Sajtótájékoztatót tartottak ma, amelyen részt vett ifj. Vitray Tamás operatőr, biológus, szakíró, a National Geographic magyarországi főszerkesztője, a nemzetközi szekció zsűrielnöke és Széll Antal környezetvédelmi szakember, fotós, operatőr, a Kárpát-medencei szekció zsűrijének elnöke. A sajtótájékoztató moderátora Dudás Viktor filmszakértő volt. Az eseményen három rövid alkotást is levetítettek a fesztivál versenyprogramjából.

Erős a mezőny
Ifj. Vitray Tamás elmondta, hogy 106 országból 1200 fölötti pályamunka érkezett, ezek közül az előzsűri 50 művet válogatott a versenyprogramba és a nyilvános vetítésekre. Mint mondta, a fesztivál fő célja, hogy elérjék a fiatalokat és mozgósítsák őket a természetvédelem ügyében. Széll Antal kiemelte az idei filmes mezőny magas színvonalát. Hangsúlyozta, hogy a nevezett filmek több aktuális környezetvédelmi problémára is kitérnek, de az alkotók egyik fő témája a vizek állapota. Mint a szervezők kiemelték, az idei filmes mezőny rendkívül erős. Láthatják a résztvevők a sokszorosan díjazott Matthieu Le Lay Fehér álom című filmjét, amely egy természetfotós mindennapjaiba ad betekintést, miközben a Yukon folyó körüli „fehér sivatag” élőlényeit örökíti meg. Látható majd a világsikert aratott Kaktusz Hotel, Yan Sochaczewski műve, amely egy állathotelként működő, Észak-Amerika délnyugati sivatagában élő, hatalmasra növő kaktuszfaj biodiverzitásban betöltött szerepét mutatja be. Christian Baumeister Vad Argentína című alkotása egy törékeny élőhely fenyegetettségére figyelmeztet, a fesztivál tavalyi díjazottja, Dan Dinu pedig szintén egy kiemelt vizes édenről tudósít Maros-ártér című munkájában. A folyószabályozások ártalmairól szól Szendőfi Balázs filmje: a Volt egyszer egy vadvízország a Körösök darabokra tört élővilágának maradékával ismerteti meg nézőit. Végh Attila Erdő titkai című munkáját az idei cannes-i filmfesztivál versenyprogramjába is beválogatták; a film magyarországi bemutatóját Gödöllőn tartják.
Mint kiemelték, a professzionális filmkészítők alkotásai mellett ismét szerepet kapnak az amatőrök is, akik a hagyományoknak megfelelően ezúttal is nagyszámú rövid, de legtöbbször a hivatásosokkal egyenértékű munkát küldtek a fesztivál Third Eye szekciójába. Az eseménnyel párhuzamosan rendezik meg a diákfotó-pályázatot, amelynek két kategóriájába április 30-ig még beküldhetők művek.