Heteken belül összeomolhat a szemétszállítási rendszer

Csekkek helyett több településen fenyegető levelek érkeznek a kukaholdingtól. A családok bizonytalanságban élnek.

Illés József
2017. 06. 14. 15:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Heteken belül országszerte összeomolhat a szemétszállítási rendszer, mert működésképtelen a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. saját országos számlázási rendszere. Pedig az új szisztéma üzembe állítására eddig már több mint 735 millió forintot költött a kormány. „Az esedékes szemétszállítási díjak fele sem folyik be a nemzeti kukaholdinghoz, a korábbi 20-25 milliárd forintos állami támogatási keret pedig már elfogyott” – nyilatkozta lapunknak a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke. Gémesi György elmondta: már a tavalyi induláskor előre látható volt, hogy az NHKV nem tudja idejében kiépíteni az országos számlázási rendszert. Így a tavaly áprilisra ígért struktúra ma sem működik. A háztartások országszerte hol megkapják, hol nem a számláikat. Csekkek helyett több településen fenyegető levelek érkeznek a kukaholdingtól, a családok pedig bizonytalanságban élnek, mert kiszámíthatatlan, hogy mikor érkezik meg a számla. Emiatt egyes esetekben egyszerre fél- vagy akár egyéves díjat is be kell fizetniük, amely elérheti a 30-35 ezer forintot. Ekkora összeget a szegényebb háztartások nem képesek egyszerre befizetni.

Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke is úgy véli: veszélybe kerülhet a szemétszállítási cégek finanszírozása, ha szeptemberig nem kezd el kifogástalanul működni az NHKV országos számlázási rendszere. Mostanra ugyanis a lakosság országszerte hozzávetőleg négyhavi szemétszállításidíj-tartozást halmozott fel, ami megközelítőleg 5-6 milliárd forint kinnlevőséget jelenthet az állami kukavállalat számára. Ha a második negyedév díjbevételei sem folynak be az állami vállalathoz, mert továbbra sem tudja megoldani a számlázást, súlyos pénzügyi helyzet alakulhat ki a hulladékszállítási szektorban: a szemétszállítást ténylegesen elvégző állami és önkormányzati cégek ugyanis nem jutnak majd hozzá pénzügyi forrásukhoz. Ez pedig ahhoz vezet, hogy a társaságok működési költségeit, a cégek életben tartását a tulajdonosoknak – jobbára polgármesteri hivataloknak – kell majd állniuk. Ellenkező esetben tönkremennének a vállalatok, és országszerte leállna a szemétszállítás. Az állami kukavállalat ugyanis maga nem szállít hulladékot, csak a szemétdíjakat szedi be és osztja újra azon társaságok között, amelyek valójában elviszik a hulladékot a háztartásoktól.

Schmidt Jenő megjegyezte: csapdában vannak az önkormányzatok, mert a jelenleg hatályos törvények a polgármesteri hivatalokat kötelezik a szemét elszállítására. A valóságban azonban a kormányzat olyan jogi környezetet hozott létre, hogy a helyhatóságoknak nincsen beleszólásuk az országos szemétszállítási rendszer működésébe. Csupán annyit tehetnek, hogy pénzügyi segítséget nyújtanak a saját vállalatuknak, ha az állami kukaholding nem utalja át a vállalkozásnak a működési költséghez szükséges összeget.

Gémesi György szerint országszerte a csőd szélén egyensúlyoznak a szemétszállítási vállalatok, mert az NHKV alulfinanszírozza őket. Vagyis kevesebb pénzt kapnak, mint amennyi a szolgáltatáshoz elegendő. Ez pedig a hazai szemétszállítási rendszer összeomlásához vezethet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.