A Kékszalag Lance Armstrongja

V I T O R L Á Z Á S Amióta évente rendezik meg Európa legnagyobb és legpatinásabb tókerülő viadalát, a Kékszalagot, tehát 2001-től, egyetlen kormányos nevéhez fűződik az összes győzelem: Litkey Farkas sorozatban hétszer – legutóbb a múlt héten – diadalmaskodott. Csakúgy, mint Lance Armstrong az országúti kerékpározás csúcsának számító Tour de France-on.

2007. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szólíthatom a Kékszalag Lance Armstrongjának? – fordultunk Litkey Farkashoz.
– Mindenesetre jobban esik, mintha Michael Schumachernek titulálna…
– Tényleg, „Schumi” is hétszeres világbajnok a Forma–1-ben, de ő nem sorozatban nyert, mint Armstrong a Tour de France-ot vagy mint ön a Kékszalagot.
– Ez igaz, mint ahogy az is, Armstrong és Schumacher nagyon nagy klasszisok, a mi sportágunk viszont más, mint az autósport vagy a profi kerékpár. Itt, a Kékszalagon az ember sok esetben a barátaival harcol, s néha bizony fáj a szíve, ha legyőzi őket. De nem ülhetünk mindannyian egy hajóba.
– Szakmai szempontból milyen értéke van az Európa legpatinásabb tókerülő viadalán elért sikernek?
– Úgy gondolom, hogy egy olimpiai hajóosztályban elért országos bajnoki cím szakmailag nagyobb sikernek számít. Ha hasonlítanom kéne valamihez, sorozatban megnyerni a Budapest-maratont, ahol mindig sokan indulnak, elismerésre méltó tett, de azért a tízezer méter az igazán komoly.
– A hasonlat már csak azért is találó, mert a maratonon a többség nem az abszolút diadalért, hanem a futás öröméért, önmaga „legyőzéséért” indul, s igaz ez a Kékszalag mezőnyére is.
– Pontosan így van, s az idén sem volt egyszerű feladat végigmenni a versenyen, szombaton például vihar támadt a még vitorlázókra. Akadtak olyanok, akik talán még életükben nem jártak Kenesén, Lellén túl, ismerek egy női csapatot, amelyik komoly felkészülés után végigment, s ennek jobban örült, mint én a győzelemnek.
– Hétszer nyert, de hányszor indult a Kékszalagon?
– Ha jól emlékszem, tízszer. Az első 1993-ban tanulságos csalódás volt, a leálló délutáni szélben az északi partnak vettem az irányt, s ezt nem kellett volna. A Kékszalagokon kívül hatszor indultam egyedül is tókerülő versenyen nyolcméteres hajóval, egyszer sikerült nyernem, de általában Fináczy Gyuri a legjobb. Az teljesen más, ott laboratóriumi körülmények között kell vitorlázni. Aztán részt vettem Balaton-maratonokon is, amikor nyolcszor-tízszer kerüljük meg a tavat, ha öszszeadom, eddig harmincnégy kört tettem meg versenyen a Balatonon.
– Mindig kormányosként?
– Mindig. Már a gyerekkorban kialakul, hogy valaki kormányos lesz vagy legény. Van, aki döntéseket szeret hozni, s gondolkodni a lehetséges útvonalakon, a másikat inkább a technikai megoldások, kihívások izgatják. Én az előbbiekhez tartozom.
– A Kékszalag elitje támogatókat szerez, ha kell, a hajóját is „átnevezi”, akinek esetleg nem jut annyi, az pedig elindul a találó Sponsor Wanted néven. Ennyire fontos ez?
– Természetesen. Itt sem kell más, mint pénz, paripa, fegyver, ahogy mondják. A mostani hajónk tulajdonosa, Dubi Zoltán sokat fektetett bele ebbe a sikerbe. A támogatók megszerzése komoly munka, évekig tart, s itt nem elég csak jól vitorlázni, emberileg szintén hitelesnek kell lenni.
– Melyik volt a legnehezebb a hét Kékszalag-diadala közül?
– A tavalyi, amikor sokáig, hatvan kilométeren át nem mi vezettünk, s ez igen frusztrálja az embert. A tavalyelőtti sem volt könynyű, akkor csak négy perc előnnyel nyertünk. A z idén meglepően erősnek bizonyult a hajó, az edzésen Soponyai Gézáék jobbnak tűntek, aztán kiderült, hogy nagy szélben túl sok vizet vesz fel a hajójuk, a miénk viszont száraz maradt.
– A Kékszalagon évente váltakozva indulhatnak csak hagyományos építésű, illetve trapézos vitorlások is, önnek a jelek szerint teljesen mindegy, melyikkel megy, nyer. Mi a különbség a kétfajta hajó irányításában?
– A trapézos Liberákon teljesen más a munka, a technika, a hajókezelés, sokkal többet kell velük edzeni. A mostani csapat, amelyikkel nyertem, nem alkalmas Liberára, az egy másik játék, s ezt mindenki tudja. Itt a hagyományos hajón a legénység súlya kulcsfontosságú, s nálunk megvan az „ötszázasok klubja”, négyen ötszáz kilót nyomnak. Liberához viszont fürgébb, könnyebb legényekre van szükség.
– Mit szólt ahhoz, hogy többedmagukkal „hírességet” is kell cipelniük?
– Jó ötletnek tartom. A vitorlássport csúcsa az olimpia, az egyszemélyes és legénységes földkerülő viadalok, valamint a nagy hagyományú Amerika-kupa. Utóbbin vezették be, hogy a legénység tizennyolcadik embere egy híresség legyen, a spanyol hajón például a spanyol király. A mi vitorlásunk négy tonna, gondoltam, elfér rajta még valaki. A lehetőségek közül a 76 kilós Csiszár Jenőt választottam, aki beváltotta reményeimet, amikor kellett, csendben volt, alázatosan, tisztelettudóan viselkedett, a parton pedig a csapat lelkének bizonyult.
– Tókerülésben a hét Kékszalagnál ér valami többet?
– Összességében talán nem több, de önmagában igen, hogy tavaly szeptemberben megnyertük a híres Gorla-viadalt a Garda-tavon. Nem jellemző, hogy egy gyengébb hajó megveri a jobbat, s most épp ez történt. Az idén még gondolkodunk, hogy indulunk-e, mert az olasz szervezők – nyilván a németek ellenében – újra bevezették a súlykorlátozást, így nyolcvankilós átlagot kellene hoznunk, noha a miénk kilencvenhét kiló.
– A 2008-as Kékszalagon, trapézos hajóval azért megcélozza a nyolcadik győzelmet, ugye?
– Őszintén szólva nem tudom, mi lesz jövőre, most egy kicsit jól vagyok lakva. Amikor gyerekek voltunk, minden ob-arany után abba akartuk hagyni a versenyzést.
– A legendás Nemere II. és kormányosa, Németh István 1955-ös „ősrégi” Kékszalag-csúcsa nem ad pluszmotivációt?
– Ezzel nincs mit tenni, ha olyan szél lesz, akár tíz-húsz hajó átesik majd rajta. 2003-ban jó szél volt, megfutottuk a csúcsot, de nem volt elég a vízmélység, Keszthely helyett Györökön állították ki a bóját, így nem lehetett hitelesíteni az időt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.