Továbbra is nagyon szelektív a hazai felsőoktatás, ugyanis alapvetően a magasabban iskolázott szülők gyermekei számára jelent továbbtanulási lehetőséget – állapítja meg az Aktív Fiatalok Magyarországon kutatócsoport legfrissebb, 2015-ös kutatása, amelyben a nappali tagozaton tanuló főiskolások és egyetemisták helyzetét, orientációját vizsgálták. A diákok társadalmi helyzetét górcső alá véve kiderült: továbbra is nagyon alacsony, mindössze két százalék azoknak a felsőoktatási hallgatóknak az aránya, akiknek édesapja legfeljebb nyolc osztályt végzett, míg a hallgatók további 19 százalékát teszik ki azok, akiknek apja szakmunkás végzettségű. Ezzel szemben a hallgatók 44 százalékának diplomás felmenője van, ami valamivel magasabb arány a két évvel ezelőttinél, vagyis tovább erősödött a szelektivitás. Az első generációs értelmiségi fiatalok aránya – vagyis azok, akiknek sem az anyja, sem az apja nem rendelkezik felsőfokú végzettséggel – 40 százalék alatti.
Még sötétebbre festi a képet, hogy a nem diplomás apák gyermekei legnagyobb arányban a felsőoktatás legalsó szintjén, az alapképzésre járók körében találhatók meg, és a képzési szint emelkedésével folyamatosan csökken az arányuk. Míg alapképzésen még a hallgatók többségét, 58 százalékát teszik ki a nem diplomás apák gyermekei, a doktoranduszok között arányuk már csak 30 százalék, ráadásul ezen a szinten már egyáltalán nincsenek jelen az érettséginél alacsonyabb végzettségű apák gyermekei. A kutatás szerint a legmagasabb képzési szintre majdhogynem lehetetlen bejutni megfelelő szociokulturális háttér nélkül.
Nagy a törésvonal földrajzi szempontból is: az egyetemisták és főiskolások túlnyomó többségének állandó lakhelye nagyvárosban található (negyedük Budapesten, további 27 százalékuk megyei jogú városokban él), a kistelepülések lakói viszont alulreprezentáltak a társadalmi átlaghoz képest. A budapesti fiatalok az átlagosnál kisebb arányban találhatók meg az alapképzésben részt vevők között, viszont minden más képzési szinten felülreprezentáltak. A kistelepüléseken élő fiatalok ezzel szemben az alapképzési szinten tanulnak az átlagnál nagyobb arányban, a felsőbb szinteken lényegesen csökken az arányuk.