Mint ahogy az valószínűsíthető volt, a Wizz Air nyerte az állam által még tavasszal kiírt, a nyugat-balkáni célpontok és a magyar főváros közötti légijárat-üzemeltetésre kiírt pályázatot. A magát „de facto” Magyarország nemzeti légitársaságának aposztrofáló fapados vállalat egyedüliként indult az állami tenderen, amelynek tárgya a Szkopje, Tirana, Szarajevó, Podgorica és Pristina Budapesttel való összekötése volt. Mint azt Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója csütörtöki sajtótájékoztatóján közölte, a desztinációk 2017 áprilisától szerepelnek a menetrendben heti két alkalommal, a jegyek alapára 5990, illetve 8990 forint lesz.
Váradi József bejelentése azért sem érhette az ágazatot meglepetésszerűen, mert az elmúlt hetekben – a tender hivatalos lezárását megelőzően – Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, valamint Seszták Miklós, a fejlesztési tárca vezetője is gyakorlatilag tényként közölte, hogy a Wizz Air szállít utasokat a Nyugat-Balkánra jövő tavasztól.
A nyugat-balkáni városok és Budapest között 2012 februárjáig, a Malév bedőléséig volt közvetlen kapcsolat; a hajdani, ténylegesen is magyar légitársaság számára jövedelmező volt a járatok üzemeltetése, amelyekkel a magyar főváros és a nyugat-európai központok között közlekedő járatokra szállították az utasokat – javarészt ENSZ-diplomatákat, vendégmunkásokat és üzletembereket. A most újraosztott szolgáltatás hozadéka ugyanakkor lényegesen kétségesebb, legalábbis adófizetői szempontból.
Mint arról lapunk korábban hírt adott, a tenderben szereplő kitételek alapján úgy tűnik, hogy e légicégre szabták a feltételeket. Ráadásul a Wizz Air számára tuti üzletről van szó, mert az állam közszolgáltatási szerződés keretében garantálja a megtérülést. A formailag nyílt, a gyakorlatban azonban célzottnak tűnő kiírás szerint csak olyan cégek jelentkezhettek, amelyek 8 évnél fiatalabb repülőgépflottával és magyarországi karbantartási bázissal bírnak. A gépeknek legalább 30 utas szállítására kell alkalmasnak lenniük. Szintén feltétel volt, hogy a jelentkezést magyar nyelven kellett beadni. Ezen feltételeknek pedig egyértelműen csak a Wizz Air tudott megfelelni. Ezt igazolja az is, hogy a kiírás semmilyen elvárást nem rögzített azzal kapcsolatban, hogy költséghatékonysági okokból az utasszámhoz igazodó gépekkel repüljön a szolgáltató. Azaz alkalmanként néhány tucat utast 180 férőhelyes Airbusokkal szállíthat a Wizz Air. Ráfizetéses azonban biztos nem lesz az üzlet, az állam ugyanis garantálja a Wizz Airnek a megtérülést. Lapunk információi szerint évente egy- és kétmilliárd forint körüli kiadással számol a kabinet.