Tudtuk, hogy az eredményhirdetés vasárnap van, de azt hittük, szombaton minden eldőlt, hiszen a mezőny az utolsó kemény szakaszt letudva már ekkor beérkezett Dakarba. Mert az idei, hozzávetőleg kilencezer kilométeres távból az utolsó napra csupán a díszmenet maradt (a 68 kilométeres távon 31 kilométeres gyorsasági szakasz). Ahogy a Tour de France-on az utolsó etap már csak laza tekerés a Champs Elysées-n.
Előbb most is a motorosoknak ért véget a Dakar, s az összetettben élen álló francia Despres-nek a csaknem tízperces előnyéből adódóan tegnap már nem is kellett izgulnia. A második helyen a spanyol Coma, a harmadikon a dél-afrikai Cox végzett, s elégedetten rögzíthettük, hogy a háromfős magyar csapatból Varga Ákos az egészen kiváló 27. helyet szerezte meg. Élete első Dakarján, olyan mezőnyben, amely a szilveszteri barcelonai rajtnál még 249 indulót számlált. Nagy Péter a 81. lett, Hermann Henrik – aki múlt év végi autóbalesete miatt eleve nem százszázalékos egészségi állapotban állt rajthoz – pedig nem jutott el Dakarig (még a hetedik napon szállt ki), de ezzel nincs egyedül. Mert menet közben száznegyvenöten estek ki. (A korábbi kétszeres győztes olasz Meoni bukás következtében nyakcsigolyatöréssel a pályán vesztette életét, a spanyol Pérez a kórházban hunyt el…)
Az autósoknál a francia Peterhansel megvédte tavalyi elsőségét, s mivel korábban hatszor nyerte a motorosok versenyét, immár nyolc (!) Dakar-győzelemnél tart. Mögötte a Mitsubishi gyári csapatának másik ásza, az ugyancsak francia, egykori alpesi síző Alphand lett a második, a harmadik helyre pedig a Dakar történetének eleddig egyetlen női győztese, a négy éve diadalmaskodó német Kleinschmidt (Volkswagen) jött be.
S ha már elkezdtük az eredmények ismertetését, ne is álljunk meg: a Dakar-história eddigi legszebb magyar vonatkozású fejezetébe az kerül, hogy Palik László a 17., Szalay Balázs a 21., Kis Sándor a 33., Liszi László a 66. helyen végzett. Itt a 166 indulóból 75 jutott el Dakarig, s Lisziék kapcsán feltétlenül említsük még meg, hogy ők gyakorlatilag egy szériaautóval teljesítették a kilencezer kilométeres távot. Ebből az utolsó rövid szakasz – mint a bevezetőben utaltunk rá – a Palik László, Darázsi Gábor kettősnek különösen emlékezetesre sikeredett. A francia Sabynak elegendő volt 19 perc a 31 kilométeres táv leküzdéséhez, a 15. legjobb időt elérő Szalaynak sem kellett több 23 percnél, viszont Palikéknak éppen másfél órára volt szükségük hozzá.
A miértre a www.palik.hu internetes honlapon leltük meg a választ: „A Palik László, Darázsi Gábor párost a Dakar eddigi tizenöt szakaszán megkímélte a technika ördöge. Most, az utolsó néhány kilométeren jött a feketeleves: eltört egy féltengely, ami magában nem lett volna tragédia, de a kék Nissan ebből kifolyólag elásta magát egy dűnén. Kisék megpróbálták kihúzni Palikékat, de nem jártak sikerrel, így Laciéknak várniuk kellett a kamionra. Szaller Zoliék előtt azonban megérkezett Darázsi Zsolt kamionja, és nagyon valószínű, hogy a tőlük már megszokott, roppant sportszerű módon ők húzták ki végül az autót” – volt olvasható a sajtóközleményben.
A valószínűség aztán bizonyosságba csapott át. A malőr miatt az összetettben szerencsére csak egy helyet hátracsúszó Palikékat tényleg a Darázsi–Tagai– Szalai-féle versenykamion (Szalay Dakar Team) húzta ki, vagyis a riválisnak számító Szalay Balázs háttércsapata. Amely azonban a maga kategóriájában is megállta a helyét, olyannyira, hogy még pénteken negyedik lett a szakaszon (ez minden idők legjobb magyar helyezése), s ha szigorúan csak a számokat néznénk, az összetettbeli tizenhatodik helyével elvinné a pálmát. Ám ez most kijár a Dakar-rali valamennyi magyar indulójának.
Végeredmény: Autósok: 1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero V60) 52:31:39 ó; 2. Alphand, Picard, (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 52:58:53; 3. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 55:53:39; … 17. Palik László, Darázsi Gábor (Nissan Pickup) 77:24:20; … 21. Szalay Balázs, Bunkoczy László (Opel Frontera) 79:17:20; … 33. Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Pickup) 85:38:08; … 66. Liszi László, Rack György (Mitsubishi Pajero) 117:42:08.
Motorosok: 1. Despres (francia, KTM) 47:27:31 ó; 2. Coma (spanyol, KTM) 47:36:48; 3. Cox (dél-afrikai, KTM) 47:39:00; … 27. Varga Ákos (KTM) 59:27:34; … 81. Nagy Péter (KTM) 86:32:47.
Kamionosok: 1. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 71:13:55 ó; 2. Szugavara Hamura (japán, HINO) 77:18:14; 3. Vismara, Bellina, Cambiaghi (olasz, Mercedes) 78:00:23; … 16. Darázsi Zsolt, Tagai Róbert, Szalai Norbert 92:23:43; … 30. Szaller Zoltán, Farkas Nándor, Keresztesi Péter 112:28:38.