Nincs meglepetés: a Wizz Air repül Nyugat-Balkánra

A légitársaság egyedüli indulóként nyert az állam által kiírt, minden jel szerint testreszabott tenderen.

Bodacz Péter
2016. 12. 15. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint ahogy az valószínűsíthető volt, a Wizz Air nyerte az állam által még tavasszal kiírt, a nyugat-balkáni célpontok és a magyar főváros közötti légijárat-üzemeltetésre kiírt pályázatot. A magát „de facto” Magyarország nemzeti légitársaságának aposztrofáló fapados vállalat egyedüliként indult az állami tenderen, amelynek tárgya a Szkopje, Tirana, Szarajevó, Podgorica és Pristina Budapesttel való összekötése volt. Mint azt Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója csütörtöki sajtótájékoztatóján közölte, a desztinációk 2017 áprilisától szerepelnek a menetrendben heti két alkalommal, a jegyek alapára 5990, illetve 8990 forint lesz. 

Váradi József bejelentése azért sem érhette az ágazatot meglepetésszerűen, mert az elmúlt hetekben – a tender hivatalos lezárását megelőzően – Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, valamint Seszták Miklós, a fejlesztési tárca vezetője is gyakorlatilag tényként közölte, hogy a Wizz Air szállít utasokat a Nyugat-Balkánra jövő tavasztól.

A nyugat-balkáni városok és Budapest között 2012 februárjáig, a Malév bedőléséig volt közvetlen kapcsolat; a hajdani, ténylegesen is magyar légitársaság számára jövedelmező volt a járatok üzemeltetése, amelyekkel a magyar főváros és a nyugat-európai központok között közlekedő járatokra szállították az utasokat – javarészt ENSZ-diplomatákat, vendégmunkásokat és üzletembereket. A most újraosztott szolgáltatás hozadéka ugyanakkor lényegesen kétségesebb, legalábbis adófizetői szempontból.

Mint arról lapunk korábban hírt adott, a tenderben szereplő kitételek alapján úgy tűnik, hogy e légicégre szabták a feltételeket. Ráadásul a Wizz Air számára tuti üzletről van szó, mert az állam közszolgáltatási szerződés keretében garantálja a megtérülést. A formailag nyílt, a gyakorlatban azonban célzottnak tűnő kiírás szerint csak olyan cégek jelentkezhettek, amelyek 8 évnél fiatalabb repülőgépflottával és magyarországi karbantartási bázissal bírnak. A gépeknek legalább 30 utas szállítására kell alkalmasnak lenniük. Szintén feltétel volt, hogy a jelentkezést magyar nyelven kellett beadni. Ezen feltételeknek pedig egyértelműen csak a Wizz Air tudott megfelelni. Ezt igazolja az is, hogy a kiírás semmilyen elvárást nem rögzített azzal kapcsolatban, hogy költséghatékonysági okokból az utasszámhoz igazodó gépekkel repüljön a szolgáltató. Azaz alkalmanként néhány tucat utast 180 férőhelyes Airbusokkal szállíthat a Wizz Air. Ráfizetéses azonban biztos nem lesz az üzlet, az állam ugyanis garantálja a Wizz Airnek a megtérülést. Lapunk információi szerint évente egy- és kétmilliárd forint körüli kiadással számol a kabinet.

Lapunknak korábban egy kormányközeli forrásunk arról is beszélt, hogy az egész üzemeltetési konstrukcióval gond lehet. A légiiparban a közszolgáltatási jelleg akkor érvényesül, ha például egy állam egy-egy szigetre vagy régióba egyéb szolgáltatás híján szükségesnek látja a légi összeköttetés megteremtését. Ilyenre példa a Spanyolország és a Kanári-szigetek, vagy Portugália és az Azori-szigetek közötti légi kapcsolat. Budapest és Szkopje vagy Tirana között azonban kétséges, hogy lehet-e ilyenről beszélni. – Az utasok jelentős része csak átutazna Ferihegyen. Ez egy hagyományos légitársaság profiljába gazdasági alapon is belefér, míg egy fapadosnál, amelynek üzleti modellje a két célpont közötti szállításon alapul, csak állami támogatással működhet – fogalmazott informátorunk. Valószínűnek tartja, hogy a Wizz Air a szubvenció mellett, monopolhelyzetben csak névleg szállít majd Budapestre utasokat, valójában azonban ráhordó szerepet lát el nyugat-európai desztinációk felé induló járataira, fapados áron. Ez esetben azonban nem érvényesül semmilyen közszolgáltatási jelleg. Mindez pedig előrevetíti annak lehetőségét, hogy a régióban jelen lévő, de adminisztratív eszközökkel kizárt légiipari vállalatok Brüsszelben támadják meg a megbízást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.