Franz Beckenbauer világéletében optimista ember volt. A 2006-os labdarúgó-világbajnokság szervezőbizottságának meghatározó egyénisége, a sportág egyik élő legendája viszont most gondterhelten kénytelen szemlélni az ország belpolitikai eseményeit, a közlekedési minisztériumból érkező híreket. A tárca ugyanis komoly anyagi nehézségekkel küzd, ennek következményeként veszély fenyegeti a két és fél év múlva esedékes vb infrastruktúrájának egyik legérzékenyebb pontját, a közlekedést. A gépkocsiforgalom növekedése – mindenekelőtt a teherszállítás – máris teljesítőképességének határára sodorta az autópályák hálózatát. Azt követően, hogy a FIFA Németországot bízta meg a világbajnokság rendezésével, azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy ezen a téren komoly beruházásokra lesz szükség. Különösen érzékeny pontnak számít Észak-Rajna-Vesztfália tartomány, ott is a Ruhr és Rajna vidéke, amelyek közlekedési és egyben futballgócpontok is, a Bundesliga 18 klubja közül hat egyesülettel. Ha a Schalke vagy a Dortmund otthon játszik, az autón érkező szurkolók kilométeres közlekedési dugókról gondoskodnak a sztrádán, a Kölnt körülvevő gyűrűn uralkodó helyzetről napra napra hasonló képet festenek a rádiók információi. A közlekedési „infarktusért” elsődlegesen a tehergépkocsik tömege a felelős.
Berlin az autópályadíj jelentős megemelésére készült, felhasználva a modern kommunikációs technika vívmányait. A DaimlerChrysler cég és a Deutsche Telekom konzorciumot alapított azzal a céllal, hogy szatellitrendszert épít fel a teherforgalom ellenőrzésére, a kocsik által megtett távolságok felmérésére és az azért járó díjak pontos kiszabására. A Toll Collekt vállalkozás 2003 nyarára ígérte a beharangozott rendszer működését, majd hosszas vajúdás után bejelentette, elképzeléseit egyelőre nem tudja megvalósítani.
Manfred Stolpe közlekedésügyi miniszter számára ez csaknem egymilliárd euró veszteséget jelentett, ebből majd’ húszmilliót fordítottak volna az autópálya-hálózat kritikus szakaszainak kiépítésére. Itt találkozik egymással a világbajnokság szervezőbizottságának az elvárása és a tárca büdzséjének a hiánya. A tervezett, sőt több helyen már meg is indult munkálatokra nincs meg a remélt fedezet. Az államháztartás összegeinek átcsoportosítása szükséges ahhoz, hogy a világbajnoki meccsek látogatói zavartalanul és ne idegileg kimerülve érjék el az arénákat. Az egészségügyi és szociális rendszerek krízise máris állandó gondot okoz a Schröder-kormánynak, a futball ennek megfelelően nem számíthat gyorssegélyre.
Franz Beckenbauer optimista hangulatát legfeljebb az a tény adhatja vissza, hogy két év múlva, 2006-ban nemcsak a világbajnokságra kerül sor Németországban, hanem parlamenti választásokra is.
Jó hír: megszűnhetnek a dugók az M7-esen
