A kétnapos konferenciát Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, mint a Magyar Kultúráért Alapítvány kuratóriumi elnöke nyitotta meg. Szólt az alapítványról, amelyik a közeljövőben szűkülő állami forrásokat ellensúlyozza majd az összegből, amit a kormány a Magyar könnyűzenei stratégia büdzséjéből átcsoportosít számára.
A kuratóriumi elnök megjegyezte: a könnyűzenei szcéna számos szereplője egyetért azzal, hogy a műfaj a szórakoztatóipar része, vagyis éljen meg a piacról, nincs szüksége állami támogatásra.
– Ezzel szemben a zeneipari érdekvédelmi szervezetek úgy vélik: a célzott állami támogatásoknak van létjogosultságuk – árulta el Demeter Szilárd, majd megismételte, a még a magyar könnyűzene koordinálásáért és társadalmasításáért felelős miniszteri biztosként (amely megbízatása Kásler Miklós távoztával megszűnt) hangoztatott alapvetését:
Ma az elsődleges kultúránk a popkultúra, ezért minőségelvű fejlesztése az állam feladata lehet.Ennek szellemében készítették el irányításával a könnyűzenei stratégiát, amely két esztendővel ezelőtt kiszivárgott, az öt évre tervezett, 25 milliárdos keretösszeggel együtt.
– Nem mindegy, hogyan költjük el a pénzt, ezért is szerveztük ezt a konferenciát, hiszen az ösztöndíjak, támogatások nem alanyi jogon járnak. Be kell azonosítani azokat az érzékeny területeket, ahol feltétlenül segítség kell – mutatott rá Demeter Szilárd, megjegyezve: a pandémia alatt egyet sikerült beazonosítaniuk, a rendezvénytechnikusok foglalkoztatása körüli anomáliát.
Ugyanakkor nem szeretnénk versenytorzító támogatáspolitikát, meg kell őrizni az egészséges piaci versenyt – hangsúlyozta az alapítvány kuratóriumának elnöke, majd áttért a műfaj „társadalmiasítására”.
E társadalmiasítás miatt tervezték a stratégiában a tehetséggondozó központokat kiépítését Kárpát-medence-szerte, amelyek alapszinten biztosítják a gyerekeknek a könnyűzene-tanulást. A középfokú oktatás, a közelmúltban elhunyt, legendás muzsikus, Póka Egon alapította Kőbányai Zenei Stúdióban folyna az elképzelés szerint.
– Tervezünk egy könnyűzenei felsőoktatási intézményt, amely projekt, a kezdeményezőjére emlékezve, Póka Egon Művészeti Akadémia munkanéven fut – fogalmazott Demeter Szilárd.
Így lehet diplomás könnyűzene-oktatókat képezni, akik híján nem valósulhat meg az iskolákban állandó könnyűzenei képzés, lévén az igazgatók évről évre adnak ki engedélyt a muzsikusok számára.Jelen konferenciáról Demeter Szilárd elmondta: azért Kárpát-medencei, mert teljes magyar nyelvű kultúrában gondolkodnak.
– Öt országot érintő turnékat tudunk szervezni, ami versenyelőnyt jelent a magyar zeneiparnak. Ugyanakkor érdekes, a szomszédos országok mennyire érdekeltek az együttműködésben, a piacépítésben. Tény, hogy a kortárs közép-európai popkultúra, a vasfüggöny mögé zártság miatt azonos kulturális kódok szerint működik – zárta gondolatait a Magyar Kultúráért Alapítvány kuratóriumi elnöke.
Borítókép: Demeter Szilárd szerint a célzott állami támogatásoknak van létjogosultságuk (Fotó: Kurucz Árpád)