
Fotó: Reuters
A nagysebességű vasúti forgalmat 2030-ig megduplázni és 2050-ig megháromszorozni – ennyit és nem kevesebbet tartalmaz az úgynevezett zöld megállapodás (Green Deal), melyet az Európai Unió decemberben meghirdetett. Emellett a közösség arra is törekszik, hogy az összes menetrend szerinti, ötszáz kilométernél rövidebb utazást klímasemlegessé tegye az évtized végéig – ismertette az International Rail Journal. A vállalás azonban igencsak merész:
2018-ban a személyvonatok a teljes szárazföldi személyszállításnak mindössze 7,8 százalékát tették ki. Ezzel szemben az autók 82,9,
az autóbuszok és trolibuszok 9,4 százalékot. A Group-Rail múlt hónapban közzétett jelentése szerint 31 európai ország személyszállító vasúttársaságai 497 milliárd utaskilométert regisztráltak 2019-ben, ami 2015 és 2019 között mindössze 2,6 százalékos éves növekedési rátának felel meg.
Innen szép nyerni, mondják Pesten. Maurizio Castelletti, az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatóságának (DG-Move) egységes európai vasúti térségért felelős vezetője szerint nem egyszerűen arról van szó, hogy növelni kell a vonatok, az ülőhelyek számát.
Számos akadálya van a vasút térnyerésének. A legfontosabbak ezek közül, hogy nincs elég jármű, gondot okoz az akadálymentes jegyvásárlás, a pályahasználati díjak eltérnek a különböző tagállamokban, hiányoznak a határokon átnyúló szolgáltatásokra vonatkozó közszolgáltatási szerződések, és emellett számos technikai akadály is van.
Ezek részben a nemzeti szabályokhoz kapcsolódnak, ideértve a nyelvi nehézségeket is, amelyek visszatarthatják a határokon átnyúló szolgáltatás kialakítását, valamint fennállnak a fizikai infrastruktúra hiányosságai is.
Nem ismeretlenek ezek a problémák az EU vezetőinek, az átjárhatóságot szolgálják a nemzetközi folyosók, a technikai interoperabilitás (ETCS kommunikációs rendszer), a fejlesztésre pedig ott van a Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF). Csakhogy mindezekről kiderült,
sokkal többet kellett volna juttatni belőlük a tagállamoknak, illetve az előttünk álló évtizedben dinamikusan fel kell gyorsítani a fejlesztéseket, különben a közelébe sem kerülhetünk a kitűzött céloknak.
A másik cél a vasúti szolgáltatások vonzóbbá tétele. Ehhez az egész kontinenst behálózó nagysebességű vasútvonalak hálózatát kell megteremteni. A Trans-Europe Express 2.0 (TEE) koncepcióját Andreas Scheuer német közlekedési miniszter szeptemberben mutatta be. Május 18-án pedig több tagállam közlekedési miniszterei szándéknyilatkozatot írtak alá a hálózat fejlesztésére. A TEE 2.0 olyan szolgáltatások fejlesztését irányozza elő, amelyek
három EU-tagállamot kötnek össze, vagy két tagállamot legalább hatszáz kilométeren. A vonatok óránként legalább 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedek az útvonal jelentős részén, és a megállapodás előírja a menetrendek kidolgozását is.
Az első TEE projekt az osztrák szövetségi vasút (ÖBB), a német vasút (DB), a svájci szövetségi vasút (SBB) és a francia nemzeti vasút (SNCF) által elfogadott, négy éjszakai járat lesz. Egy másik szándéknyilatkozat közel negyven meglévő és lehetséges, határon átnyúló kapcsolatot azonosított. A Nemzetközi Vasúti Személyszállítási Platform (IRP) a TEE lehetséges újjáéledése előtt álló kihívások kezelésén dolgozik. Az előkészítők több konkrét területre összpontosítanak. Ezek az ügyfélélmény és a digitalizáció, a nemzetközi személyszállítási szolgáltatások hálózata, az infrastruktúra szűk keresztmetszetei és az interoperabilitási kérdések, valamint a szabályozási keret.
Több mint száz négyzetméteren.
Évente mintegy félmillió berendezést szerelnek fel.
Huszonkét borvidékből tizenkettő érintett.
A kiemelkedően teljesítőket díjazza a kormány.
Kisgyerekes apuka halt szörnyet az M3-ason
Orbán Viktor kiállt a Csík zenekar énekesnője mellett, akit elárasztottak a gyűlölködő kommentek
"Egy dolgot sajnálok" - Klopp elismerte, hibázott Szoboszlai kapcsán
Feljelentették Ruszin-Szendi Romuluszt, öt évet kaphat + videó
Ősi módszer a puffadás ellen: ez a gyógynövény az emésztőrendszer legjobb barátja
Eldőlt az első dominó: döntő változást indított el az Európai Unióban Orbán
Baloldali megmondóember állt ki a Csík zenekar énekesnője mellett + videó
A világ legjobbjai között van korosztályában a Fradi magyar fiatalja ebben a fontos mutatóban
Bedrogoztak, majd megerőszakoltak egy fiatal lányt Balatonfüreden
Itt a bejelentés az orosz-ukrán háború végéről
Mi történik Wimbledonban? Sorra potyognak ki a sztárok
Meccs közben sírta el magát a megkéselésétől rettegő botrányhős
Több mint száz négyzetméteren.
Évente mintegy félmillió berendezést szerelnek fel.
Huszonkét borvidékből tizenkettő érintett.
A kiemelkedően teljesítőket díjazza a kormány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.