
Fotó: MTI
Három gyökeresen eltérő problémára egyetlen gyógymódot talált ki a zöldek szellemiségével azonosuló Európai Unió, nem csoda, hogy a közbeszédben a problémák és a megoldások is összekeverednek. Az első probléma, hogy a nagyvárosok levegője egészségtelen. A második súlyos gond az éghajlatváltozás: az üvegházhatású gázok kibocsátása miatti globális felmelegedés. A harmadik a nagyvárosokban a személyautók számának növekedése.
Az EU gyógymódja minderre a gépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának a korlátozása, illetve azok a súlyos pénzbüntetések, amit a gyártóknak fizetniük kell, ha túllépik a megszabott mértéket.
Ha egyenként megvizsgáljuk a problémákat és a gyógymódot, arra jutunk, hogy leginkább még a városi levegőszennyezésre tűnik hatékony válasznak a szén-dioxid-kvóta. Ha ugyanis csökken a kipufogókon kiáramló gázok mennyisége, csökken a levegőben a mérgező anyagok koncentrációja. Az elektromos autók nem szennyeznek a közvetlen környezetükben, ezért nem vagy csak kevéssé rontják a levegőt.
A második probléma, amit a törvényhozók egyébként leggyakrabban hangoztatnak, és amelynek a nevében a járművek szabályozása megszületett, a globális felmelegedés elleni küzdelem. Vannak, akik kétségbe vonják a belső égésű motorok működése és a sarki jégsapkák olvadása közötti közvetlen összefüggést, mások meggyőződésükké tették, de tény, hogy nagyon bonyolult és beláthatatlanul sok tényezős folyamatról van szó. A tudósok sem jutottak egy platformra még a nagyságrendeket illetően sem.
Az uniós mainstream ugyanakkor az eltérő nézeteket erőnek erejével söpri le az asztalról, megszégyenítés, kiközösítés vár a különvéleményt hangoztatókra.
A széndioxid-kibocsátás csökkentése egy ponton túl lehetetlenné teszi a belső égésű motorok használatát. Az EU elkötelezte magát amellett, hogy a globális felmelegedés elleni harc egyetlen eszköze az akkumulátoros elektromos autók használata, ugyanakkor ezek még nem képesek és bizonyos területeken talán soha nem is lesznek képesek gazdaságosan kiváltani a belső égésű motorokat.
A harmadik probléma a nagyvárosok élhetőségének a megtartása a mindent elborító személyautó-tenger visszaszorításával. Erre a problémára az EU kibocsátásszabályozása ugyancsak indirekt módon válaszol: az autók árának meredek emelkedésével. A technológiaváltás költségeit végső soron a vásárlóknak kell megfizetniük. A közelmúltban még két-három millió forint volt a legolcsóbb új autók ára mifelénk, ma négy-öt millió a belépő, és a családi használatra alkalmas járművek ára már közelebb van a tízmillióhoz. A használt autók is drágulnak, a német piac – ahonnan a magyar import túlnyomó része származik – átlagára hét-nyolc millió forint. Mindezek oda vezetnek, hogy
idővel az átlagos jövedelmű családok is elveszítik a képességüket, hogy saját tulajdonú autót tartsanak. Nem is tragédia ez a nagyvárosokban lakók többségének, de mi lesz a kisebb településeken élők mobilitási lehetőségeivel?
Henry Ford a XX. század elején azt ígérte, hogy „kerekekre teszi Amerikát”. Az EU célja, hogy elnémítsa a motorokat Európában. De mintha nem vennék észre, hogy élnek emberek – európai emberek – a nagyvárosok határain túl is.
Teljesen érthető a magyarok azon igénye, hogy készpénzt használhassanak.
A drága energia miatt egyre több ipari cég külföldre költözne. Beszélgetés a legnagyobb kihívásokról.
Átörés készül az infláció elleni harcban.
Nem engedi el a kormány az infláció elleni küzdelmet.
Orbán Viktor: A két- és háromgyerekes édesanyáknak nem kell többé jövedelemadót fizetniük
Áttörés a gazdaságban: jön Európa legnagyobb adócsökkentése
Most jött: mentők, rendőrök, tűzoltók állnak az utcán Budapesten, nagy baj történt
Anyák adómentessége: ennyivel nő a nettó fizetés kettő és három gyereknél – milliós plusz pénzt jelent Orbán Viktor bejelentése
Újabb milliomosa van Magyarországnak: mutatjuk a lottó nyerőszámait, valaki sokat kaszált
Hivatalos: bezárt Magyarország egyik legszebb kastélya – még utoljára megnézheti mindenki
Herbert Kickl is gratulált az AfD-nek
Ezt mondta Szoboszlai a City elleni fantasztikus meccse után
Bayer Zsot: Figyelem!
Magyar Péterre csúnyán ráhozta a frászt Puzsér, a napon felejtett csokihörcsög megfutamodott
Zelenszkij: A béke érdekében ha szükséges az elnökségről is lemondok
Lassan megbánja Nikitscher, hogy a Valladolid játékosa lett
Teljesen érthető a magyarok azon igénye, hogy készpénzt használhassanak.
A drága energia miatt egyre több ipari cég külföldre költözne. Beszélgetés a legnagyobb kihívásokról.
Átörés készül az infláció elleni harcban.
Nem engedi el a kormány az infláció elleni küzdelmet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.