Libakergető már soha nem akar lenni

Decemberben Az év sportolója választáson harmadik lett a férfiak között, a sportot felügyelő belügyminisztertől ezüst érdemkeresztet, lakóhelyén, Zuglóban Az év embere kitüntetést kapott Talmácsi Gábor, a gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 kcm-es géposztályának tavalyi bronzérmese. A 24 éves magyar versenyző minden elismerést köszönettel vesz, de alapvetően új járműve, egy Honda nyergében törne az idén további babérokra, rövid távú célként újra a vb-dobogóra, hosszú távúként a 250-es géposztályba, majd a MotoGP-be. Ám ott sem akar „libakergető” lenni.

2006. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fúrja már az oldalát a kíváncsiság, milyen az új Hondája?
– Ez a hatodik szezonom lesz, amit mindig más csapattal kezdtem, úgyhogy van rutinom, de a stresszt nem lehet teljesen kiiktatni. Ha minden igaz, február hatodikán érkezik Japánból Olaszországba a csapatomhoz a 2006-os új gyári Honda, ott egy héten át felkészítik, aztán végre felülhetek rá az első tesztelésen, amit Valenciában végzünk február 23-án, 24-én. A privát tesztek között rendeznek hivatalosakat is, február 28-án és március 1-jén Barcelonában, március 6-án és 7-én pedig Jerezben. Ezeken kötelező a részvétel, és minden motorra mérőműszert tesznek, úgyhogy az eredmények nyilvánosak. Az idény is Jerezben kezdődik március 24-én.
– Milyen az új csapata, a Humangest Honda az eddigiekhez, például a legutóbbi KTM-hez képest?
– Személyesen még nem ismerem az ott dolgozókat, de mivel olasz csapatról van szó, biztosan jó a hangulat. Ez számomra különösen fontos.
– Az nem gond, hogy a KTM gyári csapat volt, ez meg nem az?
– Ezzel kapcsolatban érdemes tisztázni, hogy a KTM-en és Derbi-Gilerán kívül másnak, a Hondának vagy az Apriliának nincs úgynevezett gyári csapata 125 köbcentiben. A Hondánál létezik a HRC, vagyis a Honda Racing Corporation, s ez adja lízingbe a motorokat a csapatoknak. Még soha senki nem emlegette, hogy Lüthi tavaly félgyári Hondával nyerte meg a vb-t.
– Ön maradt itt, a legkisebbek között, pedig már aláírt szerződése volt a 250-es KTM-re. Aztán jött az a bizonyos dohai előzés… Tényleg ezen múlott a sorsa?
– Nem hinném, csak ahogy mondani szokták, annál az esetnél csordult ki a pohár. A márkával nem volt problémám, de a csapatnál nem álltak úgy mellém, ahogy szerintem kellett volna. Hiába mondtam, hogy nem dolgozó vagyok, hanem versenyző, aki a saját útját járja. Emlegették persze, hogy nincs első meg második számú ember, aztán mégis lett. Előtte 2003-ban az Apriliánál is ígértek fűt-fát, aztán év végén hirtelen nem kellettem nekik. Szóval szerintem mindent jól tettem. A 250 köbcentis KTM még nincs olyan szinten, hogy sikeres legyen, az általuk emlegetett új lehetőséggel, hogy leraknak a második számú csapatukhoz, szó szerint megaláztak volna. Jó időben, jó helyen ért tehát a Honda ajánlata, 2001-ben és 2002-ben fél évet mentem már rajta, a Malagutinak is Honda-váza volt, ez rugalmasabb mint a többié, számomra a legstabilabb.
– Kik maradnak ebben a géposztályban a tavalyi nagy riválisok közül?
– Csak Simoncelli ment fel 250-be, Lüthi, Kallio és Pasini maradt, biztos, hogy az idén is ők lesznek a legkeményebb ellenfeleim.
– Apropó, Kallio! Milyen most a kapcsolata volt KTM-es finn csapattársával, akit Dohában megelőzött, s végül második lett a pontversenyben Lüthi mögött?
– Versenyzői kapcsolatról beszélhetünk, nincs barátság, és nem is lesz.
– Minden gond ellenére a tavalyi KTM-es év hozta meg az ön számára az igazi ismertséget. Harmadik lett a 2005-ös világbajnoki pontversenyben, csakúgy, mint a magyarországi Az év sportolója választáson. Állami kitüntetést, ezüst érdemkeresztet kapott a sportot felügyelő belügyminisztertől, múlt héten pedig Az év emberének választották lakóhelyén, Zuglóban. Mit szól az újsütetű elismerésekhez?
– Örülök nekik, de őszintén szólva az elismerés mellett más, nagy segítség is kéne, akár állami forrásból, mert lassan olyan dimenziókhoz érkezem, ahonnan nem lehet másképpen továbblépni. A 125-ből a 250 köbcentibe még csak-csak, de feljebb, a MotoGP-be már nem. Nem akarok panaszkodni, vannak jó szponzoraim, de például szinte egyedüliként nincs lakóautónk a mezőnyben, ezt nekünk minden helyszínen bérelnünk kell.
– Mi ennek az oka?
– Magyarországon még nem úgy mennek a dolgok, mint nyugaton. Szerencsére az eddig elért eredményeim hatására, főként a baráti kapcsolatok révén bővült a szponzoraim köre, amit ezúton is szeretnék nekik megköszönni. Ám azért itthon nehéz a helyzet, s nem csak nekem: mindennap együtt edzek S. Kovács Ádám vb-ezüstérmes, junior világbajnok karatés barátommal, aki remek sportoló, ennek ellenére nincs olyan támogatója, akinek a segítségével komoly lehetőségekre tudna lelni.
– Az egyik az anyagi oldal, de az sem mellékes, szakmailag mennyire lehet megalapozott az előrelépése új csapatánál.
– Kétéves szerződést kötöttünk, 2006-ra 125 köbcentibe, s ha az első háromban végzek, akkor 2007-re a 250-be. Szerintem ez a géposztály feküdne nekem leginkább alkatilag, remélem, bebizonyíthatom. Persze tovább akarok majd lépni innen is, de felesleges lenne elsietni a dolgot, libakergető nem szívesen lennék a MotoGP-ben. Korábban, 2002-ben, 2003-ban vagy 2004-ben már megtapasztaltam, milyen egy nem versenyképes motoron ülni. A kis eredményhez is nagy kockázatot kell vállalni, minden kanyarban leeshetek, s ez nem éri meg.
– S a Dakar-rali kockázata megéri? Mert több helyen olvashattuk, hogy a sivatagban is kipróbálná magát.
– Ez az információ így nem teljesen fedi az igazságot, de semmi nem lehetetlen. Egyelőre nincsenek ilyen ambícióim.
– Ám nyilván másmilyenek vannak. Elégedett lenne 2006-ban is két bronzéremmel, a vb-pontversenyben és Az év sportolója választáson?
– Elégedett lennék, de nem ez a célom. A vágyaim magasabbra törnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.