– Korábban úgy nyilatkozott, hogy óriási elmaradásunk van magyar regények, történelmi események, történelmi nagyjaink, fontos személyiségeink életének zenés átiratát illetően. A Puskás- és a Kőszívű – A Baradlay-legenda musical ezt a hiátust kezdi betölteni.
– Úgy vélem, hogy az út legelején járunk, van még mit és szerencsére van kivel pótolnunk. Ehhez kell egy olyan kreatív alkotói csapat, amely képes arra, hogy ezt méltó módon megfogalmazza zeneileg, dramaturgiailag és a dalszöveg oldaláról. És kellenek nagyszerű színészek, táncművészek, akik ezt olyan minőségben el tudják játszani, hogy elérje a nézőt. Mindemellett viszont hiába írok mondjuk egy remek darabot, hiába rendezem meg mondjuk lenyűgözően, mindez mit sem ér, ha nem nézi meg senki.
A Puskás, a musicalt hatvanötezren látták az elmúlt két évben, 2021-ben az év legnézettebb előadása volt. Mindez azt mutatja, hogy az embereket érdeklik nagyjaink.
A musical műfaj nem garancia a sikerre, csupán egy lehetőség arra, hogy olyan témákról beszéljünk, amelyek a magyar kultúra fontos ügyei.
– A liberális szellemiségűek száműznék Jókai Mórt a kötelező olvasmányok listájáról évek óta, ön musicalt rendez A kőszívű ember fiai című regényből, ami azt gondolom, jelzésértékű. Miért tartja e művet, egyáltalán Jókai munkásságát fontosnak?
– Nem tudom, hogy a liberálisoknak mi az egzakt problémájuk Jókaival, de ha nem tévedek, a szocializmus több mint negyven évében kötelező olvasmány volt. A kőszívű ember fiai két alapérzelmünk, a szeretet és a gyűlölet minden árnyalatát elmeséli: az anyai és a testvéri szeretetet, a hazaszeretet, a plátói és a lángoló szerelmet, valamint a féltékenységet, az árulást és a bosszút.
Épp ezért Jókai az élet nagy tanítómestere, emellett komoly szókincset, mondatszerkesztést tanulhatunk tőle. Műveinek irodalmi értéke megkérdőjelezhetetlen. Szabó László producerrel nyilvánvaló volt számunkra, hogy a Baradlay fiúk a magyarságot szimbolizálják nemcsak az elmúlt, hanem a következő évszázadokban is.
A hazájukat szerető, önfeláldozó, becsületes Baradlayak ott voltak 1848-ban, 1956-ban és 1989-ben is, s ha ott lesznek a magyar történelem következő fordulópontján, akkor nincs félnivalónk.
– A regényben Jókai a függetlenség célkitűzése mellett állt ki. A musicalben ez mekkora hangsúlyt kap?
– A mű a kiegyezés politikai harcainak közepén íródott s jelent meg. Érdekes, Jókai Mór úgy ír benne a magyar forradalomról, hogy csak mesél róla Bécsben, igazából a bécsi forradalmat bontja ki. A negyvenes éveiben járó Jókai talán nem mer írni arról a magyar forradalomról, aminek aktív részese volt. Ekkor már látszott, a magyar nép egyetlen lehetséges útja az, ha kiegyezik a császársággal, s elindul a dualizmus útján. Bevallom, az előadásunkban sokkal nagyobb szerepet kap a magyar forradalom, s lényegesen kevesebbet a bécsi. Baradlay Richárd hazatérése Bécsből az első felvonás egyik fontos jelenete lesz. Szeretnénk megmutatni, hogy egy léha, link fiatalember hogyan fordul át egy felelősségteljes, magyarságtudattal rendelkező szabadságharcossá. Baradlay Ödönnél fontos szerepet kap az, hogyan áll a csaták élére, míg Baradlay Jenőnél a felismerés válik hangsúlyossá. Rájön, hogyan tékozolta el azokat a hónapokat, éveket, amiket a harccal tölthetett volna, s mit lép ezután. Aki olvasta a művet, az tudja.