– A jövőnkért folytatott harc a szabadságért folytatott harc lesz, írja könyve bevezetőjében. Mit jelent ez? Mi veszélyezteti a szabadságot vagy a demokráciát Németországban? És miért bénító a korszellem?
– Nem csak Németországra érvényes, hogy gondolkodásunk középpontjába kell, hogy állítsuk a szabadságot. Ránk ugyanakkor ez különösképp igaz, mivel hiányzik a politikai palettáról egy olyan párt, amely Angela Merkel Kereszténydemokrata Uniója (CDU) és az Alternatíva Németországnak (AfD) között helyezkedik el.
Korábban a CDU jobbközép pártként betöltötte ezt a szerepet, ám a Merkel-korszakban nagyrészt balközép párttá vált.
A liberális FDP nem akarja, vagy nem tudja betölteni ezt a rést. De nézzük a szélesebb történelmi kontextust is! A politikusok – Angela Merkel, Orbán Viktor vagy Emmanuel Macron – objektív összefüggésekben cselekszenek, ha szubjektív módon teszik is. Nagy társadalmi paradigmaváltáson megyünk keresztül. Ez a paradigmaváltás társadalmunk minden területére vonatkozik: a politikára, az oktatásra, a gazdaságra, a kultúrára, és arra is, ahogy egymáshoz viszonyulunk, kommunikálunk. Összekapcsolódik ezzel egy nagy mentalitásváltás, egy világnézeti váltás, annak a megváltozása, ahogy a világot látjuk. Ez a korszakváltás összemérhető a kései antikvitásból a középkorba, vagy a késő középkorból az újkorba való átmenettel.
Most ér véget az a korszak – az újkor –, amely azzal vette kezdetét, hogy Luther Márton kiszögezte a téziseit.
A különböző pártok és államok különböző válaszokat találnak erre a paradigmaváltásra. Nem rendelkezünk fogalommal erre az átalakulásra. Egyfelől aligha használták bármikor is olyan gyakran a poszt- előtagot mint most, másfelől nagyon különböző politikai elképzelések kapcsolódnak össze olyan hívószavakkal, mint a nagy átalakulás vagy a nagy újraindítás. Azokban, akik ezt a nagy átalakulást előmozdítják – Németországban a Zöldektől a progresszív neoliberálisokon át a CDU-ban is mélyen jelenlévőkig – az a közös, hogy úgy vélik, a kapitalizmus egyik válságot a másik után eredményezi, és ezért legalábbis meg kell reformálni, ha nem is kell teljesen elvetni.
A világjárványt és az úgynevezett klímaválságot csak ürügyként használják ahhoz, hogy véghez vigyék a nagy átalakulást. Márpedig ezekből a felfogásokból mind hiányzik a polgár – a demokrácia értelmében, szubjektumként értelmezett polgár, és ennek következtében a szabadság is.
A nagykorú polgár a felvilágosodásból származó fogalmát lesöprik az asztalról, és azt akarják, hogy a polgár ne a saját értelmére támaszkodjon – ahogyan azt Immanuel Kant vallotta –, hanem vakon bízzon az értelmező elitek vezetésében. Ezt éppen Kant hazájában várják el, abban az országban, amelyben a felvilágosodásnak oly nagy a hagyománya. Márpedig bizalmat csak diktatúrák követelnek meg; a demokrácia alapelve a bizalmatlanság. A demokráciák azáltal válnak jobbá, hogy a nagykorú polgár firtatja a dolgokat, utánuk kérdez. A nagy átalakulás kulcsfogalma nem a szabadság, hanem a közjó, a legfontosabb politikai szerve pedig nem a parlament, hanem a közjóléti bizottság – mint a francia forradalom idején.