A Harley-Davidson és a szabadság ára

Az indiánok és a cowboyok leszálltak a lovakról és átültek a motorokra – röviden így írja le a Harley-Davidson keletkezéstörténetét a márka egyik magyar rajongója. Budapest adott otthont a brand százhuszadik évfordulós ünnepségének. Miben áll a legendás motorokhoz kapcsolódó életérzés?

Szilléry Éva
2023. 07. 12. 5:50
20230624 Budapest Harley Davidson felvonulás Fotó: Mirkó István Magyar Nemzet Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Némiképp ellentmondásos, szerethető kép fogad a Váci utca híres cukrászdája előtt: a Harley-Davidson-fesztiválra érkező, vagány, bőrszerkós, tetovált, erős férfiak finoman megpödört bajusszal, kiskanállal eperfagyit majszolgatnak kehelyből. Kultúrák találkozásának beillő látvány, amikor néhány utcával arrébb az amerikai címerállattal, a fehér fejű rétisassal illusztrált bőrmellénybe öltözött harley-sok a szkíta bolt kirakata előtt vizsgálják a honfoglalás kori magyarok tárgyi örökségét. 

Harley Davidson felvonulás
Harley-Davidson-felvonulás Budapesten (Fotó: Mirkó István)

 

Budapesten mutatta meg magát a Harley-Davidson

 

Sztereotípiák élnek bennünk a hatalmas fekete motorral, vagy ahogy ők mondják, „vassal” robogó harley-davidsonos férfiakról. Sokan azt hiszik, hogy vadak, fennhéjázóak és megalománok, de a világmárka rajongói nem így látják magukat. Ők egy kultúra részesei, egy nagy közösségé, akiknek életformájuk a márka képviselete. De mi valójában ez az életérzés, miért jó ide tartozni – túl a motorozás felszabadító élményén?  

Június 22-től 25-ig minden budapesti belepillanthatott a Harley-Davidson kultúrájába, mivel az amerikai világmárka köré épült klubhálózat Budapesten ünnepelte évfordulóját. A találkozóra ellátogattak az alapító William A. Davidson dédunokái, Karen és Bill Davidson, valamint a cég elnök-vezérigazgatója, Jochen Zeitz és az európai vezetőség több tagja is. Ám nem kellett a látványos, belvárosi felvonulás útvonalán vagy klubtalálkozó központi helyszínén, a Puskás Aréna Parkban lenni ahhoz, hogy látványos motorkölteményekkel találkozzunk, szinte bárhol felbukkanhatott egy kisebb harley-s csoport a fővárosban. A világ minden tájáról érkeztek motorosok: Európa országai mellett Japánból, Ausztráliából, Indonéziából, Kanadából, az USA-ból és Kolumbiából is váltottak jegyet az ünnepre. A szervezők szerint mintegy 25-30 ezer motoros lehetett a városban, és a négynapos fesztivál ideje alatt százezer látogatóról tudnak, akiket a második napon a közelgő vihar sem ijesztett el. 

Dobai Attila, a H.O.G. Budapest Chapter motorosklub alapítója és elnöke szerint sokéves munka és hosszadalmas kapcsolatépítés eredménye, hogy idén Magyarországon ünnepelte évfordulóját a világmárka.  

– Az alapító Harley-Davidson nemcsak a gyártással foglalkozott, de közösséget is épített. Ezért szerveződött a márka köré hatalmas háló, és maradt a rajongótábor lojális. Szerintem ez adja a hangulat romantikáját. Fontos tudni, hogy a Harley-Davidson nem a sebességről szól, és nem a meggondolatlan fiatalok motorja. Elsősorban az ötvenes korosztály engedheti meg anyagilag magának, tehát elsősorban az élemedettebb korúak motorja. A jármű alkatából adódóan nem száguldunk, hanem élvezzük a motorozást – magyarázza a klubvezető. 

– Ez az egyetlen olyan motorgyártó cég, amely ekkora brandet csinált, és ezzel az itt megjelentekhez hasonló tömeget tud mozgatni – teszi hozzá Kreisz Zsolt, a HOG Budapest Chapter törzstagja, aki a Cserhátba visz túrákat a találkozó szervezésében. – Minden évben vannak ilyen találkozók, mert nagyon fontos az ünneplés és az összetartozás. Az ötévente ismétlődő jubileumi évünk ünnepsége most Budapestre került. Öt éve Prágában találkoztunk, és még nem tudni, öt év múlva hol fogunk. Nagy megtiszteltetés, hogy Európából most a magyar fővárost választották. Amerikán kívül ez a legnagyobb találkozó, Milwaukee-ban, a gyárnál van a másik nagy rendezvény. 

Harley-Davidson-felvonulás (Fotó: Mirkó István)

A szívbeli motoros szerint a Harley-Davidson maga a szabadság, hiszen az indiánok és a cowboyok leszállva a lovakról a motorokra ültek át. Ezért képes a márka identitást adni az embereknek. Kreisz kölyökként leesett állal figyelte a Magyarországon akkor megjelenő Harley-Davidsonokat, és azt gondolta, ez a márka a motorozás csúcsa. 

Van más motorom is, a feleségemnek szintén, de az nem hasonlítható ehhez. A Kawasakim őrült módra megy, de ha a Harley-ra ülök fel, érzem igazán, hogy nagy vas van alattam

– teszi hozzá Kreisz Zsolt.  

Ács Imre, a HOG Budapest Chapter másik törzstagja szerint a harley-sokkal kapcsolatban a többi motorosnak kisebbségi komplexusa lehet.  –  Nincs fensőbbségi érzésünk, igyekszünk ezt a sztereotípiát lerombolni és nyitottnak lenni a barátaink felé. A harley-sok télen a jó időt várják, a szezonban pedig minden hétvégére programot szerveznek, ezért van a jubileumi fesztiválon is rockkoncert, kaszkadőrshow, családoknak és fiataloknak szóló vidámpark, és a motorosok által legjobban várt, muzeális motorok kiállítása. A Harley-Davidson Múzeum parádés darabjai érkeztek ide Amerikából. Kortörténet, az 1903-as alapítástól a háborús motorokon át napjainkig – mondja Ács Imre. 

Mindketten részt vennének a milwaukee-i fesztiválon is, és régi vágyuk végigmotorozni a 66-os úton, hiszen a harley-sok egy kicsit mind Amerika-mániásak – köszönhetően a számos filmnek és prózai műnek, amelyek a Harley-Davidson alapítása óta születtek. A márka olyan alkotásokban szerepel, mint az egyik legnagyobb amerikai kult-klasszikus, a Szelíd motorosok, de ezen ül Arnold Schwarzenegger a Terminátor 2. – Az ítélet napja című filmben, illetve a Hells Angels nevű hírhedt harley-s banda ihlette a Kemény motorosok című, hét évadot megért sorozatot is. John Sutherland Harley-Davidsonja pedig Robert M. Pirsig A zen meg a motorkerékpár-ápolás művészete című filozofikus remekművének forrása. Ugyanakkor Ács Imre némileg sértetten jelenti ki, hogy klubmotorozásról szóló filmeket ugyan ismerik és szeretik, de nem filmeket kell nézni, hanem fel kell ülni a vasra és csinálni! 

Ez az attitűd nem tesz feltétlenül jót a környezetnek. Ugyanakkor, habár a levegőt egyértelműen szennyezik a nagy motorostalálkozók, Beliczay Erzsébet építész, környezetvédelmi szakember meglepődött azon, hogy mennyire nem volt zajos a találkozó.  

A Bajza utcánál lakom, így sok hasonló felvonulást láttam, most meglepett, hogy mennyire nem zavaró a motorosok jelenléte. Ugyanakkor nem gondolom, hogy a belvárosban lenne a helye egy ekkora rendezvénynek, inkább a külvárosban vagy a Formula–1-es versenypályán tudnám elképzelni 

– magyarázza Beliczay Erzsébet.

Szálka Miklós közlekedési szakember szerint a hasonló rendezvények, mint turistajelenségek tolerálhatóak a városban, főként, hogy a Dunakanyarban látszott, mennyire fegyelmezetten haladtak a résztvevők. Véleménye szerint a motorozás alapvetően rendkívül veszélyes, mivel két keréken az ember bárhol feltűnhet a forgalomban, teljesen kiszolgáltatott, így mindig nagyobb veszélynek van kitéve. A jelentős rendezvények azonban általában rendőri kíséret mellett, baleset nélkül zajlanak. Sőt, a rendezvény első napján a harley-sok segítettek utat törni a rakparton egy mentőautónak, amely így könnyebben célba érhetett. Ugyanakkor a motorosok idén nem úszták meg baleset nélkül a Harley-ünnepet: a fesztivál előtti napon egy 62 éves férfi halt meg az M1-es autópályán (a kialakult torlódásban még négy motoros sérült meg), majd két napra rá egy női motoros a Kerepesi úton vesztette életét, amikor tűzcsapnak ütközött. A szabadságnak tehát mindig ára van. 

Borítókép: Harley-Davidson-felvonulás Budapesten (Fotó: Mirkó István)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.