Palik László eltűnt, majd előkerült

A U T Ó S P O R T „De hová tűnt Palik László?!” Vasárnap délután jó néhány, a Dakar-rali bő kéthetes történéseit az internet előtt nyomon követő autósportbarát számára ez volt a kérdés, amikor a zárónapon jószerivel már csak a versenyben legelőrébb álló magyar kettős volt kint a terepen. Ám aztán, ahogy annak idején, az elhíresült közvetítésben végül meglett Damon Hill, úgy most Palik is előkerült. Az alig 31 kilométeres gyorsasági szakaszt letudta „csekély” másfél óra alatt; s a Nissan féltengelyének törése sem akadályozhatta meg a teljes magyar sikert.

2005. 01. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tudtuk, hogy az eredményhirdetés vasárnap van, de azt hittük, szombaton minden eldőlt, hiszen a mezőny az utolsó kemény szakaszt letudva már ekkor beérkezett Dakarba. Mert az idei, hozzávetőleg kilencezer kilométeres távból az utolsó napra csupán a díszmenet maradt (a 68 kilométeres távon 31 kilométeres gyorsasági szakasz). Ahogy a Tour de France-on az utolsó etap már csak laza tekerés a Champs Elysées-n.
Előbb most is a motorosoknak ért véget a Dakar, s az összetettben élen álló francia Despres-nek a csaknem tízperces előnyéből adódóan tegnap már nem is kellett izgulnia. A második helyen a spanyol Coma, a harmadikon a dél-afrikai Cox végzett, s elégedetten rögzíthettük, hogy a háromfős magyar csapatból Varga Ákos az egészen kiváló 27. helyet szerezte meg. Élete első Dakarján, olyan mezőnyben, amely a szilveszteri barcelonai rajtnál még 249 indulót számlált. Nagy Péter a 81. lett, Hermann Henrik – aki múlt év végi autóbalesete miatt eleve nem százszázalékos egészségi állapotban állt rajthoz – pedig nem jutott el Dakarig (még a hetedik napon szállt ki), de ezzel nincs egyedül. Mert menet közben száznegyvenöten estek ki. (A korábbi kétszeres győztes olasz Meoni bukás következtében nyakcsigolyatöréssel a pályán vesztette életét, a spanyol Pérez a kórházban hunyt el…)
Az autósoknál a francia Peterhansel megvédte tavalyi elsőségét, s mivel korábban hatszor nyerte a motorosok versenyét, immár nyolc (!) Dakar-győzelemnél tart. Mögötte a Mitsubishi gyári csapatának másik ásza, az ugyancsak francia, egykori alpesi síző Alphand lett a második, a harmadik helyre pedig a Dakar történetének eleddig egyetlen női győztese, a négy éve diadalmaskodó német Kleinschmidt (Volkswagen) jött be.
S ha már elkezdtük az eredmények ismertetését, ne is álljunk meg: a Dakar-história eddigi legszebb magyar vonatkozású fejezetébe az kerül, hogy Palik László a 17., Szalay Balázs a 21., Kis Sándor a 33., Liszi László a 66. helyen végzett. Itt a 166 indulóból 75 jutott el Dakarig, s Lisziék kapcsán feltétlenül említsük még meg, hogy ők gyakorlatilag egy szériaautóval teljesítették a kilencezer kilométeres távot. Ebből az utolsó rövid szakasz – mint a bevezetőben utaltunk rá – a Palik László, Darázsi Gábor kettősnek különösen emlékezetesre sikeredett. A francia Sabynak elegendő volt 19 perc a 31 kilométeres táv leküzdéséhez, a 15. legjobb időt elérő Szalaynak sem kellett több 23 percnél, viszont Palikéknak éppen másfél órára volt szükségük hozzá.
A miértre a www.palik.hu internetes honlapon leltük meg a választ: „A Palik László, Darázsi Gábor párost a Dakar eddigi tizenöt szakaszán megkímélte a technika ördöge. Most, az utolsó néhány kilométeren jött a feketeleves: eltört egy féltengely, ami magában nem lett volna tragédia, de a kék Nissan ebből kifolyólag elásta magát egy dűnén. Kisék megpróbálták kihúzni Palikékat, de nem jártak sikerrel, így Laciéknak várniuk kellett a kamionra. Szaller Zoliék előtt azonban megérkezett Darázsi Zsolt kamionja, és nagyon valószínű, hogy a tőlük már megszokott, roppant sportszerű módon ők húzták ki végül az autót” – volt olvasható a sajtóközleményben.
A valószínűség aztán bizonyosságba csapott át. A malőr miatt az összetettben szerencsére csak egy helyet hátracsúszó Palikékat tényleg a Darázsi–Tagai– Szalai-féle versenykamion (Szalay Dakar Team) húzta ki, vagyis a riválisnak számító Szalay Balázs háttércsapata. Amely azonban a maga kategóriájában is megállta a helyét, olyannyira, hogy még pénteken negyedik lett a szakaszon (ez minden idők legjobb magyar helyezése), s ha szigorúan csak a számokat néznénk, az összetettbeli tizenhatodik helyével elvinné a pálmát. Ám ez most kijár a Dakar-rali valamennyi magyar indulójának.



Végeredmény: Autósok: 1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero V60) 52:31:39 ó; 2. Alphand, Picard, (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 52:58:53; 3. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 55:53:39; … 17. Palik László, Darázsi Gábor (Nissan Pickup) 77:24:20; … 21. Szalay Balázs, Bunkoczy László (Opel Frontera) 79:17:20; … 33. Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) 85:38:08; … 66. Liszi László, Rack György (Mitsubishi Pajero) 117:42:08.
Motorosok: 1. Despres (francia, KTM) 47:27:31 ó; 2. Coma (spanyol, KTM) 47:36:48; 3. Cox (dél-afrikai, KTM) 47:39:00; … 27. Varga Ákos (KTM) 59:27:34; … 81. Nagy Péter (KTM) 86:32:47.
Kamionosok: 1. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 71:13:55 ó; 2. Szugavara Hamura (japán, HINO) 77:18:14; 3. Vismara, Bellina, Cambiaghi (olasz, Mercedes) 78:00:23; … 16. Darázsi Zsolt, Tagai Róbert, Szalai Norbert 92:23:43; … 30. Szaller Zoltán, Farkas Nándor, Keresztesi Péter 112:28:38.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.