Igazi ritkaságokat árverez el a gyári gyűjteményből a Renault

A nem mindennapi aukcióra december 7-én kerül sor Flins-sur-Seine-ben, a Renault történelmi helyszínén, ahol a márka új múzeuma épül.

2025. 11. 19. 11:17
Utcai és versenyautók is kalapács alá kerülnek Forrás: Renault
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Renault kivételes gyűjteményt birtokol történelmi járművekből, műalkotásokból és archív dokumentumokból, amelyeket 2027-től egy új kiállítóközpontban, a Párizs közelében található Flins-sur-Seine-ben fognak összegyűjteni. Ez a mindenki számára nyitott helyszín először teszi majd lehetővé a nagyközönségnek, hogy felfedezze a márka 125 éves történetét.  Az új múzuem és bemutatóterem létrehozásának részeként a francia autógyártó most átszervezi történelmi járműgyűjteményét, 

a több példányban birtokolt járművek feleslegessé vált darabjait fogják értékesíteni.

Renault
Renault 4CV. Fotó: Renault/Peter Singhof

Az aukciót 2025. december 7-én rendezik Flins-sur-Seine-ben, mindössze negyven kilométerre Párizstól. Körülbelül száz történelmi autóra lehet majd licitálni a Renault jelenlegi gyűjteményének több mint nyolcszáz darabjából, valamint még egy, körülbelül száz tárgyból álló válogatásra is (makettekre, versenyoverálokra és egyéb emléktárgyakra). 

A tételek több mint kilencven százalékát előzetes foglalás nélkül bocsátják árverésre.

Renault
Renault Maxi Turbo 5 prototípus B0. Fotó: Renault/Peter Singhof

A válogatásban szereplő száz jármű a Renault történetének legfontosabb mérföldköveit reprezentálja:

  • Kezdetek: valódi időutazás lehet az 1901-es, ma is működőképes Type D-vel vagy a ritka 1933-as busszal utazni. De eladók lesznek az 1898-as Type A replikáit is belső égésű motoros és elektromos változatban, amelyeket a gyári gyűjteményt karbantartó csapat épített a Renault 1998-as centenáriumára.
  • Forma–1: a turbófeltöltős motorok úttörőjeként a Renault Sport már 1977-ben megrengette a fennálló rendet az első turbófeltöltős Forma–1-es versenyautó, a „sárga teáskanna” becenevű Renault RS01 bemutatásával. A sok megbízhatósági probléma kiküszöbölése után a Renault Sport kitartása 1979-ben kifizetődött, amikor Jean-Pierre Jabouille Dijonban elsőként tudott turbómotoros autóval győzni egy nagydíjon. Az árverés tiszteleg a legendás turbókorszak előtt mintegy húsz eredeti versenyautóval az 1980-as évek első feléből. A lista az RE27B-től az RE60 01B-ig tart, az autókat a kor legnagyobb nevei (René Arnoux, Jabouille, Patrick Tambay, Eddie Cheever és Alain Prost) vezették, és gyári dokumentáció is jár hozzájuk. 1977 és 1985 között a Renault 123 nagydíjon indult, 15 győzelmet és 31 pole pozíciót szerzett ezekkel a kocsikkal.
  • Hosszú távú versenyzés: az ikonikus Alpine A442, a Le Mans-i 24 órás egyik legismertebb versenyautója a legelső változatában kerül árverésre. A kor sztárpilótái által vezetett autó 1975-ben Imolában és a Nürburgringen, valamint 1977-ben Le Mans-ban tette le névjegyét. Azóta is a Renault kollekciójában maradt, és ma is azt a festést viseli, amelyben 1977 novemberében, a Columbus versenypályán nagy sebességű teszteket hajtott végre.
  • Rali: az ikonikus, középmotoros Maxi Turbo 5 prototípus és az 5 GT Turbo Bandama a Renault jelentős ralisikereire emlékeztetnek.
  • Ikonikus klasszikusok: híres utcai modellek is megvásárolhatók lesznek a 4CV-től az R5 rendőrautón át a Floride „Disney” kabrióig és a Clio Williamsig. Ezen autók közül néhányat már felújítottak (a 4CV esetében) vagy csak kiváló eredeti állapotban tartottak (a Clio Williams esetében), és van, amihez forgalmi engedély is jár. Számos Alpine modell is kalapács alá kerül, köztük a ritka A610 Evolution, valamint a V6 Turbo és az A110 is.
Renault
Alpine V6 Turbo. Fotó: Renault/Peter Singhof

A ritka járművek mellett az árverésen mintegy száz olyan tárgy is szerepel, amelyek hatalmas értéket képviselhetnek a gyűjtők számára. Például negyven makett, amelyeket a szélcsatornai munkához, tanulmányok készítéséhez és formatervezési gyakorlatokhoz használtak, gyakran csak néhány példányban elkészítve. Több ikonikus modell is található köztük: R4, R5, egy gyöngyházfényű Supercinq és egy Twingo-sorozat. A formatervezési makettek között 1:5 méretarányú koncepcióautók, valamint ritka Forma–1-es típusok is megtalálhatók.

Renault
Szélcsatorna-modellek (R14, R15, és R6). Fotó: Renault/Ferreira Flora

A motorsport rajongói akár egy működő Forma–1-es motort is vehetnek maguknak, például a 862 lóerős Renault Elf V6 Turbo EF15-öt a szállítóládájával együtt. Ez a turbós V6-os hajtotta az Ayrton Senna által vezetett Lotust a Detroiti Nagydíjon és az adelaide-i időmérőn 1986-ban. Kaphatók lesznek még sisakok, replikaoverálok és Renault F1 promóciós tárgyak is. 

Renault
Renault Floride „Disney”. Fotó:  Renault/Peter Singhof

Szerepel még az árverésen számos meglepő tárgy is, például vasúti kocsik, órák, hajók és egyéb makettek. Köztük van a „Reinastella” repülő csészealj mindössze három ismert példányának egyike, amelyet az Eurodisney-vel együttműködve gyártottak. Egy letűnt kort szimbolizálva a Liberty Ship makettje is megtekinthető lesz 1957-ből, a hajót a Dauphine-ek Egyesült Államokba történő exportjára tervezték, valamint egy panoráma vasúti kocsi 1:20 méretarányú makettje. Végül egy kétoldalas Bodet óra a Flins-sur-Seine-i gyárból, amely a francia ipar aranykorára emlékeztet.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.