Giorgia Meloni kormánya a többmilliárd eurós projektet kulcsfontosságúnak tartja az ország régiós befolyásának növeléséhez és a szegényebb déli régió gazdasági fejlődéséhez. Az olasz parlamentnek hatvan nap áll rendelkezésére, hogy a kormány által elfogadott rendeletet törvénybe foglalja – adta hírül az MTI.
Az építkezés 2024 közepén kezdődhet. A menetrendet és költségvetést még nem hozták nyilvánosságra, de a korábbi becslések szerint a híd megépítése legalább hat évig tartana és nyolc és fél milliárd euróba (3315 milliárd forint) kerülne.
A 3666 méter hosszú messinai híd a világ leghosszabb függőhídja lenne. Naponta négy és fél ezer gépjármű és kétszáz vasúti szerelvény haladhatna át rajta. A tervezők szerint elbírna egy 7,1-es erősségű földrengést és óránként 200 kilométeres sebességű szélvihart is.
Jelenleg a szigetről a szárazföldre csak komppal vagy repülővel lehet eljutni.
Matteo Salvini, Olaszország kikötőkért felelős infrastrukturális és közlekedési minisztere szerint a projekt környezetbarát lesz, és csökkenti a közlekedéssel járó üvegházhatású gázkibocsátást, élénkíteni fogja az ipart és a turizmust a térségben.
Több ezer éves terv válik valóra
A szicíliai Messinát a szárazföldön fekvő Reggio Calabriával összekötő híd tervét már az ókortól tervbe vették Itáliában. A rómaiak a Karthágó ellen viselt pun háborúk idején csónakokból akartak pontonhidat építeni, amelyen Metellus római konzul harci elefántjai kelhettek volna át, ám kudarcot vallottak. Állítólag Nagy Károly is azt szerette volna, hogy hídon juthasson el a szigetre. A 19. század végén pedig felvetődött, hogy alagutat fúrnak a messinai tengerszoros alatt.
A híd a 2001–2006 közötti Berlusconi-kormány idején öltött konkrét formát, még egy szerződést is aláírtak egy nemzetközi konzorciummal. A már megkezdett beruházást végül a feltételek hiányára hivatkozva 2013-ban lefújta Mario Monti miniszterelnök leköszönő kormánya.
Az olasz infrastrukturális és közlekedési minisztérium az itáliai mérnöki teljesítmény koronaékszerének nevezte a leendő építkezést.
A Hajrá, Olaszországot vezető Silvio Berlusconi is üdvözölte a projekt újraindítását. Méltatta a hatalmas mérnöki vállalkozást, amely szerinte nem csak Szicíliát és Calabriát köti majd össze, hanem Olaszországot egész Európával.