A vasárnapi San Marinó-i Nagydíjon Ralf Schumacher (Williams) szerezte meg a győzelmet David Coulthard (McLaren) és Rubens Barrichello (Ferrari) előtt. Az összetettben vezető Michael Schumacher (Ferrari) a 25. körben kiesett.Ismét vereséget, ezúttal akár súlyosnak is nevezhetőt szenvedett a Ferrari csapata. Az első két futamon, Melbourne-ben és Sepangban utolérhetetlennek tűnő „vörös rakéták” saját pályájukon, Imolában közel sem kerültek ahhoz, hogy beleszóljanak az első helyért folyó küzdelembe.És ez még akkor is teljesen helytálló megállapítás, ha az elfogultak azzal érvelnek: nem csoda, hiszen Michael Schumacher a verseny kezdetétől műszaki problémákkal küszködött. Ez igaz, de az is vitathatatlan, hogy az utóbbi hétvége – eltekintve a pénteki szabadedzésektől – a két brit– német csapatról, a Williams-BMW-ről és a McLaren-Mercedesről szólt.A sport1.de című német internetes újság saját és függet-len szakértők segítségével figyelemre méltó elemzéseket közölt a Ferrari gyengélkedéséről. Ennek a végkicsengése az, hogy a maranellóiak kezdeti fölénye nem volt egyéb, mint látszat, s legfeljebb azért tűntek jobbnak a Ferrarik a többi autónál, mert hajtásrendszerükben legális – nem valódi, de kvázi – kipörgésgátlót használnak, ami persze nem bizonyított, de több szakértő biztos abban, hogy erről van szó.Mint ismeretes, a jövő vasárnapi barcelonai versenyen már engedélyezett az elektronikus kipörgésgátló és az automata sebességváltó használata, tehát a Ferrari számára a kvázi kipörgésgátló már nem jelent majd előnyt. Arról nem beszélve, hogy a sport1.de állítása szerint az olasz csapatnak komoly problémái vannak a kipörgésgátlóval. Erről tanúskodnak azok a motorhibák, amelyek a barcelonai tesztek során léptek fel.– A régi autóval kiválóan szerepeltünk Barcelonában, amikor azonban az elektronikus kipörgésgátlóval felszerelt autót próbálgattuk, tönkrement a motor – mondta Ross Brawn, a Ferrari technikai igazgatója. A McLarennek és a Williamsnek ugyanakkor semmiféle gondja nem volt az új rendszerrel.Az „ágaskodó lovacska” másik betegsége többek szerint az, hogy túlságosan mohón fogyasztja a gumikat. A San Marinó-i Nagydíj rajtja előtt a külföldi közvetítésekbe bekapcsolódók joggal tehették fel a kérdést: mi az oka annak, hogy a Ferrari a mezőnyben egyedüliként kemény összetételű gumikkal indítja pilótáit, akik ráadásul nem is az élről indulnak, tehát a rajt után valószínűleg fokozatosan lemaradnak emiatt az élen állóktól? Az értetlenség nem volt véletlen, a verseny után maga Jean Todt csapatfőnök is elismerte: „A gumiválasztásunk nem hozta meg a várt eredményt”. Többen gyanítják, a döntés hátterében az áll, hogy az F2001-es a konkurencia gépeinél jobban koptatja az abroncsokat. A sport1.de arra a kérdésre is ismeri a választ, hogy akkor ez a probléma eddig miért nem jelentkezett. Azért – mondják –, mert az imolai futam volt az első verseny az idén, amely „tiszta” volt olyan szempontból, hogy sem a biztonsági autó, sem az időjárás nem befolyásolta a végeredményt. Ha visszagondolunk, ez igaz, legalábbis a sepangi és az interlagosi körözésre mindenképpen.A gondolatmenetet folytatva a szerző arra a következtetésre jut, hogy a rendkívül szemcsés, ezért „gumizabáló” barcelonai aszfalton erre a kérdésre is választ kaphatunk. Azt mindenesetre nem árt megjegyezni, hogy Imolában Barrichello az első kerékcsere után már puha gumikon futott, és simán maga mögött tudta tartani Häkkinent.Mivel az említett forrás jeles szakértők véleményére alapozta feltételezéseit, nyilván nem lehet egy legyintéssel elintézni. Annál is inkább, mivel az első négy versenyen látottak sok szempontból valóban ezeket a hipotéziseket erősítik. Ennek ellenére senki sem állítja, hogy a Ferrari nem esélyese az idei világbajnokságnak, csupán azt, hogy a verhetetlenségükről szőtt mítosznak többé nincs létjogosultsága.A konstruktőr-világbajnoki címért három istálló verseng, az egyéni titulusra pedig négy pilótának – M. Schumachernek, Coulthardnak, R. Schumachernek és Häkkinennek – is komoly esélye lehet. És akkor még nem említettük Montoyát, akiről nem tudni, mire lehet képes, ha gyorsulni tud.
A Jaguar hivatalosan is bejelentette, hogy a 2002-es szezonban Eddie Irvine mellett a jelenleg tesztpilótaként alkalmazott spanyol Pedro de la Rosa szerepel a versenyeken a brazil Luciano Burti helyett.