14 875 forintos, 30 nap után viszont csaknem 60 ezres pótdíjat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nem fizetők soha nem kapnak levelet közvetlenül a magyar útdíjszedő cégtől, őket eleve a behajtó értesíti.
Így viszont nem ugyanannyiba kerül nekik a hivatalos nevén jogosulatlan úthasználat, hanem az eurósított magyar pótdíjon, vagyis 47,95 eurón felül további 15,30-at húznak le róluk azért, hogy a másik ország hatóságaitól lekérjék az adataikat, még 11,70 kezelési költséget, és ne feledkezzünk meg az általános forgalmi adóról (Mehrwertsteuer) sem, amely 16,24. A behajtó munkadíja pedig 58 euró 50 cent, vagyis nagyjából 18 168 forint.
Így lesz a korábban elég szelíd pótdíjból csinos, osztrák szabad szemmel is jól látható, 149 euró 72 centes tartozás. Ez napi középárfolyamon számolva 46 280 forint, vagyis az eredeti összeg nagyjából háromszorosa.
A Totalcar kiderítette, hogy a behajtócég az Ungarische Autobahn Inkasso GmbH, ami Lobmayer Ferenc és Lobmayer László érdekeltsége. Megtudták: a cég nem pályázat útján nyerte el a megbízást, hanem „tesztszerződés” alapján végzi a munkát.