Űrugrás egy vagyonért a világ leggazdagabb emberével

Huszonnyolcmillió dollárért kelt el az egyik hely a Blue Origin űrjárművére, melyen júliusban Jeff Bezos és bátyja is utazni fog. Ez lesz az első űrugrás, vagyis a hagyományos űrhajózásnál sokkal egyszerűbb repülés, amely csak érinti a világűrt.

Fellegi Tamás Péter
2021. 06. 14. 10:25
First space tourist flights could come in 2019
A határ a csillagos ég: Huszonnyolcmillió dollárért utazhat valaki a világ leggazdagabb emberével a világűr határáig Fotó: HO Forrás: Europress/AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megvalósításához közeledik a nagy álom: a repülőgépes utazásnál nem is sokkal bonyolultabban és megterhelőbb módon lehet felszállni a világűr határáig. Ez a megoldás sok éve a brit vállalkozó, Richard Branson álma volt, és rövidesen az ő cége, a Virgin Galactic is elindíthatja az első kereskedelmi utat, azonban úgy tűnik, elsőként a Blue Origin fogja ezt megtenni, a tervek szerint július 20-án.

A határ a csillagos ég: Huszonnyolcmillió dollárért utazhat valaki a világ leggazdagabb emberével Fotó: Europress/AFP

Az egyik utas maga a fő tulajdonos, a világ leggazdagabb embere, Jeff Bezos lesz, és vele megy a bátyja is. A harmadik utast aukción választották ki: aki a legtöbbet ígéri, az mehet. Az aukcióra szombaton került sor, és repkedtek a hatalmas számok: 4,8 millió dollárról indult a licit, pár perc múlva már húszmillió dollár fölött voltak az ajánlatok, végül a győztes, akinek kilétét még nem hozták nyilvánosságra, 28 millió dollárt, azaz nagyjából tízmilliárd forintot szánt az utazásra.

Az összeget a Blue Origin nonprofit oktatási cége kapja, amely ezt a természettudományok iránt érdeklődő gyerekek oktatására fordítja. A negyedik utast egyelőre szintén nem nevezték meg.

Hogy az utasnak maga az utazás vagy a világ leggazdagabb emberének társasága ért többet, azt még nem tudjuk, de vélhető, hogy a jövőben már jóval kisebb összegért lehet utazni, különösen, ha rendszeressé válnak a járatok. A másik űrugrást indító cég, a Virgin Galactic hosszú ideje 200-250 ezer dolláros összeggel számol, amely később gyorsan csökkenhet. Maga az utazás jóval egyszerűbb, mint a hagyományos űrutazás, a Föld körüli pályán történő repülés, mivel ott jóval magasabbra kell repülni, és sokkal nagyobb sebességet kell elérni (ezáltal a járműre ható centrifugális erő megegyezik a Föld gravitációjával, a jármű így tud pályán maradni további meghajtás nélkül, és így jön létre a súlytalanság).

A Blue Origin és a Virgin Galactic repülése között azonban van egy lényeges eltérés: a Blue Origin függőlegesen indítja a rakétát, mint a hagyományos űrrepülésnél, nagyobb sebességet ér el a ballisztikus pályán, így rövid időre még részleges súlytalanság is létrejön. A Virgin esetében egy repülőgép viszi 13 kilométer magasságig a járművet, így annak a légkör legsűrűbb részét nem kell leküzdenie, mire beindul a rakéta hajtóműve. Sebessége egy gyorsabb vadászgépé, a hangsebesség háromszorosát éri el, így nagy erők sem hatnak az utasokra.

A harmadik űrvállalkozó, Elon Musk a hagyományos, mondhatni igazi űrutazást fejleszti, melynek során már eddig is embereket szállított a Nemzetközi Űrállomásra, a járműveket immár többször felhasználható rakéták hajtják (egy-egy ember feljuttatásáért 55 millió dollárt fizet a NASA). Musk cége, a SpaceX már a Hold-utazáson dolgozik a NASA-val kötött szerződés alapján, és távlati tervei között szerepel, hogy a Marsra is ember utazhasson.

Az űr határáig tartó repülés nagy előnye, hogy lényegesen kisebb a költsége, az üzemanyagigény töredéke a hagyományos űrutazásénak. Az utasokra kisebb erők hatnak, és a súlytalanságot sem kell elbírniuk, így a repülésnek nincs különösebb egészségügyi feltétele, és költséges kiképzésre sincs szükség. Így ez lehet az a forma, ahol tömegesen megindulhat az űrturizmus: a legmagasabb ponton az utasok már lényegé­ben az űrélménnyel találkoznak, hisz felettük fekete az ég, a Föld görbülete jól látszik. Az ár később akár egy mai business osztályú repülőjegy szintjére is csökkenhet, a sétarepülésből pedig a mainál jóval kényelmesebb hosszú távú utazás is lehet, melynek során akár egy-két óra alatt el lehet jutni a legtávolabbi városokba. Most ezt vagy átszállással lehet megtenni, és az út egy napig vagy tovább is eltart, de vannak 17 órás közvetlen járatok is, ennyi időt azonban igen megterhelő kiszállás nélkül a repülőn tölteni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.