– A rasszizmus globális jelenség, amelyet minden társadalomban megtalálunk. Amikor polgáraink egy része állandóan azt hallja, Németországban nem létezik a rasszizmus vagy csak a keleti országrészben, akkor téves képet kap. Tabusítják a rasszizmust, és ez vezet ahhoz, hogy az emberek nem tanulnak meg beszélni róla – állítja Karim Fereidooni, a Bochumi Egyetem társadalomkutatója.
Az iráni születésű professzor többek között azt vizsgálta a német iskolarendszerben, hogyan jelennek meg a sztereotípiák, miként érvényesül a bőrszín szerinti megkülönböztetés, nyernek teret a lesajnáló megjegyzések, például amikor valakire azt mondják, „furcsa neve van” vagy „nem tipikusan német” a kinézete.
Fereidooni egyik ajánlása: legyen több színes bőrű oktató a német tantermekben. Mint felmérte, a 62 ezer tanár közül a legtöbben a Hans, a Klaus vagy a Peter keresztnevet viselik – a tanárnőknél a Susannék, a Sabinék és a Claudiák viszik a prímet –, miközben a Karimokat, a Muhammedeket, illetve a Fatimákat vagy nagyítóval kell keresni, vagy egy sem áll közülük német katedrán.
– Személyesen összesen 15-20 színes tanárról tudok – mondta a Jetzt című lapnak a társadalomkutató, aki szerint a jelenlegi oktatói kar nem képezi le a német társadalmat, és ennek meg kell változnia. Hogy ez lehet-e megoldás vagy sem, azt vitatják, mindenesetre egy másik szintén fiatal kutató, a török származású Aylin Karabulut díjnyertes tanulmányában azt vizsgálta, hogyan érzik magukat a bevándorlók a német iskolákban. Mint kiderült, nem mindannyian a legjobban.

Fotó: MTI/EPA/Christian Bruna
A tanulmány mottója az egyik német tanár tanítványa fejéhez vágott lekezelő mondata lett: „Meglátszik, hogy nem vagy német!” Pedig az illető semmivel sem ejtett több nyelvi hibát a dolgozatában, mint született német osztálytársa. A Duisburgi Egyetem munkatársának kutatásából az is kiderül, a fekete diákokat olykor nem tekintik másnak, mint bőrszínük akárkivel behelyettesíthető képviselőjének.
– Én én vagyok, nem pedig ezer másik fekete – nehezményezte interjújában az egyik diák. Karabulut a német képzési rendszer egyik alapproblémáját abban látja, hogy az erősíti az egyenlőtlenségeket.