Súlyos incidens történt a Norwegian Helsinkibe tartó járatán, a légitársaság azonban szűkszavú az ügyben – írta a Helsingin Sanomat. A lap szerint a Balesetvizsgáló Központ augusztus 11-én, vasárnap kezdett vizsgálatot a norvég légitársaság járatával kapcsolatban egy bekövetkezett, súlyosan veszélyes repülésbiztonsági helyzet miatt.
A Norwegian Rodoszból Helsinkibe tartó járata ugyanis turbulenciába került, két légiutas-kísérő pedig megsérült a bekövetkezett balesetben.
– Az ügy vizsgálata még csak a kezdeti stádiumban van, és legalább fél évig tart – mondta Janne Kotiranta, a nyomozás vezetője a Helsingin Sanomatnak. Kotiranta nem részletezte, hogy milyen súlyosan sérültek meg a légiutas-kísérők a veszélyes helyzetben. A rendelkezésre álló információk szerint ugyanakkor a gép utasai nem sérültek meg – tudatta a lap.
Az incidens által érintett repülőgép Boeing 737 Max–8 típusú volt
– mondta Kotiranta a Suomen Tietotoimisto finn hírügynökségnek. Janne Kotiranta szerint a baleset a repülés vége felé történt. A gép vasárnap, finn idő szerint hajnali kettő körül repült Rodoszról Helsinkibe, és reggel hat körül szállt le Finnországban.
Az észt és finn légtérben, a Finn-öböl felett történt az incidens.
A Norwegian azt közölte, hogy a D82961-es járatról volt szó, amelynek menetrend szerinti repülési ideje augusztus 11-én, vasárnap 1:45 és 5:45 között volt.
Mira Linnamaa kommunikációs és közkapcsolati igazgató szerint a turbulencia a repülés utolsó szakaszában történt, amikor a gép leszállásra készült.
A történtek alatt munkatársaink a szokásos feladataikat végezték
– tette hozzá. A gép pontos helyét azonban nem tudta megmondani a baleset idején. Linnamaa nem volt hajlandó nyilatkozni a sérültek jelenlegi állapotáról, illetve arról sem, hogy milyen súlyosan sérültek meg. Ennek kapcsán a légitársaság alkalmazottainak magánéletére hivatkozott. Linnamaa általánosságban a baleseti nyomozás hiányosságára apellál, és nem hajlandó nyilatkozni a veszélyes helyzet pontosabb részleteiről, például a gépen történtekről vagy az uralkodó időjárási körülményekről.
A Meteorológiai Intézet szerint a baleset körül, finn idő szerint 5 és 6 óra között némi eső, záporeső volt Észtország felett, a Finn-öböl felett villámlott, a környéken azonban ekkor még nem feltétlenül volt kiterjedt zivatar. A Meteorológiai Intézet egyelőre azért nem tudott pontos értékelést adni az időjárásról, mivel még nem ismerték a gép pontos helyét és a baleset pontos idejét.
– Azt elmondhatom, tudjuk, hogy turbulencia okozta a helyzetet – mondta Linnamaa.
A géppel kapcsolatos kérdésekre csak azt tudom mondani, hogy a turbulencia bármilyen típusú gépet érinthet. A gépeket azonban úgy tervezték, hogy ellenálljanak a nagyon erős turbulenciának.
A múltban rengeteg probléma volt a Boeing 737 Max repülőgép típussal. Januárban például egy lyuk jelent meg a cég 737 Max–9 modelljének oldalán, amikor az Alaska Airlines egyik járatán leszakadt egy falpanel. Annak a gépnek akkor kényszerleszállást kellett végrehajtania. Ezenkívül 2018-ban és 2019-ben két 737 Max–8-as modell repülőgép zuhant le. A balesetekben összesen 346-an haltak meg. A kutatók szerint a katasztrófák fő oka az MCAS leállásgátló rendszer meghibásodása volt
A CNN amerikai média és a New York Times júliusban számolt be arról, hogy a repülőgépgyártó Boeing megállapodott az amerikai igazságügyi minisztériummal abban:
a cég elismeri, hogy félrevezette a repülési engedélyt kiadó hatóságokat, és csalást követett el.
Borítókép: Egy Boeing 737 Max–8 leszáll a spanyolországi barcelonai repülőtéren 2024. január 15-én (Fotó: AFP/NurPhoto/Urbanandsport)