A királyt megtestesítő Kristofori Ferenc az új operageneráció különleges hangszínnel megszólaló drámai tenor énekese bensőségesen hozza közel közönségéhez a kiemelkedő jelentőségű király rokonszenves alakját. A darab főként fiataloknak szól, hiszen a titokzatos királyszemélyiség egyénisége saját koránál is sokkal messzebbre mutat. A másfél évszázada Székesfehérváron megtalált sírja ma a legmodernebb genetikai kutatások eszközeivel keresi igazi őshazánkat, s a ma élő magyar embert szembesíti a kérdéssel: kik vagyunk, hogyan is kell egyénileg és közösségben helytállnunk jelenkori kihívásaink során. Az operaénekessel beszélgetünk.
Középkori bizánci és magyar dallamvilág
– Az évek során több művészeti kezdeményezésben is alkotó kapcsolatba kerültem Pajor András atyával, akinek a közelmúltban megismertem egy prózai monodrámáját, és közösen jutott az eszünkbe, hogy milyen érdekes műfaji újítás lenne egy egyszemélyes opera megalkotása – ismerteti a zenei játék megszületésének körülményeit Kristofori Ferenc. – A témaválasztásnál több szempont is egybefutott: egészen új és pezsdítő élmény volt olvasni a Kásler-féle génkutatási programról, mely az Árpád-ház hiteles eredetének feltárására vonatkozott. Emellett érdekes zenei feladatnak mutatkozott a középkori bizánci és magyar dallamvilág találkoztatása úgy, hogy az újszerű műfaj korszerű zenei megoldásokat is tartalmazzon. Ugyancsak ezt a témát tartottuk alkalmasnak az ifjúság megszólítására a benne szereplő kalandok, különös sorsfordulatok és eszményi szerelem révén a történelem, a magyarságtudat és a klasszikus zene iránti érdeklődés felkeltésére.

Fotó: casartem.hu
Minden opera a benne szereplő cselekmény és karakteres zenei részletei, áriái révén válik igazán ismertté. Első olvasásra a librettóban azonnal megragadott a Jöjj, szélvihar kezdetű áriavers, végül is az erre szerzett dallam lett a mű vezérmotívuma. Mindez nagy segítség volt ahhoz, hogy a teljes kompozíció egységessé válhasson. Természetesen színesíteni szerettem volna az egy személyre írt darab hangulatkészletét más jellegzetes dallamokkal is, ahogyan a harci kedvtől eltér a szerelem érzésvilága, így született meg a közönség körében máris rendkívül népszerű Anna-ária, amely III. Béla király első feleségéhez, Chatillon Annához szól. Mivel minden ilyen műnél nagyon fontos a végkicsengés, ezért jelképesen szólva a király trónra lépési beszéde teszi rá a gondolatsorra és zenei megoldásokra a koronát.