Vonzzák a kirándulókat a kisvasutak

A hangulatos belföldi túrákat kedvelő családok örömére évről évre bővül a kisvasutak hálózata a vidéki tájakon, és felismerve a növekvő igényt, egyre több keskeny nyomtávú vonalon zajlik fejlesztés a szolgáltatások színvonalának emelésére. A nyár elmúltával a Balaton egyetlen kisvasútjának vonala november végéig megújul, eközben a fenyvesi önkormányzat beruházása egy kerékpáros-turizmust is kiszolgáló állomást épít a gyógyfürdőjéről híres Dél-Balaton-közeli Csisztafürdőn. Érdemes ősszel is ellátogatni a Balaton környékére, ahol a kerékpáros-, gyalogostúrák mellett több lehetőség adódik a nosztalgikus vonatozásra.

2019. 09. 20. 13:39
null
Nyáron országszerte nőtt a járatok utasforgalma Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vágányzár van szeptember 9-e és november 30-a között a balatonfenyvesi kisvasút teljes szakaszán. A különleges állapot a Somogyszentpálról és Imremajorból Balatonfenyvesre bejáró dolgozók némi bosszúságára, de a kiránduló gyerekek, családok örömére amiatt van, mert a magyar tenger egyetlen keskeny nyomtávú vasútját 2,1 milliárd forintból felújítja az állami vasúttársaság.

Annak idején munkaszolgálatosok építették a Rákosi-korszakban a ma már csak a személyszállítást szolgáló és a MÁV-Start üzemeltetésében lévő, 14 kilométer hosszú Balatonfenyvesi Gazdasági Vasutat, amely naponta viszi a bejáró dolgozókat Somogyszentpálról, Pálmajorból Fenyvesre. A nyári üdülési szezon idejére felfüggesztett vasút-korszerűsítő munkák szeptember elején újra indultak, így a nagybereki láp világában lévő kistelepüléseken élők három hónapon át vonatpótló autó­buszokkal utaznak a munkahelyükre.

Fenyvesről a gyógyvizes Csisztafürdőre

A múlt évben 2,1 milliárd forint állami támogatáshoz jutott a kisvasút üzemeltetője, idén pedig egy másik vasúti vonal felújításához is segítség érkezett: a fenyvesi önkormányzat 560 millió forintos támogatásban részesült a Terület- és településfejlesztési operatív program (TOP) büdzséjéből.

Nyáron országszerte nőtt a járatok utasforgalma
Fotó: Éberling András

A vasúttársaság tervei szerint már jövőre újraindulhat a közlekedés Balatonfenyves és a kisvasút régi-új ága, a messze földön híres Csisztafürdő között. A Buzsák községhez tartozó, gyógyvizéről ismert Csisztapuszta 590 méterről feltörő, 42 Celsius-fokos termálvize ma öt, családias hangulatú medencével várja a fürdőzőket, köztük azokat, akik mozgásszervi, reumatikus fájdalmaik enyhítését várják a Balaton-közeli apró település gyógyító vízétől. A fürdőben komplett, egyre színvonalasabb vendéglátás mellett egy tágas, sátrak elhelyezésére is alkalmas, lakó­autós kemping várja a jórészt Balaton felől érkezőket.

Jól járnak a munkába kerekezők

A fenyvesi kisvasút mindazonáltal a kirándulóknak okoz örömet. A nagybereki fehér láp világába vezető út során a nyitott kocsikban utazók természeti élmények sokaságával találkozhatnak. Az idei nyár júliusának közepéig napi öt vonatpár közlekedett Fenyves és Somogyszentpál között, majd augusztus 20-ig napi hét-hét vonatpárt indított a MÁV.

– A megmosolyogtató küllemű vasúti szerelvényekből álló kirándulójáratokon júliusban és augusztusban együttesen 48 ezren utaztak, a kisvasút augusz­tus 8-i ünnepnapján 1700 kiránduló váltott jegyet a fenyvesi állomáson – tájékoztatta lapunkat a MÁV-Start kommunikációs igazgatósága. Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere pedig azt jelezte, hogy a 650 millió forintos TOP-forrásból Csisztafürdőn egy, a kerékpáros-turizmust is komplex módon kiszolgáló állomást is építenek.

Ami azért is indokolt, mert a nyitott vasúti kocsik között biciklik szállítására alkalmas, poggyászteres vagonok is vannak, és sok az olyan utazó, akik Csisztáról kerékpárral folytatják az útjukat Belső-Somogyba. – A tervek szerint már a jövő évi szezonra megújul a kisvonat imremajori és fenyvesi végállomása is – mondta Lombár Gábor.

Őszi túrázás a tó közelében

Maradva a magyarok körében legnépszerűbb turisztikai térségben, kissé távolabb a Balatontól a Csömödéri Állami Erdei Vasút várja a kirándulókat. A csömödéri a leghosszabb kisvasúti hálózat Magyarországon, a Zala megyében található rendszer teljes hossza 109 kilométer. Érdekessége, hogy ennek mind­össze a harmadán van személyszállítás, a forgalom nagy részét még ma is a fát szállító tehervonatok jelentik. A csömödéri járat vonalai hangulatos településeken haladnak át, számos turisztikai látnivalót kötnek össze. A turisták által igénybe vehető, 32 kilométer hosszú, keskeny nyomtávú pálya a Lenti és a Kistolmács közötti kirándulóhelyeket köti össze április elejétől szeptember végéig.

Akik pedig védett növények sokaságára, fekete gólyákra és rétisasokra kíváncsiak, azoknak a Dél-Balaton-közeli Mesztegnyő Erdei Vasútját érdemes választaniuk. Az észak-somogyi kirándulók kedvencének számító Mesztegnyői Erdei Vasút Magyarország talán egyik leghangulatosabb kisvasútja, a Balaton partjától mindössze harminc kilométerre. Bár nem hegyi pálya, nyolc kilométeres vonala nagyrészt erdőben vagy tavak mellett halad. A mesztegnyői kisvonatokon áprilistól november végéig utazhatnak a kirándulók: hétvégén menetrend szerint járnak a személyvonatok, de különvonat szinte minden napra rendelhető. Az üzemeltető SEFAG Erdészeti és Faipari Zrt. már 2013-ban felújította a kisvasút teljes járműállományát, és jelentős fejlesztéseket végzett a kisvasút környezetében is.

Töretlen népszerűség

Nagyon kedvelt a MÁV-Start kezelésében lévő budapesti Gyermekvasút is, amelynek járatain idén júniusban 31 ezren, júliusban 33 ezren, augusztusban 38 ezernél is többen utaztak. A nyári szünet első négy hetére meghirdetett akció keretében a fizető utasokon kívül több mint ezer iskolás kitűnő bizonyítványának felmutatásával, díjmentesen szállhatott kisvonatra. A vasúti cég kommunikációs igazgatósága arról tájékoztatta lapunkat, hogy a különböző üzemeltetőkhöz tartozó több mint húsz vidéki kisvasút utasforgalmi adatai szerint az év első nyolc hónapjában a múlt évihez képest némi emelkedés volt tapasztalható. Kiemelt turisztikai környezetüknek tulajdoníthatóan a képzeletbeli dobogó első két helyét egymást váltva a szilvásváradi és a miskolci, a harmadikat pedig a Királyréti Erdei Vasút foglalja el – közölte kérdésünkre Szűcs Zoltán József, a Kisvasutak Baráti Köre Egyesületének képviselője.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.