Felpöröghet a gépjárművek importja

A válság óta először haladja majd meg a százezret a behozott új személyautók száma, ezzel a növekedés hat százalék lehet.

Bodacz Péter
2017. 01. 03. 16:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén tovább folytatódhat a korábbi években megindult bővülés a gépjármű-behozatal terén: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) átlagosan 5 százalékos piaci növekedést prognosztizál, ami több mint 132 ezer új és használt jármű magyarországi forgalomba helyezését jelenti 2017-ben. A szervezet tegnap tartotta évindító sajtóeseményét, ahol Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke kifejtette: a személyautók piacán 6 százalékos növekedés várható idén, s ezzel a válság óta először haladja majd meg a 100 ezret a behozott új személygépkocsik száma. Kisebb mértékben, 3 százalékkal bővülhet a 2016-os számokhoz képest a kishaszonjárművek behozatala, ez 24 ezer autót jelent. A nagyhaszonjárműveknél stagnálás lesz idén, ám ez is 5500 új gépkocsi forgalomba helyezését jelento. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a buszoknál 22 százalékos, mintegy 500 darabos bővülésre lehet számítani.

„A 2016-os év jobban sikerült a vártnál, több mint 96 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, ami 25 százalékkal több, mint 2015-ben” – jegyezte meg Erdélyi Péter, hozzátéve: a behozott autók átlagéletkora 11 év felett van, ám még ez is fiatalítást jelent, mivel a csaknem 3 millió forgalomban lévő személyautó átlagéletkora csaknem 14 év, a kocsik kétharmada 10 évnél régebbi. Ennél az Európai Unió országai közül csak Lengyelországban és Görögországban rosszabb az arány.

A gépjárműimportőrök egyesületének vezetője kitért arra is, hogy a szervezet az Autós Nagykoalícióval együtt továbbra is az ágazat tisztulásán dolgozik. Ennek jegyében idén konzultáció kezdődik a kormányzattal az autósok terheinek könnyítéséről. (Lázár János kancelláriaminiszer az év végén beszélt arról, hogy az állam „túladóztatja” az autósokat. A várakozások szerint a vagyonszerzési illeték, a regisztrációs adó, valamint a teljesítményalapú adó kivetésében és mértékében lehet változás az idén.)

Dér Péter, az egyesület elnökségi tagja arról beszélt, hogy a 2015-ös 546 autóbusz után tavaly 411 új busz került forgalomba, és ennek is a 20 százaléka kisbusz. A rendkívül elöregedett buszállomány miatt ennél kétszer-háromszor több új járműre lenne szükség évente – jelentette ki.

Az MGE prognózisa ugyanakkor arra is utal, hogy a nagyobb hazai flottatulajdonosok – jellemzően a Volán társaságok és a helyi közlekedési vállalatok – továbbra sem a hazai buszgyáraknak adott megrendelésekkel, hanem importtal próbálják meg frissíteni buszparkjukat. A szervezet arra vonatkozóan nem közölt adatokat, hogy a félezer, idén behozandó busz közül mennyi használt, mennyi az új.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.