Vásárlási GPS – hogy járunk a legjobban?

Manapság szinte már egymást érik a vásárlási akciók, amelyeket, ha ügyesen használunk ki, jóval olcsóbban meg tudjuk venni a szükséges termékeket, legyen szó elektronikai eszközökről, háztartási gépekről, ruhákról vagy bármely más, mindennapi termékekről.

Horváth Éva
2023. 03. 06. 15:15
mosógép hűtőgép vásárlás kereskedelem Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) megpróbálta kialakítani az ideális megoldást: mikor, hogyan és mit tegyünk annak érdekében, hogy a körülményekhez képest a legjobban járjunk. A résztvevők tesztek és saját korábbi tapasztalataik alapján igyekeznek segíteni a fogyasztóknak. 

 

Mit kezdjünk a régivel, ha már nem használjuk? 

A kereskedő, akinél újat veszünk és házhoz szállítást kérünk, köteles a régi háztartási gépet díjmentesen elszállítani, függetlenül attól, hogy a régit ennél a kereskedőnél vásároltuk vagy sem. Ezt az igényünket azonban jeleznünk kell előre, és csak ugyanolyan funkciójú gépet kötelesek elvinni az új helyett – hívja fel a figyelmet a TVE az összeállításában. 

Mielőtt végleg megszabadulnánk a csupán régi, de működőképes és viszonylag jó állapotú gépektől, ruháktól, egyéb tárgyaktól, érdemes azokat meghirdetni és megpróbálni eladni az apróhirdetési oldalakon, online piactereken. (2020-ban a három legnépszerűbb, Magyarországon használt online árutér a Vatera, a Jófogás és a Facebook Marketplace volt.) 

Azokat a dolgokat, amelyekre nincs vevő, el lehet ajándékozni vagy akár jótékonysági szervezeteknek felajánlani. Ha túl vagyunk a selejtezésen és sikerült túladni vagy eladni a felesleges tárgyakat, ezzel már össze is jöhetett a megvásárolni tervezett gépek, eszközök árának egy része. A kínálat minden termék esetében, így a háztartási gépeknél is óriási, az árak széles skálán mozognak, vásárlás előtt pedig alaposan körül kell nézni a piacon. A döntés előtt érdemes a következő lépéseket megtenni: 

 

Olyan gépet válasszunk, amely a megváltozott igényeinkhez is passzol      Fotó: Tudatos Vásárlók Egyesülete 

 

Mérjük fel a helyet, az igényeket

A vásárlást mindenképpen a hely felmérésével kezdjük, s határozzuk meg, hogy a termékek közül melyik olyan méretű, hogy a kiszemelt helyre befér. Mindez kézenfekvő és szinte felesleges tanácsnak tűnik, ennek ellenére sokan először megveszik a gépet, és aztán csak a kiszállításnál derül ki, hogy baj van – hoz tipikus példát Dénes Júlia a tudatos vásárlók munkatársa. 

A méretekkel egy időben az igényeinket is tanácsos átgondolni, hogy a gép végül passzoljon a mindennapjainkhoz. Előfordulhat, hogy változtak a szokásaink, az élethelyzetünk: nagyobbak a gyerekek, így több a mosás, máshol vásárolunk be, máshogy főzünk. Emiatt pedig egy kisebb gép is elég, vagy épp nagyobbra van szükség. Ennek megfelelően például 

vegyük figyelembe, hogy mennyi ruhát mosunk egyszerre a mosógéppel, milyen konyhai eszközöket teszünk rendszeresen a mosogatógépbe, mennyi élelmiszert tartunk jellemzően a hűtőgépben, fagyasztóban. Mindezek azért fontosak, hogy ne vegyünk a szükségesnél sem nagyobb teljesítményű (többet fogyasztó), sem méretesebb gépet. 

 

Nézzük meg, melyik termék szerepelt jól a teszteken 

Az Európában forgalmazott háztartási gépeknek van egy óriási ingyenes adatbázisa, az EPREL, erről az egyesület oldalán is találunk részleteket. Az EPREL-ben kikereshető az adott gép, amelynek az összes fontos paraméterét tartalmazza az adatbázis – a méretek mellett természetesen az energiafogyasztását is. 

Egy-egy tesztért a gépek árának töredékét, kevesebb mint kétezer forintot kell fizetni, cserébe konkrét információkat kapnak a vásárlók.                                             Fotó: Europress/AFP/Jeff Haynes

Szintén érdemes megnézni a fizetős, független nemzetközi laboratóriumban készült tesztekben, szerepelt-e az adott termék és milyen eredményt ért el. A vásárlók információkat kaphatnak például arról, melyik hűtő vagy épp mosógép mennyi áramot fogyaszt, milyen megbízhatóan működik, mennyire zajos, milyen könnyű tisztán tartani. 

 

Készítsünk árkörképet 

Az alapos kiválasztás után hasznos, ha szánunk időt árkörkép elkészítésére is. Azaz körülnézünk az ismert webáruházakban, boltokban, az összehasonlító oldalakon, és megkeressük azt az üzletet, ahol a legkedvezőbb árat kínálják. 

Fontos, hogy a házhoz szállítás  díjáról is informálódjunk, ez ugyanis jelentős tétel lehet egyes esetekben. A részleteket is érdemes átböngészni például akkor, ha emeleten lakunk és nincs lift vagy kicsi, mert ez is pluszköltséget jelenthet.

 

A zöldre festés ellen is védekezzünk 

Az EPREL és a tesztek használata azért is fontos, hogy ne kerüljön a vásárló a greenwashing csapdájába. A greenwashing, azaz a „zöldre festés” lényegében azt jelenti, hogy a gyártók igyekeznek magukat és a különböző termékeiket fenntarthatónak, környezetbarátnak beállítani, de ez nem mindig fedi a valóságot. Egy alapos vásárló a fenti megoldásokkal kikerülheti az átveréseket – figyelmeztet a TVE szaértője. 

A tudatos vásárlók top három szempontja: 

  • A „zöldfogyasztás” nem lesz elég a környezeti krízis enyhítésére, a Tudatos Vásárlók Egyesületénél hangsúlyozottan a fogyasztáscsökkentésben látják a kiutat. 
  • Vásárlóként fontos, hogy felismerjük, ha nem valódi megoldással, csupán greenwashinggal etetnek bennünket. 
  • Nem elég, ha a csomagolás újrahasznosítható. A szelektív hulladékgyűjtés ugyanis nem igazán eredményes Magyarországon. Rendszerszintű megoldásokra van szükség: a zárt újrahasznosítási rendszerek és a hatékony betétdíjas visszaváltó rendszerek kialakítása jelenthet választ. 

Borítókép: Illusztráció   (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.