
Fotó: MTI
Három gyökeresen eltérő problémára egyetlen gyógymódot talált ki a zöldek szellemiségével azonosuló Európai Unió, nem csoda, hogy a közbeszédben a problémák és a megoldások is összekeverednek. Az első probléma, hogy a nagyvárosok levegője egészségtelen. A második súlyos gond az éghajlatváltozás: az üvegházhatású gázok kibocsátása miatti globális felmelegedés. A harmadik a nagyvárosokban a személyautók számának növekedése.
Az EU gyógymódja minderre a gépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának a korlátozása, illetve azok a súlyos pénzbüntetések, amit a gyártóknak fizetniük kell, ha túllépik a megszabott mértéket.
Ha egyenként megvizsgáljuk a problémákat és a gyógymódot, arra jutunk, hogy leginkább még a városi levegőszennyezésre tűnik hatékony válasznak a szén-dioxid-kvóta. Ha ugyanis csökken a kipufogókon kiáramló gázok mennyisége, csökken a levegőben a mérgező anyagok koncentrációja. Az elektromos autók nem szennyeznek a közvetlen környezetükben, ezért nem vagy csak kevéssé rontják a levegőt.
A második probléma, amit a törvényhozók egyébként leggyakrabban hangoztatnak, és amelynek a nevében a járművek szabályozása megszületett, a globális felmelegedés elleni küzdelem. Vannak, akik kétségbe vonják a belső égésű motorok működése és a sarki jégsapkák olvadása közötti közvetlen összefüggést, mások meggyőződésükké tették, de tény, hogy nagyon bonyolult és beláthatatlanul sok tényezős folyamatról van szó. A tudósok sem jutottak egy platformra még a nagyságrendeket illetően sem.
Az uniós mainstream ugyanakkor az eltérő nézeteket erőnek erejével söpri le az asztalról, megszégyenítés, kiközösítés vár a különvéleményt hangoztatókra.
A széndioxid-kibocsátás csökkentése egy ponton túl lehetetlenné teszi a belső égésű motorok használatát. Az EU elkötelezte magát amellett, hogy a globális felmelegedés elleni harc egyetlen eszköze az akkumulátoros elektromos autók használata, ugyanakkor ezek még nem képesek és bizonyos területeken talán soha nem is lesznek képesek gazdaságosan kiváltani a belső égésű motorokat.
A harmadik probléma a nagyvárosok élhetőségének a megtartása a mindent elborító személyautó-tenger visszaszorításával. Erre a problémára az EU kibocsátásszabályozása ugyancsak indirekt módon válaszol: az autók árának meredek emelkedésével. A technológiaváltás költségeit végső soron a vásárlóknak kell megfizetniük. A közelmúltban még két-három millió forint volt a legolcsóbb új autók ára mifelénk, ma négy-öt millió a belépő, és a családi használatra alkalmas járművek ára már közelebb van a tízmillióhoz. A használt autók is drágulnak, a német piac – ahonnan a magyar import túlnyomó része származik – átlagára hét-nyolc millió forint. Mindezek oda vezetnek, hogy
idővel az átlagos jövedelmű családok is elveszítik a képességüket, hogy saját tulajdonú autót tartsanak. Nem is tragédia ez a nagyvárosokban lakók többségének, de mi lesz a kisebb településeken élők mobilitási lehetőségeivel?
Henry Ford a XX. század elején azt ígérte, hogy „kerekekre teszi Amerikát”. Az EU célja, hogy elnémítsa a motorokat Európában. De mintha nem vennék észre, hogy élnek emberek – európai emberek – a nagyvárosok határain túl is.
Elég egy rövid szélcsend ahhoz, hogy az ország energiaellátása meginogjon.
Sok befektető úgy véli, hogy Greg Abel jó munkát végez majd a Berkshire vezetőjeként.
A fenntartható fejlesztés is fontos szempont a kastélyprogram pályázatainál.
A tavalyi első negyedévhez képest az idei első három hónapban csaknem 12 százalékkal nőttek a Szép-kártyás költések.
Legfőbb Ügyészség: Magyar Péternek hiányosak a jogi ismeretei, ez így nem fog menni
Zsákutcában Németország zöldenergia-ipara
Lánya sem ment el a magyar olimpiai bajnok temetésére
Aranyáron kínált hekk az Öreg-tónál: a balatoni büféseknek is pirulna az arca
Szülinapján hunyt el a 8 éves fiú, a lufija okozta a legszörnyűbb tragédiát
Elszabadult a pokol Brüsszelben: lenne mit tanulnia Európa fővárosának Magyarországtól
A Paks már a Fehérvár elleni meccs előtt szenzációs bejelentést tett
Cserejátékosok találtak be, ikszelt a Diósgyőr a Zalaegerszeggel
További állami fenntartású kastélyok kerülnek magánkézbe a kastélyprogram keretében
Terrorcselekményre készülő irániakat tartóztattak le
Orbán Viktor: Indul az anyák napi menet!
Szoboszlai gyorsan reagált, Kerkez Milossal ugyanabban hisznek
Elég egy rövid szélcsend ahhoz, hogy az ország energiaellátása meginogjon.
Sok befektető úgy véli, hogy Greg Abel jó munkát végez majd a Berkshire vezetőjeként.
A fenntartható fejlesztés is fontos szempont a kastélyprogram pályázatainál.
A tavalyi első negyedévhez képest az idei első három hónapban csaknem 12 százalékkal nőttek a Szép-kártyás költések.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.