Lebuknak a rendszámtábla-pörgetők

Hamarosan a személygépkocsikat is ellenőrzik az útdíjszedő új fejlesztésű ellenőrző járművei, amelyek haladás közben is képesek pontosan rögzíteni a közlekedők ada­tait. Az elmúlt szűk negyedévben, a mobil rendszer tesztidőszakában négyszer annyi bliccelő, rendszámmal trükköző teherautót buktattak le, mint a megszokott, telepített kamerákkal.

2019. 05. 08. 11:27
null
A feketén fuvarozók pontosan tudják, hogyan kerüljék el a telepített kamerákat Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár elrettentő hatású a Nemzeti Útdíjfizetési (NÚSZ) Zrt. 126 fixen telepített, valamint 53, autóban elhelyezett ellenőrző kamerájának munkája, az úthasználók egy részét mégsem bátortalanítja el a blicceléstől. Akik jól ismerik a portálok pontos helyét – létezik olyan online felület, ahol ezt részletesen összegyűjtötték –, személyautóval is használhatják itt-ott az autósztrádákat úgy, hogy nem vesznek matricát, és mégsem buknak le.

A feketén fuvarozók még elszántabbak, és esetükben az ellenőrzés is nehezebb, hiszen nemcsak gyorsforgalmi úton, hanem számos országos főúton is kell útdíjat fizetniük, ahol nem nehéz leállni, félrehúzódni, ha ellenőrzés fenyeget. A feketén fuvarozók nemcsak azt tudják, hol vannak a telepített kamerák, de még a mobil ellenőrző pontok időbeosztását is kifigyelik. Legtöbben arra spekulálnak, hogy az útjuk egy rövid szakaszára vesznek viszonylati jegyet, a többire nem. Mások a rendszámot manipulálják, a videómegosztókon terjednek olyan kamionok képei, amelyeken el lehet fordítani a rendszámtábla tartóját, és akkor vagy nem látszik a hivatalos hatósági jel, vagy helyette egy hamisat mutatnak a kamera felé.

A feketén fuvarozók pontosan tudják, hogyan kerüljék el a telepített kamerákat
Fotó: Havran Zoltán

Mind a szakaszjeggyel, mind a rendszámpörgetéssel ügyeskedőknek leáldozik a napjuk, miután a tesztüzem után élesben is beveti a NÚSZ a menet közben is működő ellenőrző rendszert. Mint Bartal Tamás vezérigazgató kérdésünkre elmondta, jelenleg öt gépkocsijukat szerelték fel járműfelismerő kamerarendszerrel, de a céljuk az, hogy mind az 53 mobil egységük képes legyen menet közben is ellenőrizni.

A rendszer jelenleg a teherautók adatait tudja rögzíteni, méghozzá kétszer egy sávos úton szemből. Mint Veres István díjellenőrzési igazgató kérdésünkre elmondta, a NÚSZ rendszere abban egyedülálló a világon, hogy nemcsak a rendszámot ismeri fel, hanem több kép felhasználásával és „egybecsomagolásával” a jármű oldalnézetét is rögzíti, mindezt úgy, hogy minkét jármű mozog, és közben rázhat az út, eshet az eső vagy hó. Ezután az adatcsomagot pontos hellyel, idővel ellátva a távoli központba továbbítják – mindezt úgy, hogy a gépkocsiban ülő munkatársuknak ehhez nem kell beavatkoznia –, és ott derül ki, ­a jármű üzemben tartója kifizette-e az útdíjat. Ha nem, az adatokat átküldik a rendőrségnek.

Már folyik annak a rendszernek a fejlesztése, amelyik a személy­autók ellenőrzésére is alkalmas lesz. Itt az a nehézség – mondta el Veres István –, hogy autópályán, vagyis többsávos úton, hátulról kell majd azonosítani a járműveket.

– A menet közben végzett ellenőrzéssel szemben teljesen felkészületlenek a feketefuvarozók, ezt mutatja, hogy a tesztidőszakban a tetten érések aránya a többszörösére, 0,5-ről csaknem két százalékra ugrott – mondta Bartal Tamás. Két és fél hónap alatt, április végéig majdnem 3600 feldolgozott esetből 67-et adtak át bírságolásra a rendőrségnek. A vétkesek 67 százaléka a szakaszjeggyel trükközött, rövidebb útra vett jegyet vagy más besorolású jármű adatait adta meg. Kisebb részük, 22 százalékuk a rendszámmal trükközött, míg a maradék egysze­rűen nem fizetett útdíjat.

A vezérigazgató elmondta, hogy a tapasztalatok szerint az útdíjfizetési jogosultsággal visszaélők gyakran más szabályokat is áthágnak. A belföldi autósok és fuvarozók körében a szabályosan közlekedők aránya évek óta javul, a külföldiek ugyanakkor egyre nagyobb arányban közlekednek megfelelő jogosultság nélkül. A NÚSZ Zrt. tavaly az e-matricák rendszerében egymillió pótdíjas esetet, a 3,5 tonna feletti járművekre vonatkozó e-útdíjrendszerben negyedmillió jogosulatlan úthasználatot észlelt, miközben a pótdíjbevétel csaknem hétmilliárd forint volt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.