Idén tovább folytatódhat a korábbi években megindult bővülés a gépjármű-behozatal terén: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) átlagosan 5 százalékos piaci növekedést prognosztizál, ami több mint 132 ezer új és használt jármű magyarországi forgalomba helyezését jelenti 2017-ben. A szervezet tegnap tartotta évindító sajtóeseményét, ahol Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke kifejtette: a személyautók piacán 6 százalékos növekedés várható idén, s ezzel a válság óta először haladja majd meg a 100 ezret a behozott új személygépkocsik száma. Kisebb mértékben, 3 százalékkal bővülhet a 2016-os számokhoz képest a kishaszonjárművek behozatala, ez 24 ezer autót jelent. A nagyhaszonjárműveknél stagnálás lesz idén, ám ez is 5500 új gépkocsi forgalomba helyezését jelento. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a buszoknál 22 százalékos, mintegy 500 darabos bővülésre lehet számítani.
„A 2016-os év jobban sikerült a vártnál, több mint 96 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, ami 25 százalékkal több, mint 2015-ben” – jegyezte meg Erdélyi Péter, hozzátéve: a behozott autók átlagéletkora 11 év felett van, ám még ez is fiatalítást jelent, mivel a csaknem 3 millió forgalomban lévő személyautó átlagéletkora csaknem 14 év, a kocsik kétharmada 10 évnél régebbi. Ennél az Európai Unió országai közül csak Lengyelországban és Görögországban rosszabb az arány.
A gépjárműimportőrök egyesületének vezetője kitért arra is, hogy a szervezet az Autós Nagykoalícióval együtt továbbra is az ágazat tisztulásán dolgozik. Ennek jegyében idén konzultáció kezdődik a kormányzattal az autósok terheinek könnyítéséről. (Lázár János kancelláriaminiszer az év végén beszélt arról, hogy az állam „túladóztatja” az autósokat. A várakozások szerint a vagyonszerzési illeték, a regisztrációs adó, valamint a teljesítményalapú adó kivetésében és mértékében lehet változás az idén.)
Dér Péter, az egyesület elnökségi tagja arról beszélt, hogy a 2015-ös 546 autóbusz után tavaly 411 új busz került forgalomba, és ennek is a 20 százaléka kisbusz. A rendkívül elöregedett buszállomány miatt ennél kétszer-háromszor több új járműre lenne szükség évente – jelentette ki.
Az MGE prognózisa ugyanakkor arra is utal, hogy a nagyobb hazai flottatulajdonosok – jellemzően a Volán társaságok és a helyi közlekedési vállalatok – továbbra sem a hazai buszgyáraknak adott megrendelésekkel, hanem importtal próbálják meg frissíteni buszparkjukat. A szervezet arra vonatkozóan nem közölt adatokat, hogy a félezer, idén behozandó busz közül mennyi használt, mennyi az új.