Bár elrettentő hatású a Nemzeti Útdíjfizetési (NÚSZ) Zrt. 126 fixen telepített, valamint 53, autóban elhelyezett ellenőrző kamerájának munkája, az úthasználók egy részét mégsem bátortalanítja el a blicceléstől. Akik jól ismerik a portálok pontos helyét – létezik olyan online felület, ahol ezt részletesen összegyűjtötték –, személyautóval is használhatják itt-ott az autósztrádákat úgy, hogy nem vesznek matricát, és mégsem buknak le.
A feketén fuvarozók még elszántabbak, és esetükben az ellenőrzés is nehezebb, hiszen nemcsak gyorsforgalmi úton, hanem számos országos főúton is kell útdíjat fizetniük, ahol nem nehéz leállni, félrehúzódni, ha ellenőrzés fenyeget. A feketén fuvarozók nemcsak azt tudják, hol vannak a telepített kamerák, de még a mobil ellenőrző pontok időbeosztását is kifigyelik. Legtöbben arra spekulálnak, hogy az útjuk egy rövid szakaszára vesznek viszonylati jegyet, a többire nem. Mások a rendszámot manipulálják, a videómegosztókon terjednek olyan kamionok képei, amelyeken el lehet fordítani a rendszámtábla tartóját, és akkor vagy nem látszik a hivatalos hatósági jel, vagy helyette egy hamisat mutatnak a kamera felé.

Fotó: Havran Zoltán
Mind a szakaszjeggyel, mind a rendszámpörgetéssel ügyeskedőknek leáldozik a napjuk, miután a tesztüzem után élesben is beveti a NÚSZ a menet közben is működő ellenőrző rendszert. Mint Bartal Tamás vezérigazgató kérdésünkre elmondta, jelenleg öt gépkocsijukat szerelték fel járműfelismerő kamerarendszerrel, de a céljuk az, hogy mind az 53 mobil egységük képes legyen menet közben is ellenőrizni.
A rendszer jelenleg a teherautók adatait tudja rögzíteni, méghozzá kétszer egy sávos úton szemből. Mint Veres István díjellenőrzési igazgató kérdésünkre elmondta, a NÚSZ rendszere abban egyedülálló a világon, hogy nemcsak a rendszámot ismeri fel, hanem több kép felhasználásával és „egybecsomagolásával” a jármű oldalnézetét is rögzíti, mindezt úgy, hogy minkét jármű mozog, és közben rázhat az út, eshet az eső vagy hó. Ezután az adatcsomagot pontos hellyel, idővel ellátva a távoli központba továbbítják – mindezt úgy, hogy a gépkocsiban ülő munkatársuknak ehhez nem kell beavatkoznia –, és ott derül ki, a jármű üzemben tartója kifizette-e az útdíjat. Ha nem, az adatokat átküldik a rendőrségnek.