„Gazdaságilag az egyik legnehezebb időszakot látom magam előtt, ha visszatekintek a kereskedelemben eltöltött lassan harminc évre. A 2022-es forgalmunk még egész jól alakult: a három márkánk, az XXXLutz, a Mömax és a Möbelix 25 áruházát tekintve plusz tízszázalékos forgalomnövekedést értünk el. Tavaly az utolsó negyedévében, ugyanakkor már folyamatos visszaesést érzékeltünk: ez volt az energiaárrobbanás, az infláció elszabadulás és a forintgyengülés időszaka” – elemezte a múlt pénzügyi évet Simonyi András ügyvezető igazgató.
Mint mondta, mindennek hatására 2023 első félévében. „Ami viszont nagyon érdekes – bár a hasonló időszakra visszanézve talán várható is volt – hogy ez a keresletcsökkenés a vásárlóerő különböző rétegeire, és ezáltal a különböző márkáinkra és a különféle vásárlókosarakra teljesen máshogy hat. Például az XXXLutznál, ahol jóval szélesebb választékkal állunk rendelkezésre és részben nívósabb, magasabb árkategóriájú termékekkel is megjelenünk, a drágább termékeknél szinte minimális a keresletcsökkenés.
Az alsó-közép árkategóriában viszont még a Mömax és a Möbelix esetében is lényegesen nagyobb a visszaesés. Ez azt mutatja, hogy egy nagyon komoly vásárlóréteg eltűnt a piacról.
Szavai szerint a tavalyi bázishoz mért visszaesés részben abból is ered, hogy a 2022-es első félévet követően a cégcsoport forgalma még több mint húszszázalékos pluszt mutatott, amiben a tavalyi év első felében, a lakosság felé kiáramló állami juttatásoknak is nagy szerepük volt, mert az nagyrészt a szolgáltatások és a kereskedelem területén csapódott le. A negyedik negyedévre viszont már nemcsak ez a plusz jövedelem apadt el, hanem az energiaárak emelkedése mellett megjelenő kedvezőtlen gazdasági folyamatok is erőteljesen éreztették a hatásukat. Mindez az új építési engedélyek kiadásán is meglátszik: a szakember szerint ez a közel negyvenszázalékos visszaesés sem vetít előre sok jót a lakberendezési és bútorkereskedelemnek, amely közvetett formában mindig leköveti az építőipari dinamizmust.