A Kína által 2013-ban indított Egy övezet, egy út kezdeményezés (BRI) idén több rekordot megdöntött – jelentette be a kezdeményezést irányító testület. Az ázsiai ország és Európa közötti konténervonatok, amelyek már több mint hetven útvonalon közlekednek, 2021 első felében 23 európai ország 168 városába jutottak el – tette közzé az International Rail Journal. Az év első felében 25 százalékkal több, 7377 járat indult, a növekedés különösen Hszian (Xi’an), Csengdu (Chengdu), Csongking (Chongqing), Zsengzsu (Zhengzhou) és Urumki (Urumqi) vasútállomásain tapasztalható. Idén január és június között Kína áruforgalma a BRI-menti országokkal és régiókkal 37,9 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, és elérte a 824,55 milliárd amerikai dollárt (247,5 ezermilliárd forint).
A kezdeményezést irányító testület szerint Kína közvetlen befektetései a BRI-országokba 9,58 milliárd dollárt tettek ki ugyanebben az időszakban, ami 18 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Qian Keming, Kína kereskedelmi miniszterhelyettese megjegyezte, hogy 2013 és 2020 között Kína kereskedelmi forgalma a BRI-útvonalon lévő országokkal elérte a 9,2 billió dollárt. A miniszterhelyettes hangsúlyozta, hogy tavaly év végéig, köszönhetően kínai vállalkozásoknak, 4,4 milliárd dollárnyi adót fizettek az érintett országokban és 330 ezer munkahelyet biztosítottak. Ami a fejlesztéseket illeti, 2021 első hat hónapjában 39,35 milliárd dollár értékben zártak le projekteket, ami 10,6 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A BRI keretében a Magyarország–Szerbia vasútfejlesztés és a Kína–Pakisztán gazdasági folyosó, a Kína–Laosz, Kína–Thaiföld, valamint a Jakarta–Bandung nagy sebességű vasútvonalak fejlesztése folytatódik. Mindezen projektekben kínai vállalatok is részt vesznek az építkezésben.
Kína és a BRI-országok közötti kereskedelem az elmúlt években Kína teljes kereskedelmének egyre nagyobb részét tette ki, és a járványok közepette is a kereskedelmi tőzsdék stabilizátorává vált – mondta Bai Ming, a Kínai Nemzetközi Kereskedelmi és Gazdasági Együttműködési Akadémia igazgatóhelyettese a Global Times kérdésére. Wang Yiwei, a pekingi Renmin Egyetem nemzetközi ügyek intézetének igazgatója úgy vélekedett, hogy
Kína és a BRI-országok közötti kereskedelem viszonylag erőteljes volt a biztonságos összeköttetéseknek köszönhetően. Példaként említette a Yixinou vasútvonalat, amely összeköti Yiwu városát, valamint a kelet-kínai Zhejiang tartományt Madriddal.
A szakértők ugyanakkor arra is figyelmeztettek, hogy a koronavírus újbóli megjelenése a világ különböző részein árnyékot vethet Kína BRI-országokba irányuló exportjára. Különös tekintettel arra, hogy a délkelet-ázsiai gazdaságok jövedelme nagyrészt az alkalmazottak bérein alapul. A járvány hatására ezen gazdaságok fogyasztása jelentősen kisebb lesz, mint a fejlett gazdaságoké, és a fogyasztás visszaesése visszafogja Kína exportját a fogyasztási cikkek területén.
Wang ugyanakkor megjegyezte, hogy sok európai ország azon dolgozik, hogy közúti közlekedését elektromos meghajtásúvá tegye. Ezek növelik a Kínából származó autók és autóalkatrészek vásárlását, tekintettel Kína egyre kiforrottabb elektromosautó- és akkumulátorgyártási képességeire.
Borítókép: Magyar Nemzet-archív