Ágazati becslések szerint akár az ezermilliárd forintot is elérheti azon beruházások értéke, amelyeket a kormány korábban – a 2024-es olimpia rendezése reményében vagy a Modern városok program keretében – beharangozott, de egy múlt hét végén közzétett kormányrendelettel törölt. A lépést sem az építési iparág, sem pedig a kormányzati döntéshozatalra rálátó forrásaink nem értik. Lapunk több, jelenleg is állami megbízásokat teljesítő vállalat képviselőjénél is érdeklődött aziránt, hogy az iparágnak milyen információi vannak a kabinet lépéséről, illetve az átütemezések okairól, de mindegyikük teljes értetlenségének adott hangot. Mint – érdekeltségük okán nevük említésének mellőzését kérve – kifejtették, elképzelhető, hogy kormányzati szinten is felismerték: az uniós források rohamtempóban való lehívásával több gond is lehet, ahogy azt példázzák a korábban már tapasztalt több száz milliárdos zárolások is. A lefújt építkezések között ugyanakkor van olyan is, amely állami forrásból valósulna meg, hiszen több megyeszékhelyre tervezett közútfejlesztést egyébként sem finanszírozna Brüsszel.
Túl sok érdemi információval nem szolgáltak kormányzati forrásaink sem, mindössze annyit sikerült megtudni, hogy a tervezett beruházások zöme – egyelőre – nem a papírkosárban végzi, hanem csak átütemezik azokat. – A legtöbb már bejelentett fejlesztést a következő egy-két évben kellene befejezni, sok esetben azonban még a tervek sem készültek el. Így tehát talán az látszik a kisebbik rossznak, ha egyelőre kikerülnek a menetrendből ezek a projektek – fogalmazott egyik informátorunk.
Egy, a múlt hét végén megjelent kormányhatározat szerint több, korábban kulcsfontosságúként számon tartott fejlesztést ütemez át vagy von vissza a kormány. Nem valósul meg például az M1-es autópálya Budapest és Győr, illetve az M7-es a főváros és Balatonvilágos közötti kétszer három sávossá bővítése, valamint egy sor vidéki beruházás sem. A döntés azért is érdekes, mert a kormány egy héttel korábban jelentette be más, a 2024-es olimpiához kapcsolódó beruházásokkal együtt a sztrádák fejlesztését.