A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) négy hónap után elkezdte ellenőrizni azokat a taxisokat, akiknek nincs kötelező online pénztárgépük – tudtuk meg az Országos Taxis Szövetség elnökétől. Metál Zoltán úgy véli, valószínűleg sorban buknak majd meg a sofőrök, a pesti taxisok 25-30 százalékának ugyanis nincs a január elseje óta kötelező eszköze. Ők kétszázezertől egymillió forintos bírságra számíthatnak. – A rendőrség is most kezdi érvényesíteni a tavaly nyáron elfogadott törvényt azoknál, akik nem rendelkeznek engedéllyel. Több ferihegyi hiénánál már levették a rendszámot, utána az autót is elkobozhatják – mondta az elnök.
A taxisokat más oldalról is érheti kihívás: a HVG.hu beszámolója szerint Hoopps néven lesz hamarosan elérhető egy mobilalkalmazás. A cég a közleménye szerint a marketing és a turisztika összefogásával indít új utazási formát, és – a piacfelforgató online taxiszolgáltató, az Uber tavalyi betiltása után – visszahozza Magyarországra a kedvezményes árú, applikációalapú autós utazást. A cégnél rákérdeztünk arra, miként képzelik a hatósági ár alatti legális működést, de eddig nem kaptunk választ. A HVG.hu-nak eljuttatott közleményük szerint nemcsak Budapesten, hanem Magyarország teljes területén egyszerre indítják majd el a szolgáltatásukat. Mint hozzátették, a sofőrök már indulásra készek, és hamarosan bárki számára letölthetővé válik az alkalmazás. Ráadásul azt is megszellőztették, hogy elektromos autóflottájuk a 2017-es úszó-világbajnoksággal együtt debütál majd, ők szállítják ugyanis hivatalosan a VIP-vendégeket, amit sokan meglepő fejleménynek tartanak a szakmában.
A Hoopps egyébként először tavaly nyáron adott hírt magáról, épp azután, hogy az Uber kivonult az országból az új, szigorodó taxistörvény miatt. Akkoriban azt kommunikálta magáról, hogy nem sárga taxiként működnének. – Az Uberhez hasonló, a szabályokat be nem tartó cégről van szó – vélekedett Metál Zoltán a Hooppsról. Úgy tudja, nemrég meg is büntettek egy hasonló applikáció alapján szerveződő vállalkozást, hisz nem felelt meg az előírásoknak. Szerinte ezek a cégek a főtevékenységük mellett sem szervezhetnek és végezhetnek díj ellenében taxi módjára személyszállítást Magyarország területén. S bár a Hoopps úgy hirdeti magát, mint a vizes világbajnokság VIP-vendégeinek szállítóját, piaci információk alapján a világbajnokság hivatalos taxiszolgáltatója egy valódi fővárosi taxiscég. Úgy tudjuk, a Fővárosi Közgyűlés ezzel kapcsolatban nemrég rendeletmódosítást is hozott, és – ideiglenesen fél évre – a közérdekű információnak minősülő vb-logót teszik majd arra az ezer taxira, amelyek a szerződött céghez tartoznak. Ezek után furcsa lenne, ha a VIP-vendégekre külön szerződést kötöttek volna a szervezők. Annál is inkább, mivel a hivatalos szervező a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, az a tárca, amelynek taxisrendelete miatt az Uber tavaly nyáron kivonult az országból.
Érdeklődtünk a tárca sajtóosztályánál, hogy hallottak-e a Hooppsról, tudják-e róla, hogy a hatósági ár alatti fuvarokat szerveznének. Megkérdeztük a világbajnokság szervezőit is arról, valóban a Hoopps szállítja-e majd a VIP-vendégeket. Kerestük magát a céget is azzal kapcsolatban, hogy minden szabálynak megfelelnek-e, így többek között annak, hogy diszpécserszolgálatot üzemeltetnek. Annak idején ugyanis ez volt az egyik legfőbb kifogás az Uberrel szemben. Lapzártánkig nem kaptunk választ egyiküktől sem.