Sir Paul McCartney azt mondja, mesterséges intelligenciát alkalmazott, hogy létrejöhessen az utolsó Beatles-dal – írja a BBC.
A BBC Radio 4 Today című műsorában a sztár elmondta, hogy a technológiát arra használták, hogy „kiszedjék” John Lennon hangját egy régi demóból, és így befejezhessék a dalt.
„Most fejeztük be, és idén meg is fog jelenni” – magyarázta.
Sir Paul McCartney nem nevezte meg a dalt, de valószínűleg egy 1978-as Lennon-szerzemény lesz, a Now and Then.
A dal már 1995-ben is felmerült, mint a Beatles lehetséges „újraegyesülési dala”, amikor a Beatles összeállította a karrierjét átfogó antológiáját.
McCartney egy évvel korábban kapta a demót Lennon özvegyétől, Yoko Onótól. Ez volt az egyik dal a „For Paul” feliratú kazettán lévő számos dal közül, amelyet Lennon készített nem sokkal a halála előtt, 1980-ban. A zeneszámokat nagyrészt egy magnóra vették fel, miközben a zenész a New York-i lakásában ült a zongoránál.
A producer, Jeff Lynne által újradolgozott két dalt – a Free as a Bird és a Real Love – 1995-ben és ’96-ban fejezték be és adták ki, ami huszonöt év után az első „új” Beatles-anyagot jelentette.
A zenekar megkísérelte felvenni a Now and Thent is, egy bocsánatkérő szerelmes dalt, de a munkamenetet gyorsan abbahagyták.
„Egy nap – igazából egy délután – volt, amikor szórakozunk vele” – emlékezett vissza Lynne. Hozzátette: „A dalnak volt refrénje, de ennyi. Egy próbálkozás volt csak, amit tényleg nem fejeztünk be”.
McCartney később azt állította, hogy George Harrison „szemétnek” nyilvánította a dalt, és nem volt hajlandó dolgozni rajta. „Nem volt túl jó címe, át kellett volna dolgozni, de volt egy gyönyörű versszaka, és John énekelte” – mondta a Q Magazine-nak.
Állítólag technikai problémák is voltak az eredeti felvétellel, amiben Lennon lakásából származó tartós zúgás volt hallható a vezetékek miatt. Egy CD-n, 2009-ben megjelent a demó új verziója, a háttérzaj nélkül. A rajongók azt találgatták, hogy ez a felvétel 1995-ben nem volt elérhető, ami arra utal, hogy a halála után ellopták a lakásából, más személyes tárgyakkal együtt.
Az azóta eltelt években McCartney többször beszélt arról, hogy szeretné befejezni a dalt. Úgy tűnik, a technológia mostanra lehetőséget adott a zenésznek, hogy elérje ezt a célt.
A fordulópontot Peter Jackson Get Back című dokumentumfilmje jelentette, ahol Emile de la Rey szerkesztő számítógépeket programozott arra, hogy felismerjék a Beatles hangját, és elválasszák a háttérzajoktól, sőt még a saját hangszereiktől is, hogy „tiszta” hangot hozzanak létre.
Ugyanez az eljárás tette lehetővé, hogy McCartney „duettezzen” Lennonnal.
Borítókép: illusztráció (Fotó: AFP)