A szamuráj című filmet ma nem lehetne leforgatni, mert a mai kor embere értelmezhetetlennek tartaná az Alain Delon által alakított bérgyilkos, Jef Costello viselkedését. Mármint azt, amiről az egész történet valójában szól. Amikor ugyanis Costello lelövi egy bár tulajdonosát – mivel erre kapott megbízást –, szembejön vele egy szép nő, a bár zongoristája. Costello nem gyilkolja meg a szemtanút, akivel néhány óra múlva szembesítik is, a lány pedig cserébe azt mondja a rendőröknek, hogy nem ő volt. Aztán a film végén, amikor a zongoristalány meggyilkolására kap megbízást – amiről igencsak sejthető, hogy valamiféle csapda –, nemhogy nem lövi le, éppen ellenkezőleg: még a golyókat is kiveszi a fegyveréből, nehogy baja legyen a lánynak. Ilyen a mai hasonló filmzsánerekben elképzelhetetlen. Ma már az első pillanatban lelőnék a lányt, aki szemtanúja volt a gyilkosságnak. És nemcsak azért, mert sokkal brutálisabbak lettek a krimik, hanem azért is, mert a női emancipációs folyamat ezen a színtéren is megtette a hatását. Az Alain Delon-filmben viszont még maximális tisztelet övezte a nőt, elképzelhetetlen volt, hogy lelője egy férfi.

Extravagáns ázsiai produkciókat és Chaplin százéves klasszikusát is nagyvásznon élvezhetjük különleges filmnapokon
Miként az új Jurassic Parkot és más friss hollywoodi blockbustert is megtekinthetünk szabad ég alatt.