Nehéz körvonalazni a cégek karbonlábnyomát

Most, hogy a világgazdaság elindult a dekarbonizáció útján, a portfóliók szén-dioxid-kibocsátásának meghatározása a befektetési döntéshozatal kulcskérdése lett.

Magyar Nemzet
2021. 06. 21. 18:01
null
Észak-Európában főként a szélerőművek, délebbre haladva a napelemek jutnak jelentősebb szerephez Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most, hogy a világgazdaság elindult a dekarbonizáció útján, a portfóliók karbonlábnyomának meghatározása a befektetési döntéshozatal kulcskérdése lett, ám ez egyelőre nem egyszerű feladat. A Fidelity összefoglalója szerint először is meg kell határozni, hogy mennyi üvegházhatású gázt bocsátanak ki a portfólióban szereplő vállalatok.

Az eltérő típusú kibocsátások osztályozásához rendelkezésre áll az üvegházhatású gázok nemzetközileg elfogadott sztenderdje, a Greenhouse Gas Protocol. Egy gyártóipari részvényekből álló portfólió esetében például ismernünk kell a benne szereplő vállalatok kazánjai és gépjárművei által kibocsátott, többtonnányi szén-dioxid (az első körös vagy közvetlen kibocsátás), valamint az e vállalatok által felhasznált elektromos áram (második körös, avagy közvetett kibocsátás) pontos karbonlábnyomát.

Első ránézésre zöldnek tűnik, de a rejtett karbonlábnyom több számmal nagyobb lehet. Így van ez a befektetéseknél is
Fotó: Reuters

Szigorúan véve a beszámolókban szerepeltetni kellene a vállalatok ellátási láncának karbonlábnyomát is (ez a harmadik kör, amely szintén közvetettnek tekinthető), végül pedig fel kellene tüntetni az előállított termékek környezeti hatását is (ez szintén a harmadik körbe tartozik).

A befektető végső célja, hogy a portfólióban szereplő minden emissziófajtát figyelembe vegyen, ám a harmadik körös emisszió továbbra is nehezen mérhető, fennáll a modellezési hibák veszélye és az adatok ritkán hozzáférhetők. Egy felmérés szerint 2020 márciusában a vállalatoknak mindössze 18 százaléka számolt be a harmadik körös emissziójáról. A Fidelitynél arra számítanak, hogy ez idővel változni fog, mivel a harmadik körös kibocsátások adják a vállalatok teljes kibocsátásának legnagyobb hányadát; 1995 és 2015 között ez az emisszió 84 százalékkal nőtt, szemben az első és második körös kibocsátás 47, illetve 75 százalékos bővülésével.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.