Megnyílt és ingyenesen használható Magyarország első hidrogén-töltőállomása

A magyar gazdaság jövője a zöldenergia, a kormány ezért a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését is ösztönözni kívánja.

2024. 01. 19. 13:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Linde Gáz Magyarország Zrt. üzemeltetésében megnyílt Magyarország első hidrogén-töltőállomása Budapesten, az Illatos úton, ahol négyezer kilogramm hidrogén tankolására van lehetőség előzetes bejelentkezés után – jelentette be Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium parlamenti államtitkára pénteken egy budapesti konferencián. Jelezte: a magyar gazdaság jövője a zöldenergia, a kormány ezért a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését is ösztönözni kívánja. A hasznosításra rövid távon leginkább alkalmas terep a közlekedés, amely a szén-dioxid-kibocsátás húsz százalékáért felelős. 

– A zöldenergia biztosíja az energiaszuverenitást, a versenyképességet és a rezsicsökkentés fenntartását. A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti projektjében a fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is időszakosan forgalomba állítanak hidrogén-üzemanyagcellás buszokat – emelte ki az államtitkár. 

A Zöldbuszprogramról elmondta, hogy már 139 elektromos buszt és hozzá tartozó töltőinfrastruktúrát helyeztek forgalomba Magyarországon, ezzel az elektromos autóbuszállomány csaknem megnégyszereződött, a szén-dioxid-kibocsátás pedig 858 tonnával csökkent.

Koncz Zsófia a különböző programok eredményeiről is beszélt. Tavaly megduplázódott a zöldrendszámos járművek száma 2022 elejéhez képest, miközben új támogatási programot indított a kormány a vállalkozások elektromosautó-beszerzésére. A Napenergia plusz program első napján több mint 17 ezer regisztráció érkezett a rendszerbe, és a jelentkezések száma már meghaladta a húszezret. Tavaly rekordütemben, 1632 megawattal 5600 megawatt fölé emelkedett az összes napenergia-kapacitás, amely a kormány tervei szerint az évtized végére elérheti a 12 gigawattot. Az államtitkár megjegyeztez azt is, hogy Paks I üzemidejének meghosszabbítása az energiabiztonság és energiaszuverenitás biztosítását jelenti.

A távirati iroda tudósítása felhívta a figyelmet arra, hogy a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség kétnapos, Hydrogen Open 2024 nemzetközi konferenciájának második napján stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Mol, a MÁV, a Volánbusz és a Waberer’s a hidrogén-üzemanyagcellás közlekedés hazai elterjedésének előmozdítása érdekében. A Mol-csoport stratégiai célkitűzése, hogy felgyorsítsa a zöldenergia-átmenetet a kelet-közép-európai régióban, és alternatív energiaforrásokkal tegye fenntarthatóvá mind az ipari szereplők, mind a mobilitási szektor működését – közölte a társaság.

– A Mol elsődleges célja, hogy a hidrogén előállításában, szállításában és tárolásában vezető szerepet töltsön be – mondta az MTI-nek Bacsa György, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója. A hidrogén előállítása lényegesen drágább, mint egyéb alternatív üzemanyagoké, a technológiai elterjedéséhez a megfelelő infrastruktúra, méretnagyság és pénzügyi támogatás is szükséges. Közölte: a stratégiai együttműködésben részt vevő négy vállalat egyezteti fejlesztési terveiket, közösen dolgoznak ki koncepciókat a hidrogén-üzemanyagcellás közlekedés elterjesztésére, valamint az ehhez kapcsolódó infrastruktúra kiépítésére. A hidrogénmobilitás fejlesztéséhez szükséges EU-s és hazai kormányzati forrásokra is összehangolt projektjavaslatokkal pályáznak. A Mol fejlesztéseiről elmondta, hogy a százhalombattai Dunai Finomítóban megvalósuló zöldhidrogén-beruházás lehetővé teszi, hogy 2024-től megújuló villamos energiából állítson elő 1600 tonna karbonsemleges hidrogént a vállalat.

– A hidrogénhajtású járművek kompromisszummentes alternatívái lehetnek a hagyományos dízelmeghajtással működő nehézgépjárműveknek – mondta Barna Zsolt, a Waberer’s International Nyrt. elnök-vezérigazgatója. Várakozásaik szerint két év múlva a legkorszerűbb üzemanyagcellás Waberer’s járművek is közlekednek majd a magyar utakon. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a közleményben ismertette, hogy a MÁV–Volán-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése, ennek részeként zöldstratégiai célokat dolgoztak ki, 2022 elején pedig három hétig hidrogén meghajtású buszt teszteltek.

Borítókép: Több magyar nagyvárosban is tesztelik egymás után a hidrogénbuszt (Forrás: Messer)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.