- Kerékpársport -
Jan Ullrichnak, a Tour de France 1997-es győztesének a neve azóta is rendszeresen helyet kap a lapokban, de a jövőjéről a szakmában senki nem hajlandó állást foglalni – sem pozitív, sem negatív értelemben.
A különleges fizikai adottságokkal megáldott kerekes túl sok alkalommal lépte túl a sportszerű életmód határait, és túlsúllyal, alkohollal, autóbalesettel s droggal hívta fel magára a figyelmet. A Telecom belga sportigazgatója így fején találta a szöget, amikor megállapította: „Jan nem Armstrong. Amíg Armstrong húzza magával a csapatát, addig Ullrich csak húzatja magát.”
E nem éppen hízelgő jellemzés ellenére azonnal megindult a versenyfutás Ullrich után azt követően, hogy a Telecom bejelentette: a proficsapat szponzorálására fordított összeget harminc százalékkal csökkenti, és 2003-ban már csak hétmillió eurót hajlandó fordítani erre a célra.
Időközben a versenyző térdműtéten esett át, és komoly edzéseket mind a mai napig nem folytat – csak lazán kerekezik. Ullrich egykori csapattársa, a dán CSC-t vezető Bjarne Riis volt az első, aki hangoztatta, hogy a márciusig eltiltott sportolót hajlandó lenne szerződtetni. Jóval később jelentkezett a Ruhr-vidék közepén, Essenben székelő Coast csapat. Ullrich menedzsere, Wolfgang Strohband ettől kezdve ügyesen lavírozott a két nyilvánosságra hozott lehetőség között, és egyben rendíthetetlenül állította: még további két – meg nem nevezett – érdeklődő is áll a háttérben.
Ullrich mindenekelőtt magánéletének rendezésével foglalkozott, feladta lakhelyét a dél-németországi Merdingenben, és átköltözött a Bodeni-tó svájci oldalára, a Thurgau kantonhoz tartozó Scherzingenbe. Elhatározását úgy állítja be, mint további pályafutásának egyik alapkövét: „Magaslati körülmények között készülhetek, jelentős előny, ha mindig ezerötszáz méterrrel a tenger szintje felett edzhetek.”
Azt a feltételezést, hogy áttelepülésének első számú oka az adóelőnyökben rejlik, a leghatározottabban visszautasítja. Visszatérését a Telecomhoz kizártnak minősítette, mondván: „Itt csak stagnált a teljesítményem. Egy profinak szüksége van arra, hogy új kihívást keressen. Másodszorra is meg akarom ugyanis nyerni a Tour de France-t. Ennek a célnak az érdekében pedig népszerűtlen döntéseket is magamra kell vállalnom.”
Az idén Párizsból induló, majd ugyanoda visszatérő körversenynek minden idők legnépszerűbb német kerekese a Coast csapat tagjaként vág neki, ugyanis január 15-én aláírta hároméves, ötmillió euróról szóló szerződését.
Ügyesebben dolgoztak tehát az esseni textilvállalkozó, Günther Dahms megbízottai, akik a „hegymászó-specialisták” egész armadáját (Angel Casero, Manuel Beltran, Aitor Garmendia) alkalmazták. Igaz, hogy a nemzetközi szövetség csak az utolsó napokban adta meg a nagy körversenyek rajtjogát a Coast csapatnak, annak menedzsere, Marcel Wüst viszont büszkén szögezhette le: „Már most a világranglista ötödik helyén állunk.”
Ullrich nem egyedül szerződött új istállójához, magával hozta edzőpartnerét, az eddig a német Gerolsteiner színeiben kerekező Tobias Steinhausert, illetve Rudy Pevenagét, a Telecom belga csapatfőnökét.
Ullrich saját internetes oldalán biztatta rajongóit: „A megoperált térdem jól tartja magát, panaszom nincs. Ezért meggyőződéssel hiszem, hogy hamarosan a régi erőmben leszek majd. Nem azért akarok visszatérni, hogy elbújjak a mezőnyben!”
Ullrich még tovább is ment, hiszen a minap kijelentette: jelenleg egyedül ő lehet képes legyőzni a sportág egyeduralkodóját, az amerikai Lance Armstrongot.
„Rajtam kívül senki nem tudja megakadályozni őt abban, hogy egymás után ötödször is megnyerje a Tour de France-t, és ezzel beállítsa a spanyol Miguel Indurain rekordját. Számomra maga Armstrong jelenti a motivációt, és nagyon keményen edzek, mert az a célom, hogy az idén ő nézze az én hátamat a francia körverseny hegyi szakaszain” – mondta a 29 éves olimpiai bajnok.
Szakértők szerint viszont – tekintettel a hosszú kihagyásra – legfeljebb a 2004-es Touron találkozhatunk majd az ismét esélyesek közé sorolható Jan Ullrichal.
A Coast új sztárja mindenesetre már ezen a héten megkezdi felkészülését a spanyolországi Gandíában, igaz, március 23-ig egyetlen viadalon sem állhat rajthoz, mivel az eltiltása addig érvényben van.
Jó hír: megszűnhetnek a dugók az M7-esen
