Elkezdődött a Mária főhadnagy olvasópróbája

Huszka Jenő operettjét március 10–11–12-én mutatják be a Budapesti Operettszínházban.

Magyar Nemzet
2023. 01. 12. 19:30
null
Fotó: Tót Rózsa
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiss-B. Atilla, a  Budapesti Operettszínház főigazgatója jó hírrel indította a Mária főhadnagy című operett olvasópróbáját:

Magyarország kormánya a 2023-as évet hivatalosan a magyar operett évévé nyilvánította. Sajnos a szomszédban dúló háború és gazdasági nehézségek miatt a lehetőségeink korlátozottabbak, de igyekszünk megadni a módját, még ha szerényebb körülmények között is, a centenáriumi ünneplésnek.

A főigazgató elmondta, hogy az évet magyar operett hírnökével, Huszka Jenővel indítják, akiről azt írják a lexikonok, hogy megtörte a londoni és bécsi operett egyeduralmát, azzal, hogy Fedák Sárinak megkomponálta a Bob herceget. Ez volt az első olyan operett, amelyet külföldön is bemutattak, ezzel megnyitotta az utat az utána következőknek, Szirmainak, Jacobinak, Kálmánnak és a többi szerzőnek, s elindult dicsőséges világ körüli útjára a magyar operett.
Kiss-B. Atilla hozzátette:

A 2023-as év az 1848-as forradalomnak a 175. évfordulója is egyben, ez adta az apropóját annak, hogy március idusán a Mária főhadnagyot mutassuk be.

Huszka Jenő történelmi ihletésű nagyoperettjét a fordulatos sorsú asszony, Lebstück Mária igaz története ihlette, aki 1848-ban, a bécsi forradalom kitörésekor férfiruhába bújik, és álnéven csatlakozik az egyetemi légióhoz.

Hogyan válik egy tizennyolc éves, szerelemről ábrándozó fiatal lány, Lebstück Mária az 1848-as szabadságharc honvédhuszár főhadnagyává? Mi történik, ha ennek a fiatal lánynak kalandos életútjához csodálatos zenét, gyönyörű dalokat, fergeteges és vérpezsdítő táncokat és sok-sok humort keverünk, és ha mindezt áthatja az 1848-as forradalom mámora, hite és energiája?

Homonnay Zsolt, a darab rendezője, arról beszélt az olvasópróbán, hogy egy modern, lendületes előadást képzel el, amely az 1942-es eredeti szöveg alapján készül, amelyben még Kossuth Lajos darabbeli szövegei is elhangzanak. Ezt a változatot abban az időben nacionalistának, németellenesnek tartották, ezért nagyon sok cenzúrán esett át.

Huszka Jenő nagyoperettje nem egy szürreális mesevilágot ábrázol, hagyományos, operettekre jellemző fordulatokkal, hanem itt mindenki hús-vér karakter.

Homonnay Zsolt rámutatott:

Ami még érdekes, hogy mindig még épp előtte vagyunk a következő eseményeknek. A forradalom kitörése előtt, a hajóindulás előtt, Buda bevétele előtt… A cselekmény nagyon tempós, lendületes, mert mindig „beesik” egy következő esemény. Szóval nagyon fontos, hogy a néző átélje azt a  felfokozott hangulatot, ami a kor adott pillanatát jellemezte.

A rendező arról is beszélt, hogy számára nagyon érdekes Lebstück Mária sorsa, a történet emberi oldala. Elmesélte, hogy Jókai Mór egy 1848-as megemlékezésen találkozott Máriával: azt látta, hogy a pénztárban egy öreg hölgy ül, korabeli mundérban, kitüntetésekkel és jegyet szed. Megkérdezte, hogy mit keres itt egy huszár, akin se bajusz, se szakáll nem volt, de főhadnagyi rangot viselt.

Hanem hát mindannál, amit költői fantázia kitalál, sokkal érdekesebb ennek a rendkívüli alaknak az igaz története, a melyhez a hiteles adatokat ő maga bocsátá kezemre. Ez a két év egy nő életéből sok volna egy regénynek

– írja Jókai Mór A női honvédhadnagy című írásában.

Homonnay Zsolt szerint nagyon izgalmas, euforikus a reformkortól a szabadságharcokig terjedő időszak, hiszen onnantól kezdve egy eufória és mámor lengi be a történelmi eseményeket.

Minden szabadságharc, minden törekvés a mai korban is megmutatja, hogy mindig megmaradtak a magyar huszárvirtusból eredő erények. Ennek a hangulatára és hitére hangszereljük az előadást.

– tette hozzá.

A rendező emlékeztetett, hogy milyen fontos női sorsok vannak a darabban: Lebstück Mária egy férfiak által irányított társadalomban „férfiként” próbálja a céljait elérni, Antónia az egész életét egyedül tartja a kezében, Panni számára pedig az előnyös házasság az egyetlen megoldás arra, hogy élete végéig ne legyen bécsi cselédlány.

A Mária főhadnagy olvasópróbája. Fotó: Tót Rózsa

Homonnay Zsolt koncepciójában kiemelt szerepet kap a cigányprímás, Kiss-Balbinat Ádám alakításában, az a történelmi időn és téren kívül álló misztikus karakter, aki a mai kor emberének szemével látja majd a történetet:

Kiss-Balbinat Ádámmal – akivel már a Huszka gálában, valamint a Te rongyos élet című gálában is dolgoztunk – a Mária főhadnagy kapcsán sokat beszélgettünk arról, hogyan tudnánk megtalálni a kapcsolatot a mai kor és az adott kor között. A cigányzenészek mindenhol ott voltak a világban a nagy személyiségek mellett Napóleontól Edward királyon át, nagyon gazdagok voltak, de nem dolgoztak a földeken. Zenéltek, hangszereket készítettek, összegyűjtötték a különböző zenei kultúrákat, saját zenei hagyományukat vitték tovább, egyfajta misztikusság is övezte őket. A darabbeli Draskóczy Ádámnak is volt cigányprímása.

Az olvasópróbán Pfeiffer Gyula fő-zeneigazgató arról beszélt, hogy a Mária főhadnagy zenéjében is az 1942-es ősbemutató eredeti zenei anyagát használja. 

Felidézte, hogy milyen nagy sikere volt az erdélyi Összefogás turnékon a Jurátus indulónak és a darabbeli táncos-komikus páros nótái (A Bugaci határon és az Én teve…) is rendkívül népszerűek.

Túri Erzsébet díszlettervező hangsúlyozta, hogy hagyományosan három képben játszódnak a nagyoperettek, Huszka operettje viszont hét képet jelenít meg. Ezért inkább modern díszletet tervezett az előadáshoz, amely megjeleníti a forradalom kitörésekor lévő kettősséget és feszültséget.

Berzsenyi Krisztina jelmeztervező elmondta, hogy a jelmezek a díszlet stílusának megfelelően a tűz és víz kettősségét idézik, hideg-meleg színek, vörösek, kékek, zöldek váltakoznak benne.

Formailag modern, letisztult megközelítést szerettünk volna, a kor ruháit újragondolva, de a korabeli stílust megőrizve.

– fogalmazott.

A Mária főhadnagy jelmeztervei. Fotó: Tót Rózsa

A Mária főhadnagy főbb szerepeiben Kiss Diána, Lévai Enikő, Széles Flóra, Vadász Zsolt, Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Fischl Mónika, Bordás Barbara, Lukács Anita, Szendy Szilvi, Bojtos Luca, Drahos Evelin, Dénes Viktor, Erdős Attila, Laki Péter, Sándor Péter, György-Rózsa Sándor, Kovács Szilárd lép színpadra. Az előadásban közreműködik a Budapesti Operettszínház Énekkara, Balettkara és Zenekara.

A próbafolyamatról werkfilm is készül, amely bemutatja, hogyan születik meg a produkció az olvasópróbától a premierig.

Borítókép: Homonnay Zsolt és Kiss-B. Atilla az olvasópróbán (Fotó: Tót Rózsa)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.