Berobbant a balatoni nyár: hirtelen érkezett meg a kánikula, és napokon belül rászabadul a strandokra több tízezer diák. A pünkösdi hétvége megmutatta, hogy közúton nagyon nehéz megközelíteni a tó partját a fővárosból, ha mindenki egyszerre indul neki. A MÁV évről évre egyre több komfortos szerelvényt indít a nyaralók kiszolgálására, és a szolgáltatások köre is bővül. Közéjük tartozik az étkezőkocsi, amely éveken át hiányzott a belföldi távolsági vonatok repertoárjából. Tegnap bemutatták az újságíróknak, mit tudnak az új vagonok, és milyen a MÁV konyhája. Holnaptól naponta tizenhat Balaton expresszen vásárolhatnak streetfood jellegű ételeket és italokat az utasok. A büfékocsis vonatok június 15. és augusztus 25. között fognak közlekedni a Déli pályaudvar és Keszthely között, idén még tesztjelleggel.
De nem csak vendéglátással lehet vonatra csábítani az autósokat, nagy vonzerőt jelent a kerékpárszállítás is. Egyrészt divatba jött az aktív nyaralás, vagyis a túrázás, másrészt ha valaki vonattal megy nyaralni, a tóparti mobilitásnak kiváló eszköze lehet a bringa. A vasúttársaság egyre több járatán teszi lehetővé a kerékpárszállítást, nemcsak az utasok, de a kétkerekűek is kaphatnak helyjegyet. Érdemes is magunkkal vinni a drótszamarat: a Balatonon és környékén egyre több a jó minőségű kerékpárút, és a következő években további jelentős infrastruktúra-fejlesztés várható ezen a téren – mondta el lapunk kérdésére Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára.
A Balatoni Bringakör komplex felújításának első üteme a napokban befejeződik 670 millió forint felhasználásával. Az első ütemben a 220 kilométeres teljes bringakörből 42 kilométeren megerősítették és javították a burkolatot, több tájékoztató táblát helyeztek ki. Augusztus második felében folytatódik a felújítás, önálló szakaszok épülnek, jellemzően három méter szélességben. A további ütemekben előreláthatóan 2021 tavaszáig megújul a kerékpárkörút a Balaton körül.
Sokakban ébred nosztalgia a vonaton. Augusztus végéig étkezőkocsi is szállítja az utasokat
Fotó: Teknős Miklós
Az infrastruktúra-fejlesztéssel párhuzamosan bővítik a kerékpáros-szolgáltatásokat is a tó környékén. A Magyar Kerékpáros-szövetség bevonásával 1,2 milliárd forint uniós támogatással 800 kilométer túraútvonalat jelölnek ki a térségben, és három nagyobb kerékpáros-szolgáltatóközpontot hoznak létre a Balatoni Bringakör mentén, Balatonfüreden, Keszthelyen és Balatonföldváron. A projekt megvalósítása már elkezdődött, a tervek szerint 2020 őszén fejeződik be.
A Magyar Turisztikai Ügynökséggel közösen, a kormány által biztosított 1,5 milliárd forint felhasználásával létrehozzák a balatoni közbringarendszert is. Ez lenne Magyarországon a tizedik közösségi kerékpárkölcsönző hálózat, miután a 2014 óta lezajlott fejlesztések nyomán ilyen rendszerek üzemelnek már Budapesten, Debrecenben, Esztergomban, Győrött, Hévízen, Kaposváron, Nagykanizsán, Szegeden és a Dráva mentén is – ismertette az államtitkár.
Cseresnyés Péter tájékoztatott arról, hogy még az idén megkezdődik a Budapest–Balaton közötti kerékpárút kivitelezése. A beruházás során mintegy 110 kilométer hosszúságú útvonal épül ki, jelentős részén három méter szélességű önálló kerékpárút épül, a további szakaszokat pedig alacsony forgalmú vagy mezőgazdasági utakon, folyók gátján jelölik ki. A beruházás távlati kapcsolódási lehetőséget teremt a horvát–szlovén kerékpárút-hálózathoz. A tervek szerint 2030-ra Magyarországon 15 ezer kilométer épített és kijelölt kerékpárút lesz a mostani 9100 kilométerrel szemben.