Ha a magyar vitorlázás leginkább közismert képviselői kerülnek szóba, akkor a repülőhollandi hajóosztály az 1980-as moszkvai olimpiai bronzérmes Detre fivéreket, valamint a négyszeres világ- és kétszeres Európa-bajnok Majthényi Szabolcsot és Domokos Andrást „delegálja” a hazai hírességek közé. Nos, a hét végi regisztrációval kezdődő, majd jövő hétfőtől péntekig kilenc futamon át zajló balatonföldvári repülőhollandi-vb értékéről talán az mondja a legtöbbet, hogy mindkét klasszis egység elindul rajta: Detréék bizonyára inkább nosztalgiából, Majthényiék viszont címvédőként és egyértelmű esélyesként. A 16 ország 80 hajója között akad majd bőven riválisuk, például a hozzájuk hasonlóan négyszeres vb-győztes, sőt a szakág utolsó két olimpiáján (1988 – Szöul, 1992 – Barcelona) egy arany- és egy bronzérmet begyűjtő dán Bojsen Müller testvérpár. (Egészen pontosan csak Jörgennek van két medálja, Szöulban még nem fivérével, Jensszel indult.)
Az ötkarikás programból kikerülve sem állt meg az 1952-ben született hajóosztály fejlődése, amit jól mutat, hogy idei újításként először lehet használni karbonból készült árbocot a hajókon. Ezt, mint a tegnapi sajtótájékoztatón Domokos András mesélte, a mieink Dániában próbálták ki a legnagyobb vetélytárs Bojsen Möllerékkel együtt. Ebből is látszik, hogy itt az ellenfelek nem ellenségek, sőt jó barátok, de ehhez akad más adalék is: 1994-ben Adelaide-ben a mieink a háromszoros világbajnok ausztrál McCrossin, Cook kettőstől kaptak kölcsönbe egy hajót, amivel azután megnyerték pályafutásuk első vb-aranyát, most pedig ők kölcsönöznek egyet McCrossinéknak.
Érdeklődésünkre, hogy a hazai pálya előnyt vagy hátrányt jelent majd, Majthényi Szabolcs úgy válaszolt: a végén megmondjuk! Majd hozzátette: „Örülünk, hogy itthon van a vb, kevesebbet kell utazni, és jól ismerjük a Balatont, de a berögzöttségeket el kell kerülni.” Domokos András ehhez annyit fűzött hozzá: „Óceánon, tengeren nyertünk már, tavon még nem, itt a lehetőség.” Az első a balatoni vb-premierkor, 1996-ban nem jött össze („csak” az ezüst), talán majd most.
Jó hír: megszűnhetnek a dugók az M7-esen
