A feje tetejére áll a bankrendszer

A digitális szolgáltatásokban kell erősíteniük a pénzügyi szolgáltatóknak.

Hajdú Péter
2016. 11. 16. 13:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövőben is a bankok maradnak a legnagyobb pénzügyi szolgáltatók, de tíz éven belül átalakul a palettájuk. Erre a következtetésre jutott a Portfólió banktechnológiai konferenciájának közönsége. A pénzintézetek jövőjéről szóló beszélgetésen a banki és informatikai szakemberek arra hívták föl a figyelmet, hogy a digitális szolgáltatások igénybevételéhez szükséges szoftverek kifejlesztését jelentősen föl kell gyorsítani, mert egyre gyorsabban változnak az igények.

Elhangzott: alig több mint egy évük van a cégeknek, hogy fölkészüljenek egy a tevékenységüket alapvetően befolyásoló szabályozás bevezetésére. 2018. január 13-ától ugyanis alkalmazni fogják az unióban a fizetési szolgáltatásokra vonatkozó szabályozás második lépcsőjét (Payment Services Directive 2 – PSD2), amely megnyitja a bankpiacot a kívülről érkező szolgáltatók, jellemzően a fintech, azaz pénzügyi szolgáltatócégek, illetve az informatikai vállalkozások előtt. Fontos eleme lehet a változásnak e kívülről érkező cégek friss és banki gondolkodástól eltérő munkarendszere. A szakértők szerint nem harcolni kell ellenük, vagy megvenni ezeket a vállalkozásokat, hanem partnerként érdemes bevonni őket a banki fejlesztésekbe. A külső szolgáltatók megjelenése minden bizonnyal lenyomja az árakat, ami ahhoz vezet majd, hogy a nem kellően hatékonyan működő bankok elhullanak a versenyben. Azok a bankpiaci szereplők maradhatnak életben, amelyek képesek a jelenlegi statikus szervezetüket a fintech cégek jelentette verseny dinamikus és agilis kihívásaihoz igazítani.

Az is elhangzott a kerekasztal-beszélgetésen, hogy akár két számjegyű növekedési ütemet is elérhet az a bank, amelyik nekiáll intenzíven fejleszteni a digitális értékesítési felületeket. Manapság ugyanis ezekkel az eszközökkel lehet gyorsan és hatékonyan kielégíteni az emberek bankhasználati igényeit. Első lépésben például néhány tucat percre lehet egy hitel- vagy bankkártya igénylését és gyártását csökkenteni, hosszabb távon azonban akár mobilalkalmazások is átvehetik a bankkártya szerepét. A nem is túl távoli jövőben már nem az lesz az általános, ami ma, hogy a hagyományos csatornákra irányítják a digitális térből az ügyfeleket, hanem például – a nagy kártyacégek kihagyásával – közvetlenül kapcsolják össze egy vásárlásnál az árut értékesítő üzletet a pénzügyi szolgáltatóval.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.