Egyre több közvélemény-kutató társaság adatai szerint lépett elő az első számú politikai erővé a szociáldemokraták pártja a szövetségi parlamenti választásra (Bundestag) készülő Németországban, a fő vetélytárs kereszténydemokraták kampányuk átalakításával igyekeznek fordítani, az új irányvonalat pénteken mutatták be.
A németországi politikai véleménykutatás nyolc meghatározó intézete és vállalata közül már hatnál a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) áll az első helyen, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a testvérpárt Keresztényszociális Unió (CSU) szövetsége pedig a második. Pénteken a ZDF országos köztelevízió Politbarometer nevű felméréssorozatának új adatai jelentek meg, amelyeket a Forschungsgruppe Wahlen (Választási Kutatócsoport) nevű mannheimi intézet rögzített. Ezek alapján az SPD a szavazatok 25 százalékát gyűjtené össze, ha nem szeptember 26-án, hanem a következő vasárnap lenne a Bundestag-választás. A CDU/CSU 22 százalékot érne el, ezzel a második helyen áll.
Az SPD két hét alatt három százalékponttal erősödött, a CDU/CSU támogatottsága nem változott. Az SPD legutóbb 19 éve, 2002 szeptemberében volt a legerősebb párt a Politbarometer adatai szerint. A 22 százalék a CDU/CSU leggyengébb támogatottsági mutatója a Politbarometer-felmérések 1977-ben kezdődött történetében.
Az SPD-nek leginkább a kancellárjelölt, Olaf Scholz szövetségi pénzügyminiszter ad lendületet. Ezt mutatja például a másik országos köztelevízió, az ARD Deutschlandtrend nevű felméréssorozatának csütörtökön közölt egyik új adata, amely szerint az SPD-szavazók 25 százalékánál a kancellárjelölt személye a legfontosabb pártválasztási tényező. A CDU/CSU jelöltje, Armin Laschet CDU-elnök viszont igen kevéssé népszerű, még saját táborában is. A Politbarometer adatai szerint ha közvetlenül választanának kancellárt, a CDU/CSU-t támogató választók csupán 53 százaléka szavazna rá, míg az SPD bázisában Olaf Scholz támogatottsága 93 százalékos.
A lakosság egészét tekintve Olaf Scholz 53 százalékot, Armin Laschet 18 százalékot szerezne, ha közvetlen kancellárválasztás lenne.

A CDU/CSU augusztus végéig a távozó kancellár, Angela Merkel volt CDU-elnök idején megszokott megoldásokat, a német sajtóban hálókocsikampány (Schlafwagen-Wahlkampf) néven is emlegetett kampánytechnika elemeit használta, így a folyamatosságra helyezte a hangsúlyt, és igyekezett nyugalmat, harmóniát sugározni.
Az SPD erősödésével fokozatosan átalakították a kampányt, az utóbbi napokban főleg arra próbálták felhívni a választók figyelmét, hogy a szociáldemokraták összefoghatnak az egykori keletnémet állampárt utódszervezetéből és nyugati baloldali tömörülések összeolvadásával létrejött Die Linkével (Baloldal), amelyet eddig sikerült távol tartani a kormányzástól.
– Szeptember 26-án Németország jövőjéről kell dönteni, és el kell hárítani egy kockázatos baloldali kísérlet veszélyét