Fehér léggömbök a kihalt Kitzsteinhorn fölött

Nehezen képzelhető el ideálisabb alpesi helyszín Ausztriában a Salzburg tartománybeli Kaprunnál. A falutól néhány kilométerre keletre a Zell am See mélykék vize fodrozódik, míg nyugatra hasonló távolságra a Magas-Tauern előhírnöke, a 3200 méter magas Kitzsteinhorn áll őrt. Mögötte pedig az ország jelképe, a 3797 méteres Grossglockner kukucskál ki. Az természetes, hogy a környék télen valódi síparadicsom, de itt még a nyár sem csupán napozással, csónakázással, fürdőzéssel telik el – már amennyire a hideg vizű tó erre lehetőséget ad –, a pompázó verőfényes napsütésben a Kitzsteinhorn-gleccseren megállás nélkül mennek a sífelvonók. Nem hiába kapta a terület az Európa-sírégió nevet, amatőrök és profik zarándokhelye ez télen-nyáron.

Sütõ-Nagy Zsolt
2001. 11. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajnos, a paradicsomi állapotok nem örök időre szóltak. Egy évvel ezelőtt, november 11-én fojtogató füst borult a környékre, fent, a hegy gyomrában a tűz, lent a rémület volt az úr. A völgyből a pályákra igyekvő gleccservasút a hegy belsejében menet közben lángra lobbant, a pokoli tűzben százötvenkét ember lelte halálát, sőt az alagútból kiáramló mérges gázok még a felső állomáson is három ember életét követelték. Az égő szerelvényből ugyan többen élve kijutottak, ám miután felfelé indultak el az alagútban, a kéményhatás pedig szintén arra vitte a füstöt, sokan menekülés közben vesztették életüket. Csak azon keveseknek maradt esélyük, akik a völgy felé próbáltak kijutni. Európát bejárták a borzalmas képek a templomkertben felállított ravatalokról, a falu utcáit elborító emlékmécsesekről.
Órák alatt szertefoszlott a tündérkertről szőtt mítosz, s a történet azóta sem zárult le. A rendőrség október közepén összegezte a vizsgálat eredményeit, végül tizenöt ember ellen tett feljelentést. A szerelvényt üzemeltető Kapruni Gleccservasutak Rt.-től kezdve, az alkalmatlan fűtőberendezést beépítő cégen keresztül az engedélyező minisztériumi hatóságig több szervezet esetében is felmerült a felelősség kérdése.
A nyomozás során tulajdonképpen az derült ki, hogy a tüzet az adott helyre alkalmatlan fűtőberendezés okozta, az égést pedig meggyorsította a szabálysértő módon beszerelt faburkolat, valamint a hidraulikából szivárgó olaj. A hidraulikus rendszer hibája miatt nem nyíltak ki az ajtók. Nem lett volna szabad a karosszériát műanyagból készíteni, mert az tűz esetén mérges gázokat termel. A körülmények szerencsétlen összjátéka mellett a katasztrófához hozzájárult az is, hogy a vasút berendezései közül a nem megfelelő biztonsági vizsgálatok során többet alkalmasnak találtak, ráadásul nem volt egyértelmű a veszélyhelyzet esetére előírt szabályzat, mi több, az alagútban elmaradt a tűzvédelmi gyakorlat, így nem derülhetett ki, hogy a mentésnek milyen akadályai lehetnek.
Az áldozatok hozzátartozói jelentős kártérítésre perelik az osztrák államot, miközben Kaprunban éppen azon igyekeznek, hogy lehetőleg semmi ne emlékeztesse a turistákat a katasztrófára.
A tragédia egyesztendős évfordulóján viszont lehetetlen volt nem emlékezni. A Kitzsteinhorn egy napra kihalt, a síelők helyett a gyász borította be a hegyet – a hozzátartozók kérésének engedve a felvonókat és kötélvasutat nem indították el.
Reggel a kis településről az áldozatok mintegy ötszáz hozzátartozója fáklyákkal, virágokkal, koszorúkkal, s néhány fakereszttel a néhány kilométerre található alsó állomáshoz vonult, hogy a szerencsétlenül járt szerelvény indulásának időpontjában, 9 órakor emlékezzen meg az áldozatokról. A közös imádság után a résztvevők arról beszéltek, mit éreznek most, egy évvel az események után. A megemlékezés végén másfélszáz fehér léggömböt engedtek fel, minden áldozatért egyet.
Kaprunban a vasárnapi istentisztelet ugyancsak a gyász jegyében zajlott le: az oltár előtt 155 vörös rózsát helyeztek el. Salzburgban is megemlékezést tartottak, ám a tartományi kormány, tartva az érintettek esetleges indulatos megnyilvánulásaitól, a hozzátartozók bevonása nélkül kívánta megrendezni az eseményt. Végül, az apátsági templomban Mozart Requiemjével emlékeztek az áldozatokra a tartományi székhelyen.
A gyászos napok elmúltával a helyiek már a jövőt tervezgetik. A legszélsőségesebb vélemény szerint a gleccservasutat meg kellene szüntetni, még a síneket is fel kellene szedni, és ezzel a hegyen ejtett seb örökre begyógyulna. Ha ezzel a nézettel a többség nem is ért egyet, a kapruni idegenforgalmi szervezet tájékoztatása szerint a gleccservasutat belátható időn belül nem indítják újra, legalábbis a személyforgalom számára nem, s csupán a felső állomások, az éttermek, a pályák működtetéséhez szükséges szállítmányok haladhatnak át az alagúton. A síelőknek új drótkötélpálya épül, amelyet decemberben, a fő szezon kezdetén szeretnének átadni. Mert a tömegekre szükség van – a környék már régóta nem az állattenyésztésből, hanem a turizmusból él.
Persze, nem lehet érzéketlenséggel vádolni a helyieket, maguk is nagy árat fizettek a tűzért, több család a turisták hozzátartozóival együtt gyászolt. Az áldozatok között jó néhány környékbeli síoktató, vasúti alkalmazott akadt. De ami megtörtént, azon már nem lehet változtatni, s a kapruniak most arra törekednek, hogy ismét biztonságos legyen a síparadicsomuk. Az elmúlt két évtizedben milliárdokat költöttek a szállodák, az üzletek és szórakozóhelyek építésére, amelyekben tavaly szinte csak lézengtek a vendégek. Az idegenforgalom több mint húsz százalékkal esett vissza az elmúlt szezon során, amit szinte minden család súlyosan megérzett.
A füst elszállt, de még körbelengi a vidéket. Pedig a tó most is kristálytiszta, az első hó is leesett már, a sípályák tökéletes állapotban vannak, a felvonókat éberebben ügyelik, mint valaha. Az elszakadt láncszemet már pótolták, ám Európával csak lassan lehet elhitetni, hogy ismét paradicsomiak az állapotok Kaprunban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.