Tolonganak és szennyeznek a turisták a magashegyekben

Valaha volt legforgalmasabb mászószezonját zárja a világ második legmagasabb hegycsúcsát, a K2-t is magába foglaló Karakorum, írja a CNN. A K2 meghódítására idén nagyjából kétszázan vállalkoztak a kedvező feltételek miatt. A mászók számának növekedése azonban a magashegységekben is jelentős ökológiai terheléssel jár.

2022. 08. 07. 6:53
Namche Bazar, 2020. december 8. 2019. május 27-én a nepáli Namche Bazarban készített kép a világ legmagasabb hegyérõl, a Csomolungmáról, európai nevén Mount Everestrõl. 2020. december 8-i sajtóhírek szerint Kína és Nepál megállapodott a hegy hivatalos magasságáról, amely 8848,86 méter lett. Kína évek óta próbálta megmérni a hegycsúcsot, de az expedíciókat többször meghiúsította a rossz idõjárás. MTI/EPA/Narendra Sresztha Fotó: Narendra Sresztha
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 8611 méter magas K2-t jóval nehezebb megmászni, mint a világ legmagasabbjára, a Mount Everest csúcsára feljutni. A K2 mellett szól azonban Pakisztán relatív politikai stabilitása, illetve a pandémia utáni utazások egyszerűsödése. A Csomolungmára való feljutásnál ráadásul a K2-t jóval olcsóbb meghódítani: tizenegyezer dollár (mintegy 4,3 millió forint) helyett „mindössze” 7200 amerikai dollárba (2,8 millió forint) kerül a mászóengedély. A CNN szerint a látogatottság felpörgése mögött részben az áll, hogy a pandémia miatti korlátozások alatt jóval többen tudtak megtakarítani annyi pénzt, ami a pakisztáni hegymászáshoz már elegendőnek bizonyult, és a lezárásokból kiszabadulva azonnal arra vették az irányt.

A híresebb hegycsúcsok iránti növekvő érdeklődés azonban nagyobb környezeti terhelést jelent, ami maradandó károkhoz is vezethet. Az ENSZ környezetvédelmi programjának hivatalos honlapján megjelent írás szerint a hegyi turisták által hátrahagyott műanyag csomagolások, a pandémia idején a használt maszkok és gumikesztyűk mind komoly veszélyt jelentenek a hegyek igen sérülékeny élővilágára. Ezen felül a szél, az olvadó gleccserek ezeket a tárgyakat mind belehordhatják a hegyek vizeibe, beszennyezve így az alacsonyabban fekvő területeken lakók ivóvizét. Ennek megfelelően különböző megoldásokat kezdtek kidolgozni, ebben a turisták által leginkább sújtott Mount Everest jár elöl.

A Khabarhub nepáli hírportál felidézi, hogy hat évvel ezelőtt a Mount Everesttel kapcsolatban Nepál olyan szabályozást hozott, miszerint mászócsapatonként 4000 amerikai dollár (több mint másfél millió forint) „hulladékletétet” kérnek, melyet abban az esetben fizetnek vissza, ha a csapat összesen legalább nyolc kilogramm szemetet magával hoz a magasabb területekről. Mivel azonban nincs elég túravezető, és különösen nincsenek állandó jelleggel jelen a hegy lábánál, így sosem sikerült hitelesíteni azt, hogy a csoportok takarítottak-e maguk után. Narendra Shrestha túravezető szerint a hegy lábánál folyamatosan ellenőrizni kellene a felfelé igyekvők felszerelését, illetve megbizonyosodni arról, hogy a lehető legtöbb hulladékkal térnek vissza. A hegyre eddig tizenhat alkalommal feljutó Jangbu Sherpa elmondta, jó ötlet lenne mászószezonon kívül megtisztítani a hegycsúcsokat: így a csúcsmászók, serpák és egyéb ott dolgozók biztos és folyamatos jövedelemhez jutnának, valamint a hegyek is tisztábbak lehetnének.

A világjárvány által elszenvedett bevételkiesés helyrehozható, de a szennyezés által okozott károk soha

– tette hozzá a Khabarhubnak Sherpa.

 

Borítókép: 2019. május 27-én a nepáli Namche Bazarban készített kép a világ legmagasabb hegyéről, a Csomolungmáról, európai nevén Mount Everestről (Fotó: MTI/EPA/Narendra Shrestha)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.