A Törökországban rekedt utasoknak fogalmuk sincs, hogyan jutnak haza

A turista, aki még mindig tanácstalanul ül a szállodában, azt mondja, sem a konzulátus, sem a biztosító nem nyújtott érdemi segítséget.

Horváth Attila
2017. 07. 04. 12:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Még mindig nem tudjuk pontosan, mikor jutunk haza. Annyit mondtak a konzulátuson, hogy szerdán hazavisznek, de hogy hány órakor, milyen géppel, milyen körülmények között, arról semmilyen információnk nincs” – mondta lapunknak az Antalyában rekedt utas, Illyés József.

A férfi családjával vasárnap délután érkezett Törökországba, ahol három órán keresztül a reptéren várakoztak a Green Holidays munkatársára. Érkezett is egy férfi, aki azt mondta, a reptér előtt buszok állnak, és elszállítják a 200 magyar turistát. Ez sem volt igaz, két és fél órát a tűző napon várakoztak a járművekre, legalább egy tucat egész pici gyermekkel, csecsemőkkel együtt.

Illyés József elmondta, estére egy másik hotelbe kerültek, mint amire eredetileg befizettek, négyüknek 1,4 millió forintot. A szálloda halljában aztán a teljes tanácstalanság uralkodott el mindenkin. Továbbra is bíztak abban, hogy a Green Holidaystől segít valaki, de csak félinformációk jöttek egy idegenvezetőtől, aki állítólag a cégnek dolgozott. Ő hamarosan eltűnt, a magyar konzulátustól érkezett egy nő, aki szintén nem tudta kezelni a helyzetet.

„A szállodától egy pohár vizet sem kaptunk, a gyerekek éhesek voltak, sírtak. A portán azt mondták, sajtos szendvicset tudnak nekik adni, ami tíz euróba kerül. Cukorbetegként egy szelet kenyeret kértem volna, de nem kaptam. A három kilométerre lévő bazárba sétáltunk el, hogy némi élelemhez jussunk. Végül a hotelban azt mondták, előre ki kell fizetnünk három éjszakát ahhoz, hogy maradhassunk. Csak készpénzt fogadtak el, kártyát nem. Szerencsére mindenkinél volt annyi, hogy ne kerüljön az utcára” – mondta az elkeseredett utas, aki beszélgetésünkkor annyira elcsigázott volt, hogy arra sem emlékezett pontosan, mennyit kellett fizetniük a három napért. Arra azonban igen, hogy a konzulátus munkatársa azt kérte mindenkitől, hogy legyen náluk a telefonjuk, mert mindenkit értesítenek a hazajutás módjáról.

„Rákérdeztem, mi történik akkor, ha nem tudjuk felvenni, nincs nálunk a készülék. Erre azt mondta nevetve, hogy akkor itt ragadunk. Valamiért nem volt kedvem nevetni, de lehet, hogy én nem értem a viccet” – emelte fel a hangját az utas.

Mint mondta, a biztosító visszahívást ígért, de senkinek nem csörgött még a telefonja. Úgy tudja, kedden már néhányan hazamentek, de hogy miként, arról fogalma sincs. Utolsó információja, hogy szerdán hazajutnak, de a hogyanról senki nem tud semmit.

Az Uniqa biztosító hétfői közleményében jelentette be, hogy a kedden utazók listája összeállt. Közölte, hogy az Akdem Travel értesíti a helyszínen az első gép utasait, valamint a reptéri transzfert is lebonyolítja. Mint jelezte, kedden török idő szerint 15 (magyar idő szerint 14) órakor indul Magyarországra a repülőgép. Ez a repülőgép szinte kivétel nélkül hazahozza azokat, akik július 1-jén indultak Törökországba – írták. Erről azonban a lapunknak nyilatkozó utas azt mondta, semmilyen hasonló információ nem jutott el hozzájuk.

Mint beszámoltunk róla, hétfőn este megszólalt a csődbe ment Green Holidays Kft. is. Ők azt írták, nem felelősek a törökországi eseményekért, az ottani partnercégük, az Akdem Turizm a hibás. Ugyanis bár a török partneriroda visszaigazolta a hétvégén érkező utasokat, a megrendelt szolgáltatásokat nem biztosította annak ellenére sem, hogy előre kifizették azoknak az irodára eső részét – írta a Green Holidays közleményében. A Green Holidays azt is állította, hogy a török partnercég nem tájékoztatta írásban őket, szerződést sem bontott, így csak a vasárnapi gép érkezése után értesültek a kialakult helyzetről. Hozzátették: a Green Holidays megtette a feljelentést az illetékes hatóságoknál. Ezenfelül úgy vélték, tulajdonosuk abszolút jóhiszeműen járt el, és ezért vállalja a felelősséget. „Azért, hogy a török partner az utasokat ilyen helyzetbe hozta, nem minket terhel a felelősség” – szögezték le.

Hogy a Green Holidays védekezése megáll-e, arra hamarosan fény derülhet, ugyanis hétfőn reggel hatósági eljárás indult az utazási iroda székhelyén. Ennek során vizsgálják, hogy az iroda megtévesztő módon járt-e el az utasokkal szemben.

„Jelenleg az Uniqa biztosítónál 500 millió forintos vagyoni biztosítéka van a Green Holidays Kft.-nek, de már most látszik, hogy ez az összeg nem lesz elég az utasok teljes körű kártalanításához” – közölte lapunkkal a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

Hozzátették, a vagyoni biztosíték kizárólag három célra használható fel, az utasok hazahozatalára, a kényszerű kint tartózkodás finanszírozására és a befizetett részvételi díj visszatérítésére, más ebből nem finanszírozható. Így minden más kárigénnyel kizárólag az utazásszervező felé léphetnek fel, illetve a megkötött utasbiztosítások feltételeit kell átnézni, hogy azok mire terjednek ki. Tehát nem fedi a valóságot, hogy az utazásszervező moshatná kezeit, és minden igényt elutasít a biztosítóra mutogatva.

Hangsúlyozták, a szövetség évek óta jelzi a jogalkotónak, a jelenlegi rendszer nem alkalmas arra, hogy valóban meg tudja védeni az utasokat egy utazási iroda fizetésképtelensége esetén. Át kell alakítani a rendszert, emelni kell a vagyoni biztosíték mértékét, vagy egyéb kötelezettség vállalásával kell biztonságosabbá tenni a rendszert. Ez egyébként minden olyan utazási iroda érdeke is, amely nem szeretné elveszíteni az utasait.

„Fontosnak tartjuk elmondani, hogy továbbra is nagyobb biztonságban vannak a turisták abban az esetben, ha utazási irodával utaznak, hiszen az uniós és hatályos magyar jogszabályok csak azokat védik, akik bejegyzett utazási irodánál csomagszolgáltatást vásárolnak. Ebben az esetben van vagyoni biztosíték, ilyenkor intézkedik a biztosító csőd esetén a hazaszállításról, csak ebben az esetben kaphatják vissza az utasok a befizetett előleget. Egyéni szervezésnél, külön egyedi szolgáltatások foglalásakor ez a garancia nincs meg” – közölte megkeresésünkre a Magyar Utazási Irodák Szövetsége.

Kérdésünkre válaszolva megírták, 2015-ben Törökország még az egyik legnépszerűbb úti cél volt a magyarok körében, heti 30 járat indult a főszezonban. 2016-ra ez a szám a terrortámadások után tízre csökkent. 2017-ben ismét visszatért az utazási kedv, előfoglalásban több mint dupla annyi foglalás érkezett, mint az előző évben, és a júniusban induló járatok telítettsége is majdnem 100 százalékos volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.