Hosszabb és kanyargósabb lehet a személyautók kibocsátásmentességéhez vezető út, mint a közvélemény várná. Pedig a dízelautók visszaszorulása mindent elsöprő folyamatnak ígérkezett: a 2015-ben kirobbant botrány óta a benzines autók aránya jelentősen megnőtt, és a dízel részaránya a személygépkocsi-eladásokban ma a fele annak, amit az évtized első felében tapasztalhattunk.
A sokk után azonban mintha éledezne az európai új autók forgalmazása. Németországban, a legnagyobb európai piacon nőtt a forgalomba helyezett új autók száma júliusban, és az első héthavi adat is meghaladja a tavalyit. Hét hónap alatt 2,182 millió személygépkocsit helyeztek forgalomba Németországban, 1,2 százalékkal többet, mint 2018 hasonló időszakában.
A forgalomba helyezett autók 58,2 százaléka volt benzines meghajtású, 33 százaléka pedig dízel. A benzines autók száma 1,8 százalékkal csökkent, a dízeleké 7 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A dízelautók értékesítése tavaly december óta növekszik Németországban. Hibrid hajtással 21 ezer autót helyeztek forgalomba júliusban, 59 százalékkal többet, mint tavaly, továbbá 5963 elektromos autót, ami 136,1 százalékos éves növekedés, ugyanakkor a mértékek még mindig jelentéktelennek mondhatók.
Lassabb lesz tehát a dízeltechnológia eltűnése az európai utakról, mint ahogy a „dízelpara” idején gondoltuk? A helyzet úgy áll, hogy a dízelmotoros autók sok szempontból hiányoznak a piacon, és amíg nem tudunk helyettük mást, jobbat ajánlani, maradni is fognak. Kezdjük azzal, hogy a dízeltechnológia éppen azért került a mérnökök figyelmének a középpontjába a múlt század hetvenes éveiben, mert a benzines autók sokat fogyasztottak, és a világ olajkészletei végesek – erre a korabeli olajkrízisek hívták fel a figyelmet.
A dízelmotorok 10-20 százalékkal kevesebb üzemanyaggal beérik, ráadásul nem érzékenyek a külső körülményekre: hőmérséklet, dugóban araszolás stb. Ugyanakkor voltak rossz tulajdonságaik is, zajosak, lusták, kulturálatlan járásúak voltak. Tíz év se kellett, és a korszerű dízelek már sportos menettulajdonságokat kínáltak, kevesebb üzemanyagért cserébe. Igaz, hogy ezek a motorok bonyolultak és drágák lettek. A döntéshozók ugyanakkor örültek a dízelmotorok elterjedésének, mert a kisebb üzemanyag-fogyasztás kevesebb kibocsátással, főként szén-dioxid kibocsátásával jár. Az ezredforduló óta pedig a kormányok szeme előtt a karbonsemlegesség ideája lebeg.